WordPress jatkaa vahvaa hallintaansa sisällönhallintajärjestelmien (CMS) markkinoilla, voimallaan yli 43% kaikista verkkosivuista. Eikä kyse ole vain mukautettavuudesta tai käyttäjäystävällisyydestä; WordPress kehittyy jatkuvasti uusien trendien ja käyttäjätarpeiden mukaan. Tässä artikkelissa käymme läpi vuoden 2023 kuumimmat WordPress-suunnittelutrendit.
Äänihaun Integraatio
Äänihaku ei ole uusi keksintö, mutta se on saamassa yhä enemmän jalansijaa. Monet käyttävät ääniavustajia kuten Siriä, Alexaa ja Google Assistantia. WordPressin lisäosat, kuten Universal Voice Search, mahdollistavat äänihakuominaisuuksien lisäämisen sivustolle, mikä voi parantaa käyttäjäkokemusta ja paikallista hakukoneoptimointia (SEO).
Tulevaisuuden näkymät
Ääniohjattujen laitteiden, kuten älykaiuttimien, yleistyessä äänihaku tulee olemaan entistä keskeisempi osa digitaalista strategiaa. Siinä missä perinteiset hakukoneet vaativat käyttäjiltä aktiivista syöttöä, äänihaku tarjoaa passiivisemman tavan saada tietoja ja suorittaa toimintoja, mikä voi olla erityisen arvokasta esimerkiksi autoilun tai ruuanlaiton yhteydessä.
Iso ja rohkea typografia
Suurilla ja näyttävillä fonteilla voidaan luoda vahva ensivaikutelma. Logon suunnittelu ja isot otsikot voivat olla erityisen tehokkaita, kun ne yhdistetään laadukkaaseen valokuvaan ja hyvin kirjoitettuun tekstiin.
Käytännön vinkkejä
Isojen kirjasintyyppien käyttäminen vaatii taitoa, jotta sivusto ei näytä ylikuormitetulta. Kokeile käyttää suurta ja rohkeaa typografiaa vain avainelementeissä, kuten otsikoissa ja korostetuissa lainauksissa. Yhdistele niitä huolellisesti valittuihin väreihin ja kuvitukseen luodaksesi visuaalisesti miellyttävän ja informatiivisen kokonaisuuden.
Automaattiset päivitykset
WordPressin automaattinen päivitysominaisuus säästää aikaa ja vaivaa. Tämä voi myös parantaa sivuston turvallisuutta, sillä uusimmat tietoturvakorjaukset ja päivitykset asentuvat itsestään.
Huomioitavaa
Vaikka automaattiset päivitykset ovatkin käteviä, on tärkeää huomata, että ne voivat toisinaan rikkoa sivustosi, jos yhteensopivuusongelmia ilmenee. Tästä syystä on hyvä idea tehdä säännöllisiä varmuuskopioita ennen päivitysten asentamista.
Mobile-First lähestymistapa
Mobiililaitteiden internetin käyttö on ohittanut pöytäkoneiden käytön. Mobile-first-suunnittelu tarkoittaa, että sivusto suunnitellaan ensin pienille näytöille ja skaalataan siitä suuremmille.
Suunnitteluvinkkejä
Mobiili-ensin suunnittelussa keskitytään ensisijaisesti mobiililaitteiden näyttökokoon ja toiminnallisuuteen. Käytä responsiivista suunnittelua ja varmista, että navigointi on helppoa myös pienillä näytöillä. Suurien, painikemaisen linkkien ja selkeän, yksinkertaisen navigaatiorakenteen käyttö voi parantaa käytettävyyttä merkittävästi.
Chatbotit
Chatbotit voivat parantaa asiakaspalvelua ja lisätä myyntiä. WordPressissa on useita chatbot-lisäosia, kuten Tidio ja HubSpot, jotka mahdollistavat tämän.
Käyttökohteet
Chatbotit eivät ole hyödyllisiä vain asiakaspalvelussa. Ne voivat auttaa myös sisällön suosittelemisessa, käyttäjätilastojen keräämisessä tai jopa tuotteiden myynnissä. Botin avulla voit esimerkiksi kerätä tietoja asiakkaan ostoshistoriasta ja suositella hänelle tuotteita sen perusteella.
Dark mode
Tumma tila on yhä suositumpi valinta, ja se voi lisätä sivuston esteettistä vetovoimaa sekä energiatehokkuutta.
Käyttäjän valinta
Jotkut käyttäjät saattavat pitää tummasta tilasta, kun taas toiset voivat kokea sen häiritseväksi. Paras ratkaisu on usein antaa käyttäjän valita tumman ja vaalean tilan välillä. Tämä parantaa käyttäjäkokemusta ja antaa käyttäjälle tunnetta kontrollista.
