Hyvän verkkosuunnittelun ja käyttäjäkokemuksen merkitys konversioille

Blogin Perustamisen ABC 2023

Verkosta löytyy monenlaisia nettisivustojen. Valtaosalla niistä on ainakin jonkinlainen taloudellinen tai ainakin menestymiseen liittyvä motiivi. Todennäköisesti yhtään verkkosivua ei ole perustettu toivoen, että kukaan ei koskaan vierailisi sillä tai käyttäisi sitä.

Menestyneen ja hyvin toimivan verkkosivuston suunnittelu ei ole aivan yksinkertaista. Toki nykyään tarjolla on useita hyväksi todettuja ja toimivia työkaluja, mutta se tekee kilpailusta entistäkin kovempaa. Tässä artikkelissa pohdimmekin hyvän verkkosuunnittelun ja käyttäjäkokemuksen merkitystä sekä keinoja, joilla näitä asioita voi parantaa.

Netinkäyttäjät tottuneet hyvään

Yksi tärkeimmistä asioista muistaa on, että kaupallinen internet on tässä vaiheessa ollut olemassa jo 30 vuotta. Visuaalisesti näyttäviä ja tyylikkäitä verkkosivustoja ei ehkä ole ollut saatavilla ihan näin kauan, mutta webdesign on joka tapauksessa ollut merkittävä ilmiö jo pitkään.

Lähes kaiken teknologian kehityskulku on edennyt samoja polkuja. Kun uutta teknologiaa tulee saataville, painotetaan siinä yleensä aluksi funktionaalisuutta eli toimivuutta. Ensimmäiset veitset ja kirveetkään tuskin olivat kovin kauniita ilmestyksiä. Tärkeintä oli, että niillä sai tehtyä juuri sitä, mihin ne oli kehitettykin. Samalla tavalla myös internet toimi alun perin lähinnä tiedonvälityksen keinona – visuaalisuudella ei ollut niinkään väliä.

Tänä päivänä käytännössä jokainen verkkosivusto pyrkii näyttämään helppokäyttöiseltä ja kauniilta. Mikäli vastaan tulee jokin suorastaan ruma sivusto, klikkaa moderni netinkäyttäjä itsensä sieltä pois välittömästi. Standardit ovat korkealla, eikä enää riitä se, että kunhan kaikki toimii.

Itse asiassa riittävästä visuaalisuudesta on tullut myös jonkinlainen turvallisuuden tae. Vähintäänkin tämä toimii päinvastoin, eli kun asiakas saapuu rumalle sivustolle, pelkää hän helposti kyseisen sivuston olevan puutteellinen myös tietoturvallisuuden näkökulmasta.

Suomen kielestä tunnetusti löytyy runsaasti sanontoja, jotka korostavat sitä, kuinka “sisin on tärkein”. Sitä esimerkiksi sanotaan, että “moni kakku päältä kaunis” ja että “ruma se vaatteilla koreilee”. Totuus kuitenkin on, että netin maailma on hyvin ulkonäkö- tai ennemminkin ulkoasukeskeinen. Silmillä aistittavan puolen pitää olla kunnossa tai muuten maksavat asiakkaat suuntaavat muualle.

Ostamisen ja maksamisen tulee olla helppoa

Nettimarkkinoinnin maailmassa käytetään nykyään paljon termiä “konversio”. Konversiolla viitataan siihen, kuinka suuri osa sivustolle tai nettikauppaan saapuvista henkilöistä “konvertoituu” eli kääntyy asiakkaaksi. Jos sivuston konversio on hyvä, jättävät vain harvat käyttäjät ostoskorinsa kassalle. Jos taas konversio on huono, ei kauppa käy, vaan valtaosa kääntyy kannoillaan ennen maksun suorittamista.

