Verkkosivujen trendit yrittäjien tarpeisiin 2023

Verkkosivujen trendit yrittäjien tarpeisiin

Olipa yrityksesi uusi tai toiminut jo jonkin aikaa, prosessien optimointi ja siitä saatavat parhaat mahdolliset tulokset ovat tärkeä osa päivittäisen elämän helpottamista. Teknologian myötä lähes jokainen yritystoimiala ja ammatti on muuttunut. Teknologiat ja työkalut digitaalisille yrittäjille auttavat yrityksiä tehostamaan tiettyjä toimintoja, parantamaan tuloksia ja vähentämään kustannuksia sekä aikaa.

Yritysten verkkosivut ovat tärkeät

Yksi liiketoiminnan kasvun tärkeimmistä avaimista on markkinointi ja monet yritykset käyttävät mainostauluja ja mainoksia houkutellakseen uusia asiakkaita. Useimmat ihmiset käyttävät nykyään Googlea löytääkseen tietoja yrityksestä ennen vierailua tai ostoksen tekemistä. Esimerkiksi hakutermi ”lähellä minua” on kasvanut huikeasti viimeisen kahden vuoden aikana. Niinpä verkkosivut ovat yrittäjälle elintärkeät. 

Nykyään lähes jokaisella on sosiaalisen median tilit monilla eri alustoilla. Yrittäjän tuleekin käyttää sosiaalisen median ja internetin voimaa hyödykseen, sillä jokaisena päivänä kun näin ei tehdä, yrittäjä menettää monia potentiaalisia asiakkaita. Blogin perustaminen yrityksen kotisivulle on tärkeä osa yrityksen brändin esille tuomista. Se myös sitouttaa kävijöitä sivustolle paremmin.

Virtuaalinen todellisuus

VR-kokemukset verkkosivuilla tulevat lisääntymään tulevina vuosina. Esimerkiksi Airbnb:n kaltaisilla sivustoilla on mahdollista vaikkapa tutustua vuokra-asuntoon ennen kuin tekee varauksen. Tai katsoa Ikean sivustolla, miltä jokin tietty sohva näyttäisi omassa olohuoneessa. VR voikin olla tehokas työkalu verkkosivustolle, joka tarjoaa kävijälle hyödyllistä ja merkityksellistä sisältöä auttaen häntä tekemään ostopäätöksen. Toisenlaista todellisuutta tarjoaa https://www.mobilebet.com/fi/sportsbook, mahdollistaen vedonlyönnin kotisohvalta käsin. 

Interaktiiviset verkkosivustot

Tästä trendistä on hitaasti mutta varmasti kehittymässä merkityksellinen ja siitä on tulossa olennainen osa verkkosivujen suunnittelua. Interaktiivisen käyttökokemuksen luominen vuonna 2023 on kasvava trendi, jota kohdemarkkinat odottavat yrittäjältä. Interaktiivinen sisältö houkuttelee kävijää paljon todennäköisemmin kuin pelkkä staattinen sisältö. Interaktiivinen käyttökokemus tuottaa voimakkaan vaikutuksen kohdeyleisöön, moninkertaistaen bränditietoisuutta ja lisäten uskottavuutta rakentamalla vahvan brändi-identiteetin.

Interaktiivisten osien lisääminen verkkosivustolle on mahtava tapa tarjota vierailijoille lisäarvoa, saada heidät sitoutumaan verkkosivustoosi ja oppia lisää heistä. Interaktiivista markkinointia voi olla esimerkiksi: 

  • Kyselyt ja gallupit
  • Tietokilpailut
  • Laskimet
  • Kilpailut

Animoitu kursori

Hauska tapa parantaa käyttäjäkokemusta verkkosivustollasi on suunnitella tapoja, joilla kävijät ovat vuorovaikutuksessa verkkoelementtien kanssa, mukaan lukien kursorin. Tämä suunnittelutrendi ilahduttaa käyttäjiä ja kursorin muotoa muokkaamalla tai ottamalla käyttöön sen käynnistämät animaatiot, vierailijat voivat pitää sivustollasi hauskaa.

