Verkkokauppa pienyrityksen toimintamallina – mitä pitää vähintäänkin muistaa

Verkkokauppa pienyrityksen toimintamallina

Moni suomalainen on viime aikoina miettinyt oman yrityksen perustamista. Tarve voi olla taloudellinen, tai yrittäjäksi aikovalla on vain halu tehdä jotain omaa. Verkkokauppaa miettivällä vain viime aikaiset uutiset verkkokaupan myynnin laskusta Suomessa eivät kuitenkaan ole olleet parasta mahdollista markkinointia, mutta toisaalta, ei mikään menesty ilman työntekoa.

Verkkokaupan perustamisen ensimmäinen askel on oikean verkkokauppa-alustan valinta. Alusta määrittää, kuinka helppoa kaupan ylläpito on ja mitä ominaisuuksia on saatavilla. On tärkeää valita alusta, joka on sekä käyttäjäystävällinen että skaalautuva yrityksen kasvaessa.

Toinen huomioon otettava seikka on alustan kustannukset. Jotkut alustat ovat ilmaisia, mutta niissä voi olla rajoituksia, kun taas toiset maksavat, mutta tarjoavat enemmän ominaisuuksia ja tukea. Tai jos haluat vielä odottaa, niin 2026 alussa on hyvinkin mahdollista, että suomalaiset firmat voivat laittaa oman pelisivuston tarjolle suomalaisille. Kasino onkin yksi mahdollinen verkkokauppa muoto Euroopan laajuisesti.

Tuotekuvaukset ja -kuvat

Hyvät tuotekuvaukset ja -kuvat ovat verkkokaupan sydän. Ne antavat asiakkaalle käsityksen siitä, mitä hän on ostamassa. Kuvauksen tulee olla selkeä ja informatiivinen, ja kuvien korkealaatuinen.

On myös tärkeää, että tuotekuvat ovat ammattimaisesti otettuja ja että ne esittävät tuotetta eri kulmista. Tämä antaa asiakkaalle mahdollisuuden nähdä tuote yksityiskohtaisesti ennen ostopäätöksen tekemistä. Jos nimittäin et ole hyvä käsittelemään kuvia, tai edes ottamaan niitä kamerallasi – etsi saman tien paikkakunnalta hyvä kuvaaja kumppaniksesi. Ei sitä turhaan ole sanottu, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja hyvällä kuvalla saat myytyä ”huonommankin” tuotteen.

Kannattaa myös muistaa, että verkkokauppa ei ole koko kotisivu, vaan tarvitaan myös sisältöä verkkokaupan ympärille kertomaan, mistä on kyse, jotta hakukoneetkin löytävät uuden kaupan.

Maksujärjestelmät

Maksujärjestelmän valinta on kriittinen osa verkkokaupan perustamista. Asiakkaan on voitava luottaa siihen, että hänen maksunsa käsitellään turvallisesti ja tehokkaasti. Lisäksi kauppiaan on oikeasti hyvä tietää, miten erilaiset maksut kannattaa toteuttaa, ettei sitten se tuotteiden pieni kate valu täysin maksujen kuluihin, jotka saattavat olla jopa useita prosentteja.

On suositeltavaa tarjota useita maksuvaihtoehtoja, kuten luottokortti, verkkopankki ja mobiilimaksu. Tämä lisää asiakkaan luottamusta ja tekee ostamisesta helppoa. Kryptomaksutkin on mahdollista saada lisättyä verkkokauppaan pienellä koodausprojektilla.

Toimitus ja logistiikka

Toimitus on yksi tärkeimmistä osista verkkokaupan toimintaa. Asiakkaat odottavat nopeaa ja luotettavaa toimitusta. On tärkeää valita luotettava logistiikkakumppani ja määrittää selkeät toimitusehdot. Tämä on yksi niitä asioita, jotka myös oppii tekemällä, kukaan ei osu välttämättä aina kerralla joka kohdassa oikeaan valintaan, ja logistiikkafirmatkin tekevät virheitä ja muutoksia omissa toiminnoissaan. Ole siis tarkkana ja tee kunnon suunnitelmat.

