Logon suunnittelu on vain pieni osa pelikoneiden muotoilua

Logon suunnittelu voi olla palkitsevaa

Pelikoneiden suunnittelussa yhdistyvät visuaalinen houkuttelevuus, teknologia ja ergonomia, jotka yhdessä luovat miellyttävän pelikokemuksen.

Suunnittelun taustalla on syvällinen ymmärrys pelaajan käyttäytymisestä ja toiveista, jotka ohjaavat niin ulkoasuun kuin käytettävyyteenkin liittyviä päätöksiä.

Pienillä yksityiskohdilla voi olla suuri vaikutus pelaajan elämykseen. Koneen tulisi tuntua intuitiiviselta ja mukautua modernin teknologian vaatimuksiin esimerkiksi jatkuvasti kehittyvien maksutapojen osalta.

Mitä pelikoneiden muotoiluun sitten tarkalleen ottaen sisältyy? Lue lisää aiheesta alta.

Logo on organisaation tärkein tunnus

Logo toimii visuaalisena identiteettinä ja antaa asiakkaille heti käsityksen brändistä. Se on usein ensimmäinen asia, jonka asiakas huomaa ja joka jää mieleen.

Esimerkiksi nettikasinoiden maailmassa logot ovat erityisen tärkeitä, sillä ne erottavat yhden kasinon toisesta tiukassa kilpailussa. Kasinoiden logot ovat suunniteltu houkuttelemaan asiakkaita erilaisten vertailusivustojen listoilla ja luomaan luottamusta.

Ne voivat viestiä kasinon imagoon olennaisimmalla tavalla liittyvistä ominaisuuksista, kuten jännityksestä, turvallisuudesta tai hauskuudesta.

Myös pelistudiot hyödyntävät logojaan tehokkaasti: logosta voi usein tunnistaa, minkä studion peli on kyseessä. 

Esimerkiksi NetEntin pelit tunnistaa heille ominaisista grafiikoista ja studion logosta, joka on selkeä ja tyylitelty. Tällöin asiakas ei välttämättä tarvitse pelistä tarkempaa tietoa tutustuakseen siihen, sillä logo viestii suoraan laadusta ja pelistudion identiteetistä.

Pelikoneiden suunnittelu on kokonaisvaltainen prosessi

Pelikoneiden suunnittelulla on pitkä historia, eikä se ole prosessina välttämättä niin suoraviivainen kuin voisi kuvitella. 

Vuonna 2015 julkaistun opinnäytetyön mukaan monet tekijät vaikuttavat sekä pelaajien kokemukseen että koneen toimivuuteen.

Muotoilun ja teknologian yhdistäminen luo houkuttelevia ja toimivia laitteita, joissa on tärkeää myös visuaalinen ilme, ergonomia ja modernit maksutavat.

Käytännössä pelikoneiden suunnittelussa tulee ottaa huomioon:

  • Koneen visuaalinen houkuttelevuus ja esteettiset elementit
  • Maksutapojen monimuotoisuus ja nykyaikaisuus
  • Koneen osien sijoittelu ergonomian kannalta
  • Pelaajan käyttäytymisen ja ennustettavuuden huomioiminen pelissä

Suunnittelun tulee vastata käyttäjien tarpeita ja odotuksia, jotta pelikokemus olisi miellyttävä ja intuitiivinen. 

Pelikoneiden muotoilun historiaa

Pelikoneiden muotoilu on kehittynyt merkittävästi 1930-luvun pajatso-tyyppisistä mekaanisista koneista kohti nykypäivän teknologisesti edistyksellisiä laitteita.

Alkuperäiset koneet muistuttivat kalusteita ja painottivat kestävyyttä. Ne oltiin usein valmistettu jalopuusta ja metallisista yksityiskohdista.

1980-luvulla RAY:n johdolla rahapeliautomaattien valikoima laajeni ja muotoilu modernisoitui värikkäiksi hedelmäpeleiksi. 1990-luvulla elektroniset näytöt toivat muotoiluun uusia mahdollisuuksia.

2000-luvulla esimerkiksi Valtti- ja Voitto-automaatit ovat osoittaneet että muotoilu on siirtynyt yksinkertaisempiin ja virtaviivaisempiin linjoihin. Nykyisin automaatit ovat osa laajempaa digitaalista pelikokemusta, joka yhdistää visuaaliset ja teknologiset trendit.

