
Markkinointi on alati muuttuva kenttä, jossa ammattilaisten on tasapainoiltava luovuuden ja lainsäädännön vaatimusten välillä. Erityisesti rahapelimarkkinoiden osalta markkinointikampanjat voivat helposti mennä pieleen, ellei eettisiä ja juridisia rajoja pidetä tarkasti silmällä.
Vaikka tavoite on houkutella asiakkaita ja luoda pysyvää näkyvyyttä, väärät valinnat voivat johtaa maineen menettämiseen tai jopa oikeudellisiin seuraamuksiin. Toisaalta oikeilla, mahdollisesti rohkeillakin valinnoilla voidaan saada pysyvää positiivista näkyvyyttä.
Tässä artikkelissa tarkastellaan muutamia merkittäviä esimerkkejä onnistuneesta kasinomarkkinoinnista – ja siitä, miten markkinoinnin harkitsemattomat valinnat voivat johtaa ei-toivottuihin seurauksiin.
Markkinointiammattilaiset ovat kahden tulen välissä
Erityisesti kasinoiden markkinointiosastoilla tai kasinoiden kanssa työskentelevissä mainostoimistoissa ollaan monesti kahden tulen välissä.
Näiden ammattilaisten tehtävänä on houkutella asiakkaita ja lisätä kasinon näkyvyyttä tehokkailla markkinointikeinoilla. Samalla heidän kuitenkin täytyy tarkkaan varoa ylilyöntejä.
Kasinoiden markkinointiin liittyy erityisesti Suomessa tiukkoja sääntöjä ja määräyksiä, jotka rajoittavat, miten ja millä keinoilla kasinoa voidaan mainostaa. Esimerkiksi talletusbonukset ovat Veikkaukselta kiellettyjä, vaikka ulkomailta käsin toimivat casinot niitä tarjoavatkin.
Huomionarvoisia asioita ovat muun muassa:
- Valtion yksinoikeus: Suomessa vain Veikkaus on toistaiseksi saanut markkinoida rahapelitoimintaansa
- Ikäraja: Markkinointi on aina suunnattava yli 18-vuotiaille.
- Ei houkutella haavoittuvia asiakasryhmiä: Markkinointiviestinnässä tulee varoa houkuttelemasta erityisesti nuoria, peliriippuvaisia tai muita haavoittuvia ryhmiä.
Markkinoinnin ammattilaisten on tasapainotettava tehokkaat markkinointikampanjat ja vastuullinen, lainsäädännön mukainen viestintä.
Muutoksia lainsäädäntöön on kuitenkin lähivuosina luvassa. Ylilyönnit ovat toistaiseksi voineet johtaa mainehaittaan, sakkoihin tai jopa toiminnan rajoittamiseen maksublokeilla.
Kasino antoi nimen apinalle
Yhtenä esimerkkinä huikeasta markkinointikampanjasta toimii nettikasino GoldenPalace.com, joka sai vuonna 2005 valtavan huomion ostaessaan oikeuden nimetä juuri löydetyn apinalajin.
NBC Newsin artikkelin mukaan kasino maksoi huutokaupassa 650 000 dollaria apinan nimeämisestä. Huutokaupalla kerättiin rahaa Boliviassa sijaitsevan Madidi National Parkin ylläpitoon. Titi-apinoiden laji löydettiin samasta kansallispuistosta vuotta aiemmin.
Uuden lajin viralliseksi nimeksi tuli ”GoldenPalace.com Monkey”, ja se kantaa tätä nimeä niin kauan kuin laji elää – eli satoja tai jopa tuhansia vuosia.
Tämä hanke oli osa kasinon markkinointistrategiaa, joka pyrki luomaan pitkäaikaista julkisuutta ja erottumaan kilpailijoista.
Aiempina vuosina kasino oli jo ostanut muun muassa osia syödyistä juustoleivistä, jonka uskottiin kantavan Neitsyt Marian kuvaa.
Tämä apinan nimeäminen oli siis vain yksi kasinon monista epätavallisista ostoksista.