Palautuskäytäntö on myös olennainen osa verkkokaupan toimintaa. Tarjoamalla selkeän ja joustavan palautuskäytännön voit lisätä asiakastyytyväisyyttä ja luottamusta.

Asiakaspalvelu

Erinomainen asiakaspalvelu on avain verkkokaupan menestykseen. Asiakkaat saattavat kohdata ongelmia tai kysymyksiä, ja heidän on voitava saada apua nopeasti.

On suositeltavaa tarjota useita yhteydenottotapoja, kuten puhelin, sähköposti ja chat. Nopea ja ystävällinen palvelu voi tehdä suuren eron asiakkaan kokemuksessa. Näissä kuitenkin on tärkeätä muistaa myös omat resurssit – älä tarjoa, jos et ehdi hoitaa!

Markkinointi ja mainonta

Sisällöntuotanto

Verkkokaupan menestys riippuu suurelta osin sen näkyvyydestä. Tehokas markkinointi ja mainonta ovat avainasemassa uusien asiakkaiden houkuttelemisessa.

On tärkeää investoida sekä hakukoneoptimointiin (SEO) että maksettuun mainontaan (esim. Google Ads). Sosiaalisen median markkinointi on myös tehokas tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Mutta nämä kaikki myös vaativat sitä aikaa ja rahaa. Sinulla on hyvä olla olemassa selkeät tavoitteet ja suunnitelmat oman kauppasi esille tuomisessa.

Mieti:

  • miksi joku ostaisi
  • kuka ostaisi
  • miten he kenties hakevat tuotteita, joita myyt
  • kuinka paljon sinulla itsellä on taitoa ja aikaa tehdä asioita
  • kuinka paljon sinulla on varaa investoida yrityksesi käynnistämiseksi

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että tekemällä asioita oikein, sivustosi ja tuotteesi/palvelusi löytyvät paremmin netistä.

  • Käytä avainsanoja tuotekuvauksissa, otsikoissa ja meta-tiedoissa
  • Luo laadukasta sisältöä, kuten blogikirjoituksia, jotka liittyvät tuotteisiisi

Tietoturva

Verkkokaupan tietoturvan on oltava tiukka. Asiakkaat luottavat henkilökohtaisten ja maksutietojensa turvallisuuteen, kun he tekevät ostoksia verkossa.

On suositeltavaa käyttää SSL-sertifikaattia verkkosivustolla ja varmistaa, että kaikki maksutiedot salataan. Säännölliset tietoturvatarkastukset ja päivitykset ovat myös tärkeitä.

Tietoturvan lisäksi aloita heti alussa systemaattinen asiakastiedon kerääminen! Tätä tulet tarvitsemaan aloittaessasi sähköpostimarkkinoinnin – muista vain, että sinulla pitää aina olla lupa, jos lähetät sähköpostia yksityisille. Jos taas toimintasi on b-to-b luonteista, on sähköpostimarkkinointi helpompaa – mutta silloinkin sinun on hyvä aloittaa osoitteiden kerääminen heti.

  • Kerää asiakkaiden sähköpostiosoitteita (esim. alennuskoodin avulla)
  • Lähetä säännöllisiä uutiskirjeitä uusista tuotteista, tarjouksista ja uutisista
  • Muista segmentoida sähköpostilistasi ja kohdentaa viestisi

Lainsäädäntö ja verotus

Verkkokaupan perustaminen vaatii myös lainsäädännön ja verotuksen huomioon ottamista. On tärkeää tietää, mitä lakeja ja määräyksiä verkkokauppaan sovelletaan.

