Sisällöntuotanto

Hyvä sisällöntuotanto tarjoaa yrityksen tai yhdistyksen nettisivuille tai esimerkiksi blogille pelkkää hyvää. Laadukas sisältö huomataan ja löydetään. Mikäli sivuston sisältö aidosti palvelee kohderyhmäänsä, se herättää luottamusta, lisää kävijävirtaa ja kasvattaa liiketoimintaa. Hakukoneet lajittelevat sivustoja sen mukaan, miten hyvin ne vastaavat hakusanoihin, ja sen mukaan, miten suosittuja ne ovat kävijöiden keskuudessa. Mikäli sivustoillasi käyt paljon vierailijoita, tulee yrityksesi brändistä aina vain tunnetumpi. Sivustosi nousee hakutulosten kärkeen, mistä sille löytävät aina uudet kävijät. Laadukkaan sisällön tuottoon menee aikaa, mikä on poissa omasta työajastasi. Jos vähänkään epäilet kykyjäsi kirjoittaa mukaansatempaavaa, virheetöntä ja hakukoneoptimoitua tekstiä, on suositeltavaa kääntyä ammattimaisten sisällöntuottajien puoleen. Digimarkkinointiin kannattaa panostaa, sillä palveluja ei enää etsitä Keltaisilta Sivuilta. Hakukonenäkyvyys on kaiken aa ja oo.

Millaista on hyvä sisältö?

Ei riitä, että tekstissä vain toistetaan tiettyä hakusanaa; sisällön laadulla on suuri merkitys. Hakukoneet, joista tunnetuimmat ovat Google ja Bing, etsivät käyttäjälle laadukasta sisältöä. Googlen kymmenien miljardien liikevaihto perustuu pitkälti hakusanamainontaan, joten käyttäjiä tarvitaan runsain mitoin klikkailemaan mainoksia. Tämä onnistuu tarjoamalla hakutulosten kärkipäässä vain sellaisia sivustoja, jotka antavat käyttäjälle tämän etsimän tiedon. Google onkin kehittänyt palveluaan niin, että käyttäjien hakuun pyritään vastaamaan mahdollisimman laadukkaalla sisällöllä, ja ”spämmisisältö” karsitaan.

Yritykselle, yhdistykselle ja blogille on erittäin tärkeää erottautua hakutuloksista positiivisesti, jotta potentiaaliset asiakkaat löytäisivät sen. Asiakkaalla on monesti tarve valmiina, kun hän etsii jotain Googlesta. ”Kampaaja Turku” -hakusanayhdistelmää haluaa saada esimerkiksi permanentin tai hiustenpidennyksen; tekstin ”Putkimies Porvoo” näpyttelevä etsinee jotakuta korjaamaan vuotavaa hanaa tai tukkiutunutta viemäriä. 70% käyttäjistä tutustuu vain kolmeen ensimmäiseen hakutuloksen! Mitä tarkemmin pystyt päättelemään, mitä ihmiset etsivät, sitä paremman vastauksen voit tarjota, ja sitä paremmin sivustosi pärjää hakusijoituksissa. Jos kampaamossasi saa hyvän permanentin, sen nettisivustolta pitäisi käydä se ilmi – muuten ”kampaaja Turku permanentti” -haku ei ehkä johdakaan sinun yrityksesi sivuille.

Mitä kannattaa huomioida, kun valitsee sopivaa sisällöntuottajaa?

Hyvä sisällöntuottaja tutustuu etsityimpiin hakusanoihin ja muihin termeihin, mitkä nousevat esille kyseistä hakusanaa haettaessa. Hän ripottelee hakusanoja ja niiden synonyymejä tekstiin, mikä on vielä parempaa, laadukkaampaa ja monipuolisempaa kuin kilpailijoilla. Laadulla on väliä, mutta myös määrällä: sisällön pituus pitäisi Googlen mielestä olla yli 2000 sanaa, jotta se ansaitsee etusivupaikan. 2000 sanaa hyvää ja mielenkiintoista tekstiä saa ihmiset viihtymään sivustollasi pidempään, mikä on Googlelle positiivinen signaali – sama vaikutus on hyvillä kuvilla ja videoilla. Hakukoneet mittaavat ihan kaikkea, ja mittaustuloksista ne vetävät johtopäätöksiä siitä, kiehtooko sivustosi käyttäjiä, eli toisin sanoen siitä, kuinka hyvä verkkosivustosi on. Koska hakukoneet osaavat tulkita ihmisten verkkokäyttäytymistä, ne saattavat muuttaa hakutulosten järjestystä ihan sen perusteella, että sivustollasi vierailevat tuppaavat palaamaan heti hakutulossivustolle ja siirtymään niiden kautta toisille sivustoille.

Hyvä sisällöntuottaja on sujuvasanainen, hallitsee kieliopin (onko mikään niin ärsyttävää, kuin kirjoitus- ja yhdyssanavirheet?), osaa kirjoittaa mukaansatempaavasti ja ymmärtää myös hakukonenäkyvyyden merkityksen sisällöntuotannossa. Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n avulla pyritään vastaamaan Googlen jatkuvasti kehittyviin algoritmeihin, ja samalla haetuimpiin hakusanoihin ja -lauseisiin. Taitava sisällöntuottaja tuntee myös aihepiirin kohdeyleisön käyttämän kielen. ”Saman kielen puhuminen” eli esimerkiksi ammattislangin käyttäminen herättää luottamuksen. Paras sisällöntuottaja tuntee aihepiirin ja sen kohdeyleisön tarpeet jo valmiiksi esimerkiksi harrastustensa kautta, tai on valmis uhraamaan aikaa omaksuakseen sen. Pelkkä sanastoon tutustuminen ei auta, jos on tarkoitus kirjoittaa asiatekstejä esimerkiksi terveydenhuoltoon tai teknologiaan liittyvistä asioista. Teksteistä tulee informatiivisia, mielekkäitä ja kiinnostavia myös alan ammattilaisten silmissä vain, jos kirjoittaja ymmärtää kirjoittamansa tekstin sisällön. Muussa tapauksessa teksti on vain muiden tekemien tekstien kopioimista.

Tekstien olisi siis oltava pitkiä, asiantuntevia ja omaperäisiä palvellakseen sekä potentiaalisia asiakkaita että omaa näkyvyyttäsi ja liiketoimintaasi. Pelkkä ylistyssanojen vuodattaminen ei uppoa asiakkaisiin, ja kilpailijoita ei saa missään nimessä mollata. Ytimekäs ja helposti ymmärrettävä kieli on pelkkää plussaa. Pitkät lauseet ja vaikeaselkoinen teksti ärsyttävät lähes yhtä paljon, kuin kirjoitus- ja kielioppivirheet. Hyvä sisällöntuottaja sisäistää yrityksesi arvot ja sen, millaisena haluat brändisi asiakkaille näyttäytyvän. On tärkeää osata kirjoittaa erilaista tekstiä tilaajasta riippuen: esimerkiksi lakimiestoimiston sivujen ei kannata olla liian vitsikkäät.