Toyotan kiusallinen “vakoilukampanja”
Amerikkalainen Amber Duick sai aluksi sähköposteja, jotka näyttivät tavallisilta roskapostiviesteiltä. Pian tilanteeseen kuitenkin tuli outoja käänteitä.
Viestit tulivat Sebastian Bowlerilta, joka kertoi tulevansa vierailulle Amberin luo koiransa kanssa. Pian viestit ja puhelut alkoivat lähestyä yhä enemmän Amberin kotia – Sebastian ajeli ympäri maata Toyota Matrix -autollaan piilotellakseen poliisilta.
Amber luonnollisesti pelkäsi olevansa oikean rikollisen kiusaama. Päivien jälkeen Toyota kuitenkin lähetti hänelle sähköpostia, jossa hänet ohjattiin verkkosivuille. Tältä sivustolta kävi selväksi, että kyseessä olikin oikeastaan Toyota Matrixin ja Saatchin yhteinen markkinointikampanja.
Amber oli aiemmin antanut suostumuksensa persoonallisuustestinä toimivaan kampanjaan laittamalla rastin ruutuun. Hän tuskin kuitenkaan osasi odottaa kuvatun kaltaista touhua. Myös tuomari totesi oikeudessa Toyotan johtaneen Amberia harhaan. Hän sai nimeämättömän korvauksen, josta sovittiin oikeusistuimen ulkopuolella.
Krispy Kremen markkinointimokailu
Vaikka Krispy Kreme -donitsiketju on Yhdysvalloissa hyvinkin suosittu ja varmasti monelle suomalaisellekin mediasta tuttu, vaikkei sitä kotimaassamme olekaan vielä nähty.
Vuonna 2015 yritys kuitenkin ajautui markkinoinnin osalta erittäin ikävään tilanteeseen. Sen Iso-Britanniassa sijaitseva liike antoi järjestämälleen kampanjalleen varsin rasistisesti latautuneen termin.
Hullin kaupungissa sijaitsevassa liikkeellä oltiin suunniteltu viikon mittainen teemaviikko talviloman ajaksi. Jokaiselle päivälle oli oma teema. Keskiviikon teema kulki nimellä Krispy Kreme Klub, jolle oli luonnollisesti keksittävä myös näppärä lyhenne – ongelma lienee tässä vaiheessa melko ilmeinen.
Krispy Kreme Klubin lyhenteenä toimi KKK Wednesday. Lyhenteellä KKK on vahva yhteys tunnettuun viharyhmään Ku Klux Klaniin. Vaikka kahvila reagoi nopeasti peruuttamalla teemapäivän ja poistamalla markkinointimateriaalit, vahinko oli jo tapahtunut. Tilanne levisi nopeasti sosiaalisessa mediassa.
Markkinointiosastoille voi sattua lapsuksia jatkossakin. Tämä on jopa aiempaa todennäköisempää, koska tekoäly voi vastata esimerkiksi kampanjan graafisesta ilmeestä. Tekoäly ei välttämättä tiedä, millaisia mielleyhtymiä eri kirjainyhdistelmiin liittyy, tai missä menevät sovinnaisuuden rajat.
Yhteenveto
Markkinointi on jatkuvassa muutoksessa, ja yritykset kokeilevat usein rohkeita ja epätavallisia keinoja erottuakseen kilpailijoistaan.
Yksi tapa markkinoida on vaihtaa brändin nimi ajan ja paikan mukaiseksi. Tästä oivallisena esimerkkinä toimii suomalainen Fazer, joka harkitsi vuonna 2020 Geisha-suklaan nimen vaihtamista. Osa kuluttajista näki ja näkee edelleen suklaan nimen loukkaavana, minkä takia se jää kaupan hyllyyn.
Erilaisilla markkinointikampanjoilla voidaan kyllä herättää huomiota – oli kyse sitten epätavallisista sponsoroinneista tai teemapäivistä. Samalla ne kuitenkin voivat johtaa pieleen mennessään myös kiusallisiin tilanteisiin.
On tärkeää löytää tasapaino innovatiivisuuden ja eettisyyden välillä, sillä vääränlainen markkinointi voi vahingoittaa brändin mainetta ja johtaa jopa oikeudellisiin seuraamuksiin.