Minimalistinen teema
Vähemmän on usein enemmän. Minimalistinen suunnittelu voi parantaa käyttäjäkokemusta, sillä se tekee oleellisen tiedon löytämisestä helpompaa.
Suunnittelufilosofia
Minimalistisen teeman suunnittelussa on tärkeää ymmärtää, että ’vähemmän on enemmän’ ei tarkoita ’jätä kaikki pois’. Sen sijaan keskity tarjoamaan vain ne elementit ja toiminnallisuudet, jotka todella lisäävät arvoa käyttäjälle. Yksinkertaisuus ja toiminnallisuus eivät sulje toisiaan pois, vaan voivat elää sopusoinnussa, kun suunnittelussa on mietitty tarkkaan jokaisen elementin oikeutus ja sijoittelu.
Kuvitus
Kuvitus on nousemassa suosioon valokuvien rinnalla. Ne voivat parantaa navigointia ja lisätä bränditietoisuutta.
AR ja VR
Lisätty todellisuus (AR) ja virtuaalitodellisuus (VR) tuovat uuden ulottuvuuden web-suunnitteluun. Esimerkiksi virtuaalikierrokset tai 360-asteen kuvat voivat tarjota käyttäjälle upottavan kokemuksen.
3D-elementit ja virtuaalitodellisuus
Tulevaisuuden potentiaali
3D-elementit ja virtuaalitodellisuus ovat vielä suhteellisen uusia web-suunnittelun alalla, mutta niillä on valtava potentiaali. Esimerkiksi virtuaaliset tuotekierrokset tai 3D-mallinnokset voivat tarjota käyttäjille paljon syvemmän ymmärryksen tuotteistasi tai palveluistasi. Näiden teknologioiden kehittyessä ne saattavat hyvinkin tulla standardiksi monenlaisissa sovelluksissa.
Mikroanimaatiot
Huomio yksityiskohtiin
Mikroanimaatiot ovat pieniä, hienovaraisia liikkeitä tai vaikutuksia, jotka parantavat käyttäjäkokemusta huomattavasti, kun ne on toteutettu oikein. Ne voivat auttaa käyttäjiä ymmärtämään, miten järjestelmä reagoi toimintoihin ja ohjata heidän huomionsa tärkeisiin elementteihin. Kuitenkin liiallinen käyttö voi häiritä, joten tasapaino on avainasemassa.
Videosisältö
Videot voivat toimia tehokkaana välineenä viestinnässä ja brändin rakentamisessa. WordPress tarjoaa useita helppokäyttöisiä lisäosia videoiden lisäämiseen.
Tekninen puoli
Videotaustat ovat visuaalisesti vaikuttavia, mutta ne voivat olla raskaita ladata ja toistaa, erityisesti mobiililaitteilla. Kun lisäät videotaustan sivustolle, varmista että video on optimoitu nopeaa latausta varten ja että sivusto on suunniteltu siten, että video voidaan tarvittaessa korvata yksinkertaisemmalla elementillä pienitehoisissa laitteissa.
Parallax-scrollaus
Mobiiliystävällisyys
Vaikka parallax-scrollaus voi tuoda dynaamisuutta sivustolle, se ei aina toimi sujuvasti mobiililaitteilla. Mobiiliselaimet käsittelevät scrollausta eri tavoin, ja tämä voi johtaa huonoon käyttäjäkokemukseen. Jos käytät parallax-teknologiaa, varmista, että se on optimoitu toimimaan myös mobiililaitteissa.
Vedä ja pudota -rakentajat
Vedä ja pudota -ominaisuus tekee sivuston rakentamisesta helppoa ilman koodaustaitoja. Suosittuja vaihtoehtoja ovat Elementor ja Divi Builder.
Värigradientit
Värigradientit voivat lisätä visuaalista syvyyttä ja mielenkiintoa sivustoon. Ne voivat olla erityisen tehokkaita nappien tai otsikoiden taustoissa.
Liikegrafiikka
Käytännön huomioita
Liikegrafiikka voi olla erittäin tehokas tapa kiinnittää kävijän huomio, mutta se voi myös olla riski käytettävyyden kannalta. Ylimitoitettu tai monimutkainen liikegrafiikka voi olla häiritsevää tai jopa aiheuttaa käyttäjissä huonoa oloa. Jos aiot käyttää liikegrafiikkaa, tee se harkiten ja testaa sen vaikutusta käyttäjäkokemukseen perusteellisesti.
Lopuksi
Suunnittelutrendit muuttuvat jatkuvasti, ja on tärkeää pysyä ajan tasalla. Kuten logon suunnittelussa, myös verkkosivujen suunnittelussa on tärkeää ymmärtää omat tavoitteet ja soveltaa niitä parhaiten palvelevia trendejä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa suunnitella verkkosivua, mutta nämä trendit voivat toimia inspiraation lähteenä.