Useat nettisivustot lähettävät käyttäjilleen sähköpostia, jos ostoskori syystä tai toisesta jätetään kassalle. Sivustoja kiinnostaa kovasti, miksi asiakkaat eivät ole lopulta maksaneet ostoksiaan. Yksikään verkkokauppa ei halua jättää rahaa pöydälle, vaan toiveena on, että asiakkaille saadaan myytyä kaikki heidän haluamansa tuotteet – ja mielellään tietysti enemmänkin.

Jos ostaminen on syystä tai toisesta asiakkaalle ylivoimaisen vaikeaa, todennäköistä on, että asiakas siirtyy toisaalle kuluttamaan rahaansa. Pahimmassa tapauksessa vaikeasti suunniteltu verkkokauppa menettää potentiaalisesti pitkäaikaisen kanta-asiakkaan, joka olisi tuonut yritykselle paljon rahaa tulevaisuudessa.

Nopeat nettikasinot esimerkki huippuun asti hiotusta käyttäjäkokemuksesta

Konversio on tuttu termi myös ulkomaisten nettikasinoiden maailmasta. Niin sanotut nopeat nettikasinot tunnetusti pitävät erityisen hyvää huolta siitä, että niiden asiakkaat saavat juuri sitä, mitä he tulivat hakemaan.

Nopeille nettikasinoille rekisteröityminen tapahtuu lähes automaattisesti. Parhaat Brite kasinot mahdollistavat kasinolle liittymisen samanaikaisesti varojen tallettamisen yhteydessä. Kasinolle saapuvan asiakkaan ei siis tarvitse kuin syöttää etusivulle haluamansa talletussumma ja vahvistaa se sitten omilla nettipankkitunnuksillaan. Vahvan pankkitunnistautumisen avulla kasino saa asiakkaansa tiedot ilman, että niitä tarvitsee erikseen syöttää kasinolle käsin. Erityisen kätevää tämä on kännykällä tai muulla mobiililaitteella pelatessa, jolloin tietojen näpyttely saattaa tuntua haastavammalta.

Sen lisäksi, että ruotsalaista Brite-maksutapaa hyödyntävät kasinot tekevät tilin avaamisesta helppoa, hoidetaan myös voittojen kotiutukset huomattavasti totuttua nopeammin. Tavanomaista henkilöllisyyden todistamista erinäisillä asiakirjoilla ei tarvita, vaan kansainvälinen KYC-prosessi on hoidettu jo alussa vahvan pankkitunnistautumisen kautta.

Yhteenveto

Oman menestyneen verkkokaupan perustaminen ei ole helppoa. Koska kilpailua on niin paljon, enää ei riitä vain se, että saa asiakkaat sivustolleen käymään. Kaiken pitää lisäksi olla suunniteltu niin hyvin ja taitavasti, että käynti venyy aina asiakkuuteen asti.

On suorastaan surullista, että osa maailman parhaista tuotteista ja palveluista jää lopulta myymättä siksi, että verkkosuunnitteluun ei ole käytetty tarpeeksi ajatusta.

Jos omistat itse oman verkkokaupan, kannattaa ehdottomasti tarkastella, onko sen käyttäjäystävällisyys parhaalla mahdollisella tasolla. Voit esimerkiksi esitellä sivustoasi muutamalle koehenkilölle ja pyytää heitä tekemään kaupasta koeostoksen. Samalla voit tarkastella heidän olkansa yli, kuinka sulavasti kaupankäynti onnistuu ja kuinka paljon mahdollisia kiusallisia tilanteita tulee eteen.

Jaa tämä artikkeli:

Suosittuja artikkeleita:

Mainostajille
Sivustollamme teemme mielellämme yhteistyötä teemaan liittyen muun muassa brändien, alan yritysten, verkkokauppojen sekä blogien kanssa.

Mainostajille ja yhteistyökumppaneille meillä ei ole kiinteitä hintoja, vaan keskustelemme hinnoista aina tapauskohtaisesti, niin että lopputulos on varmasti molemmille osapuolille kannattava.

Jos haluat avata keskustelun mahdollisesta yhteistyöstä, niin jätä meille viestiä.