On suositeltavaa konsultoida asiantuntijaa tai lakimiestä varmistaaksesi, että kaikki lainsäädännölliset vaatimukset täyttyvät. Varsinkin jos alat myydä tuotteita useampaan maahan. Omatoimisesti näiden asioiden kaivaminen ja opettelu voi olla liian pitkä tie.

Mobiilioptimointi

Yhä useammat ihmiset tekevät ostoksia mobiililaitteilla. Siksi on välttämätöntä, että verkkokauppa on optimoitu mobiililaitteille. Sen ymmärtää jo siitä, että kaikilla meillä on se älypuhelin aina joka paikassa mukana, eli testaa aina myös itse, miten verkkokauppasi tai kotisivusi toimii mobiilisti – ja pyri testaamaan sivustosi parilla eri puhelinmallilla.

Responsiivinen suunnittelu varmistaa, että verkkokauppa näyttää ja toimii hyvin kaikilla laitteilla, olipa kyseessä sitten pöytäkone, tabletti tai älypuhelin.

Asiakaspalautteen kerääminen

Asiakaspalaute on arvokas työkalu verkkokaupan parantamiseksi. Se auttaa ymmärtämään, mitä teet oikein ja missä on parantamisen varaa.

On suositeltavaa tarjota helppo tapa asiakkaille antaa palautetta, olipa kyseessä sitten arvostelu, kysely tai palautekaavake. Tämä auttaa myös rakentamaan luottamusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Kun siihen vielä yhdistät palautteiden julkaisun kauppasi ohessa, olet hyvällä tiellä kohti menestystä.

  • Kannusta asiakkaita jättämään arvosteluja ostamistaan tuotteista
  • Näytä arvostelut selkeästi tuotesivuilla

Yleisimmät verkkokauppatuotteet, mitä suomalaiset ostavat:

Suomalaiset ostavat verkkokaupoista monenlaisia tuotteita. Yleisimpiä tuotekategorioita ovat vaatteet ja asusteet, elektroniikka, kodin sisustustuotteet, kosmetiikka ja kauneudenhoitotuotteet, kirjat sekä urheilu- ja vapaa-ajan välineet.

Yhteenveto suomalaisista verkkokaupoista

Suomalaiset verkkokaupat ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan huomattavasti. Digitalisaation ja teknologian kehityksen myötä yhä useampi pienyritys on siirtynyt verkkokaupan pariin tarjotakseen tuotteitaan laajemmalle yleisölle. Suomalaiset arvostavat verkkokauppojen tarjoamaa mukavuutta, laajaa tuotevalikoimaa ja helppoutta. Lisäksi paikallisten verkkokauppojen tuki vahvistaa kansantaloutta ja luo työpaikkoja. Vaikka kansainväliset jätit, kuten Amazon ja eBay, ovat tehneet tuloaan Suomen markkinoille, suomalaiset verkkokaupat pystyvät kilpailemaan ainutlaatuisilla tuotteilla, paikallisella asiantuntemuksella ja erinomaisella asiakaspalvelulla.

Verkkokaupan perustaminen ei ole vaikeata. Tee kuitenkin ensin liiketoimintasuunnitelma, ja lähde sen avulla eteenpäin oman yrityksesi perustamisen kanssa. Suosittelemme jopa erillisen yrittäjäkurssin käymistä, joita on tarjolla eri puolilla Suomea myös aivan yksinyrittäjille.

Jaa tämä artikkeli:

Suosittuja artikkeleita:

Mainostajille
Sivustollamme teemme mielellämme yhteistyötä teemaan liittyen muun muassa brändien, alan yritysten, verkkokauppojen sekä blogien kanssa.

Mainostajille ja yhteistyökumppaneille meillä ei ole kiinteitä hintoja, vaan keskustelemme hinnoista aina tapauskohtaisesti, niin että lopputulos on varmasti molemmille osapuolille kannattava.

Jos haluat avata keskustelun mahdollisesta yhteistyöstä, niin jätä meille viestiä.