Logon sijoittelulla on väliä

Pelikoneiden logon sijoittelu on tärkeä osa niiden visuaalista ilmettä ja pelaajan kokemusta. RAY:n rahapeliautomaateissa logo on usein sijoitettu voitonmaksukaukalon läheisyyteen, mikä luo visuaalisen yhteyden pelin tulokseen.

Tämä jatkuvuus muotoilussa on ollut osa automaattien kehitystä jo alkuajoista lähtien. Koska automaatin julkisivu erottuu muista osista värityksellään ja muotoilullaan, logo saa samalla pelaajan huomion.

Sijoittelun avulla pyritään ohjaamaan katse pelaamiseen ja varmistamaan, että brändi näkyy selvästi. Logon sijainti on siis paitsi esteettinen myös toiminnallinen elementti.

Logon ja brändin nimen tunnetuksi tekeminen on kokonaan toinen juttu. Siinä on välillä käytetty mielikuvituksellisiakin temppuja, vai mitä sanotte vaikkapa apinan nimeämisestä kasinon mukaan?

Erilaiset maksutavat

Pelikoneiden maksutavat ovat kehittyneet huomattavasti, ja uusia sähköisiä vaihtoehtoja on tullut laajasti käyttöön.

Nykyisin monet rahapeliautomaatit tukevat muun muassa lähimaksamista, joka perustuu NFC-teknologiaan. Tämä maksutapa on tullut suosituksi erityisesti pankkikorteilla ja matkapuhelimilla tehtävien maksujen myötä.

Samoin kuin kaupan kassoillekin, myös pelikoneisiin on perinteisen kolikkokäytön rinnalle tullut myös kortti- ja mobiilimaksaminen. Ne tarjoavat modernimman ja nopeamman tavan maksaa.

Myös kolikkoreiän sijoittelu rahapeliautomaatissa vaikuttaa yllättävästi käytettävyyteen ja ergonomiaan. Aiemmin reiät sijoitettiin alempaan osaan, jotta kolikot liikkuivat painovoiman avulla.

Pelikäyttäytymisen huomiointi

Pelikoneiden suunnittelussa on tärkeää huomioida myös pelaajien käyttäytyminen ja kokemukset. Koneen ulkonäkö ja esteettiset elementit, kuten värit ja valot, houkuttelevat pelaajia lähestymään konetta.

Pelissä tarjottavan ennustettavuuden ja jännityksen täytyy yhdistyä käyttäjäystävällisyyteen, jotta pelaaja kokee sen kiinnostavaksi ja miellyttäväksi.

Suunnittelussa pyritään luomaan tasapaino pelin houkuttelevuuden, käytettävyyden ja ergonomian välillä. 

Esimerkiksi kolikkoreikien säilyttäminen visuaalisena elementtinä voi estää pelaajaa tuntemasta, että automaatista on jäänyt puuttumaan jotain tärkeää.

Yhteenveto

Pelikoneiden suunnittelu on monivaiheinen ja huolellisesti harkittu prosessi. Muotoilun tavoitteena on luoda intuitiivinen ja houkutteleva pelikokemus, joka mukautuu vuosien saatossa moderniin teknologiaan.

Brändin visuaalinen identiteetti on keskeinen osa tätä prosessia. Esimerkiksi logon sijoittelu on tärkeä elementti pelikoneiden ulkonäössä. Suomessa RAY:n logo on taatusti tullut useimmille aikuisille jossakin vaiheessa vastaan, samoin kuin nykyinen Veikkauksen logo.

Brändin nimen vaihtuminen on yleistä yhtiön ryhtyessä harjoittamaan kansainvälistä kauppaa. Silloin logokin pitänee uusia. Myös tuotteiden, kuten pelikoneiden, nimet on ehkä käännettävä. Hyvänä esimerkkinä toimivat Veikkauksen kolikkopelit. Norjassa esimerkiksi Kulta-Jaska on Gullfeber, Fruttis Tuttifrutti ja Äkäpussi Sinnatagger.

Jaa tämä artikkeli:

Suosittuja artikkeleita:

Mainostajille
Sivustollamme teemme mielellämme yhteistyötä teemaan liittyen muun muassa brändien, alan yritysten, verkkokauppojen sekä blogien kanssa.

Mainostajille ja yhteistyökumppaneille meillä ei ole kiinteitä hintoja, vaan keskustelemme hinnoista aina tapauskohtaisesti, niin että lopputulos on varmasti molemmille osapuolille kannattava.

Jos haluat avata keskustelun mahdollisesta yhteistyöstä, niin jätä meille viestiä.