Verkkokaupan perustaminen – mitä pitää tietää?

verkkokaupan perustaminen

Kun olet perustamassa verkkokauppaa, sinun tulee ensin ottaa huomioon muutamia asioita, kuten millainen liikeidea sinulla on, millaiset myyntikanavat aiot valita, kuinka aiot erottua kilpailijoista, miten budjetoit verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon tarvittavat kustannukset.

Lisäksi tulee ottaa huomioon tekninen ja visuaalinen suunnittelu ja maksutapojen valinta, verkkokaupan sisällön suunnitteleminen, mobiilioptimointi, tuotteiden syöttäminen, kuinka verkkokauppaa kehitetään, miten myyntiä kasvatetaan ja kuinka testataan.

Monenlaista pitää ottaa huomioon kun tavoitteena on verkkokaupan perustaminen. Käymme tässä artikkelissa läpi muutamia olennaisia seikkoja.

Kaikki alkaa liikeideasta

Kuten kaikessa yritystoiminnassa, myös verkkokaupan perustaminen ja sen suunnittelu alkaa sillä, että kysyt:

  • Mitä aiot myydä: tuote, palvelu vai kumpikin?
  • Kenelle aiot myydä: kuluttajille vai yrityksille?
  • Mikä on markkina-alueesi: toimitatko tuotteitasi Suomeen vai koko maailmaan? Vai onko tuotteesi digitaalinen?
  • Miksi myyt tuotettasi tai palveluasi: Minkä ongelman se ratkaisee? Miksi asiakas maksaisi siitä?

Kun olet selvittänyt potentiaaliset asiakkaasi, voit alkaa miettimään erilaisia myyntikanavia. Yritykset voivat tänä päivänä myydä tuotteita ja palveluja myös sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja TikTokissa.

Nämä kaikki vaikuttavat myös verkkokaupan rakenteeseen ja siihen, miten paljon verkkokaupan perustamiseen tarvitsee tehdä taustatyötä. Selvitettäviä asioita ovat mm. millaiset maksuvaihtoehdot verkkokaupassa on, tarvitaanko myymiseen joitakin lupia ja mitä kautta tuotteiden toimitus järjestetään? Mikäli verkkokauppasi liittyy kukkiin, pitää myös miettiä miten onnistuu kukkien lähettäminen Turkuun.

Kartoita alan kilpailutilanne

Nyt kun myyntikanavat on selvillä, seuraavaksi käydään läpi alan kilpailutilannetta. Kannattaa panostaa tähän alueeseen, koska näin saat arvokasta tietoa millaiset markkinat ovat ja kuinka pystyt erottumaan muista heti liiketoimintasi alkutaipaleella.

Erityisesti on hyvä kiinnittää huomiota siihen, mitkä asiat kilpailijalla toimivat ja mitä voisi kehittää. Mietittäviä asioita ovat:

  • Mitä kilpailijat tekevät ja millä tavalla?
  • Miten he kuvailevat omia tuotteitaan ja palvelujaan?
  • Onko verkkokaupan visuaalisuus miellyttävä? 
  • Ovatko tuotekuvat hyvälaatuisia?
  • Millainen verkkokaupan rakenne on? 
  • Onko sivustolla helppo navigoida?
  • Millä hakusanoilla kilpailija löytyy hakukoneista?
  • Millaiset asiakaspalvelukanavat kilpailijalla on käytössään?

Tässä kartoittamisvaiheessa hyviä työvälineitä ovat erityisesti Google mutta myös muut hakukoneet. Googlella on paljon ilmaisia työkaluja, joiden avulla voit selvittää relevantit hakusanat omalle liikeidealle ja saat myös tietää, paljonko niillä on kilpailua, millaiset tulokset nousevat näillä avainsanoilla hakutulosten kärkeen ja millaisia kilpailijoita markkinoilla on jo toiminnassa.

Miten verkkokauppias erottuu kilpailijoista?

Kilpailijat

Millä aiot erottua kilpailijoista, tuotteesi ainutlaatuisuudella vai loistavalla asiakaspalvelulla? Voisitko myydä jotakin paremmin kuin toiset? Myytävä tuote on hyvä olla sellainen, josta olet innostunut ja haluat tutkia, testata ja myydä sitä innostuneesti. Totta kai sille pitää myös olla kysyntää. On vielä monia aloja, joilla verkkokauppa on edelleen täysin lapsenkengissä. Onkin siis melko helppoa erottautua edukseen, kunhan varmistaa että perusasiat toimivat ja verkkokauppasi tarjoaa asiakkaalle parasta mahdollista palvelua.

Markkinatutkimuksen avulla erotut. Tutki, myydäänkö vastaavia tuotteita jo Ebayssa ja Amazonissa. Testaa itse kilpailijoiden verkkokauppoja ja ideoi miten voisit toimia paremmin. Voisiko tuotteesi myydä kansainvälisillä markkinoilla?

Älä hinkkaa verkkokauppaasi loputtomiin ennen kuin lanseeraat sen. Käytäntö opettaa parhaiten ja asiakkaiden palautteiden perusteella voit kehittää valikoimaasi ja palveluasi.

Älä yritä tehdä kaikkea itse vaan ulkoista ne työt, mitä et itse osaa tai ehdi tekemään. Mikäli koodaus ei ole sinun juttusi, valitse valmis verkkokauppapohja.

Tee asiakkaan ostopolku mahdollisimman helpoksi. Näin saat paremmin myyntiä. Myös sosiaalisen median kanavien viestintä tulee olla yhtä sujuvaa kuin verkkokaupassasi. Asiakaskokemus merkitsee todella paljon.

Sisäiset prosessit on syytä olla kunnossa. Tällaisia ovat maksuliikenne, logistiikka, asiakaspalvelu, tuotetiedot, markkinointi ja analytiikka. Verkkokaupan tulee toimia myös puhelimella, joten skaalautuvat sivut ovat ehdottoman tärkeät. Sinulla voi olla myös oma appi.

Sinä olet verkkokauppasi brändi, luo siis rohkeasti sellainen, jossa näkyy sinun nimesi, äänesi, tarinasi, arvosi, äänesi ja visuaalinen ilmeesi. Nämä merkitsevät todella paljon.

Markkinoi verkkokauppaasi sinulle sopivilla tavoilla. Näitä voivat olla Facebook-mainonta, hakusanamainonta, sisältömarkkinointi tai bloggaajien kanssa tehtävä yhteistyö. Ole valmis oppimaan koko ajan uutta, ole siis yhteydessä muiden verkkokauppiaiden kanssa.

Jaa tämä artikkeli:

Suosittuja artikkeleita:

Mainostajille
Sivustollamme teemme mielellämme yhteistyötä teemaan liittyen muun muassa brändien, alan yritysten, verkkokauppojen sekä blogien kanssa.

Mainostajille ja yhteistyökumppaneille meillä ei ole kiinteitä hintoja, vaan keskustelemme hinnoista aina tapauskohtaisesti, niin että lopputulos on varmasti molemmille osapuolille kannattava.

Jos haluat avata keskustelun mahdollisesta yhteistyöstä, niin jätä meille viestiä.