Saavutettavuus

Inklusiivisuus ja saavutettavuus ovat paljon enemmän kuin pelkkä trendi, mutta verkkosuunnittelun tarve ottaa huomioon vammaisten tarpeet on kasvanut. Sivusto, jolla kaikki vierailijat voivat navigoida ja olla vuorovaikutuksessa, on loistavaa asiakaspalvelua ja tarjoaa erinomaisen kokemuksen. Se voi lisätä konversioita, tehostaa hakukoneoptimointia ja auttaa tavoittamaan suuremman yleisön.

Käytettävyyttä parantavia elementtejä voivat olla: 

  • Vahvan värikontrastin luominen tekstin ja taustan välille
  • Tarkennusosoittimien lisääminen, kuten suorakaiteen muotoinen ääriviiva, joka näkyy linkkien ympärillä näppäimistönavigointia käytettäessä
  • Tarrojen ja ohjeiden käyttäminen lomakekenttien kanssa matalan kontekstin paikkamerkkitekstin sijaan
  • Toiminnallisten alt-tunnisteiden käyttö kuville. Tämä tehostaa myös hakukoneoptimointia.

Metaverse

Metaverse

Metaverse on interaktiivinen digitaalinen tila ja uudenlainen verkkomaailma. Verkon käyttäjät ovat jo tottuneet verkkotiloihin ja virtuaalitodellisuuteen, joten Metaversen suunnittelutyyli tulee vuonna 2023 yhä tärkeämmäksi osaksi verkkosuunnittelun visuaalista kieltä.

Metaverse on virtuaalitodellisuuden muoto eli visuaalisessa mielessä tämä tarkoittaa, että jokainen elementti rakentuu muodostamaan yhtenäisen maailman. Metaversesta inspiraationsa saaneet sivustot rakentavatkin sivulleen kaiken kattavan 3D-tyylin, joka sisältää kaiken kuvista, taustoista, tekstistä ja jopa kursoreista. Sivustoille on sisällytetty vuorovaikutuksia ja animoituja tehosteita houkuttelemaan käyttäjää ja tekemään sivustosta interaktiivisemman.

Yrittäjältäkin vaaditaan monenlaisia taitoja

Teknologia kehittyy koko ajan ja yrittäjien on pysyttävä muutoksissa mukana, jotta säilyisivät kilpailukykyisinä. Tällaisia taitoja yrittäjiltä vaaditaan pelin kärjessä pysymiseen vuonna 2023:

  • Sopeutumiskyky: Nopea kyky sopeutua muutoksiin on vuonna 2023 korvaamaton taito. Yrittäjän tulee voida sopeuttaa strategiansa ja taktiikkansa nopeasti pysyäkseen kilpailussa kärkisijalla.
  • Tekninen tieto: Niin suuret kuin pienetkin yritykset hyödyntävät aina vain enemmän teknologiaa. Yrittäjien onkin hyvä pystyä hyödyntämään erilaisia saatavilla olevia teknologioita.
  • Ihmissuhdetaidot: Viestintä on yrittäjille avainasemassa ja onkin hyvä osata olla vuorovaikutuksessa asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin. Kommunikointikyky niin kirjoittamalla, puhumalla kuin kehonkielelläkin on tärkeä taito. 
  • Digitaalinen läsnäolo: Digitaalinen markkinointi kasvaa koko ajan ja yrittäjän onkin tärkeää ostaa sosiaalisen median ja muiden verkkokanavien hyödyntäminen. Vahva digitaalinen läsnäolo ja hakukoneoptimoinnin voiman ymmärtäminen on yrittäjälle kullanarvoista.
  • Verkostoituminen: Oman toimialan ihmisten kanssa suhteiden luominen auttaa yrittäjää kasvattamaan liiketoimintaansa. Lisäksi se on loistava tapa pysyä ajan tasalla viimeisimmistä trendeistä ja tulevaisuuden mahdollisuuksista. 

Jaa tämä artikkeli:

Suosittuja artikkeleita:

Mainostajille
Sivustollamme teemme mielellämme yhteistyötä teemaan liittyen muun muassa brändien, alan yritysten, verkkokauppojen sekä blogien kanssa.

Mainostajille ja yhteistyökumppaneille meillä ei ole kiinteitä hintoja, vaan keskustelemme hinnoista aina tapauskohtaisesti, niin että lopputulos on varmasti molemmille osapuolille kannattava.

Jos haluat avata keskustelun mahdollisesta yhteistyöstä, niin jätä meille viestiä.