Paras työkalupakki uuden logon suunnitteluun

Uuden logon suunnitteleminen

Logo on yleensä se ensimmäinen asia, jonka loppukäyttäjä näkee tai muistaa käyttämistään yrityksistä. Jos mietit hetken aikaa mitä tahansa tuotteita, joita olet viime aikoina käyttänyt, muistat todennäköisesti ainakin suurimmasta osasta niiden logot ja värimaailman.

Logoa käytetään hyödyksi monissa eri yhteyksissä, kuten kotisivuilla, käyntikorteissa, liikkeen ikkunoissa, ja jos teet työtä liikkuvasti, myös mahdollisesti auton teippauksissa. Voimme siis varmasti olla yhtä mieltä siitä, että logon on tärkeää olla hyvä, laadukas ja mieleenpainuva, koska se on yrityksen ensisijainen käyntikortti jo itsessään.

Parhaat logot erottuvat joukosta

Nykyisillä markkinoilla on todella paljon yrityksiä, joista kaikki käytännössä katsoen kilpailevat samasta tilasta. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, mutta sanotaan vaikka, että jos pyrit olemaan paras kasino markkinoilla, voi massasta erottuminen olla vaikeaa. Monesti pelaaja kuitenkin valitseekin kasinonsa jo pelkästään sen logon (ja mahdollisesti sloganin!) perusteella.

Logon graafinen suunnittelu sisältää monia vaiheita ja aspekteja. Ne saattavat sisältää kuvan sekä tekstiä tai pelkästään jommankumman. Joskus jopa logon uudelleen suunnittelu voi olla ajankohtaista ilmeen raikastamiseksi – usein näissäkin kuitenkin käytetään elementtejä jo vanhasta logosta, jotta käyttäjät tunnistavat uudesta logosta yhä saman yrityksen.

Asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon logosuunnittelussa:

  • Tarkastele muiden saman alan yritysten logoja
    • On hyvä pysyä kartalla siitä, mitä muut ovat tehneet, jotta voit erottua heistä eduksesi. Näin et myöskään vahingossa suunnittele jotain sellaista, jonka voisi sekoittaa kilpaileviin brändeihin.
  • Anna logon kertoa yrityksen tarina
    • Mitä haluat viestiä asiakkaille? Muun muassa yrityksen nimi voi tulla esiin logossa myös kuvan muodossa, eikä välttämättä tekstinä. Tästä hyviä malleja muun muassa on Applen tuotteet, joiden logo on yksinkertaisesti omena, tai Shell-huoltoasemat, joiden logo on simpukka.
  • Pyri ajattomaan, helposti mieleen jäävään ja yksinkertaiseen designiin
    • Näin logo on helppo tunnistaa jatkossa myös ns. väärässä ympäristössä, ja loppukäyttäjä tunnistaa tuotteesi tutuksi. Ja kun kaupan hyllyssä on tuttu ja uusi tuote, kumman kuluttaja yleensä valitsee? 
  • Vältä liikoja yksityiskohtia ja erikoisefektejä
    • Liian räväkkä visuaalinen suunnittelu voi tehdä logosta sekavan, eikä välttämättä jää mieleen positiivisessa mielessä.
  • Suunnittele logo toimivaksi sekä mustavalkoisena että värillisenä
    • Joskus voi tulla tilanteita, jolloin voit käyttää logostasi ainoastaan mustavalkoista versiota, vaikka normaalisti logo olisi värillinen. Värit, jotka ovat liian lähellä toisiaan, saattaa mustavalkoisena tehdä logosta suttuisen.

Logon suunnittelu voi olla palkitsevaa

Logon suunnittelu voi olla palkitsevaa

Jos mielessäsi on selkeä visio siitä, miltä haluat logon näyttävän, miksipä et koittaisi luonnostella sitä itse? Muutaman alla listatun tärpin kanssa pääset ainakin hyvin liikkeelle:

Tee ensimmäiseksi muutama luonnos esimerkiksi käsin piirtämällä tai piirtoalustan avulla. Näin pääset paremmin jäljille siitä, millaiseen lopputulokseen lopulta haluat – etenkin, jos mielessäsi on muutama erilainen suuntaus. Tämä vaihe on hyvä tehdä myös siinäkin tapauksessa, että päädyt käyttämään ammattilaista lopullisen logon piirtämiseen. Näin he saavat paremman käsityksen siitä, mikä sinun visiosi on.

Käytä apuna logosuunnittelu ohjelmaa. Netti on pullollaan monia erilaisia piirustusohjelmia, joita voi käyttää vähintään osin ilmaiseksi. Ilmainen suunnitteluohjelma voi joissain tapauksissa olla jopa pelastus, sillä osa ohjelmista sisältää valmiita pohjia, joita voi käyttää logon suunnittelun apuna ja inspiraationa. Tämän helpommaksi ei oikeastaan voi edes mennä! 

Varmista, että logo skaalautuu kaikkiin tarvittaviin kokoihin. Jos logo sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia, nämä jäävät pienessä koossa usein näkymättömiin. Näin voi käydä vaikka sellaisessa tapauksessa, kun logo on suunniteltu näyttävän upealta mandalalta pakettiauton kyljessä, mutta käyntikortissa samainen kuva näyttääkin vain suttuiselta pallolta.

Jos omat taidot eivät riitä, luota ammattilaiseen. Kaikista meistä ei ole graafisiksi suunnittelijoiksi, eikä tarvitsekaan olla. On täysin okei käyttää lopulliseen tuotteeseen ammattilaista. Hinnat näissä vaihtelevat hieman palvelusta ja palveluntarjoajasta riippuen, mutta vaihtoehtoja löytyy varmasti jokaisen lompakolle sopivia. 

Viimeinen, mutta ei suinkaan vähiten tärkeä vinkki: kysy aina vähintään yksi toinen mielipide lopullisesta logosta. Suunnittelipa logon sinä tai graafikko, on aina hyvä ottaa vähintään yksi lisäsilmäpari tarkastelemaan lopputulosta. Joskus saattaa nimittäin käydä niin, että omalle tuotteelleen tulee sokeaksi, ja tärkeitä asioita jää täysin huomaamatta. Tästä hyvä esimerkki on Brazilian Institute of Oriental Studiesin logo, joka puhutti aikanaan ihmisiä, että oliko kuvassa nouseva aurinko vai alaston takamus. 

Säännöistä huolimatta luovuus edellä

Vaikka logon suunnittelu sisältääkin melkoisen nipun ohjenuoria, joita tulisi noudattaa, pitää kuitenkin muistaa, että luovuudestahan tässä kaikessa on kyse. Ja luovuus on juuri se juttu, joka yleensä tekee logoista uniikkeja ja massasta erottuvia. Jos mielessäsi siis on joku todella ainutlaatuinen logo yritykselle, niin anna palaa!

Tärkeintä loppuviimein kuitenkin on, että logo näyttää sinun yritykseltäsi ja kuvastaa sen arvoja. Pidä myös mielessä vanha viisaus: yksinkertainen on kaunista! 

Jaa tämä artikkeli:

Suosittuja artikkeleita:

Mainostajille
Sivustollamme teemme mielellämme yhteistyötä teemaan liittyen muun muassa brändien, alan yritysten, verkkokauppojen sekä blogien kanssa.

Mainostajille ja yhteistyökumppaneille meillä ei ole kiinteitä hintoja, vaan keskustelemme hinnoista aina tapauskohtaisesti, niin että lopputulos on varmasti molemmille osapuolille kannattava.

Jos haluat avata keskustelun mahdollisesta yhteistyöstä, niin jätä meille viestiä.