Verkkosivut tuovat esiin yrityksen arvoja ja luovat mielikuvan brändistä sekä toimivat yleisimagon luojana. Ne ovat erittäin toimiva työkalu ja tarjoavat asiakkaalle yhteystiedot sekä tiedot, miten yrityksen tuotteita tai palveluita voidaan ostaa. Yrityksen verkkosivujen tehtävä on saada sivustolle niin paljon yrityksen tuotteista kiinnostuneita asiakkaita kuin mahdollista, ja muuttaa nämä potentiaaliset asiakkaat maksaviksi asiakkaiksi. Yrityksen tulee tuntea kohderyhmänsä ja heidän ostajaprofiilinsa, joten asiakkaan tunteminen on äärimmäisen tärkeää, kun suunnitellaan yritykselle verkkosivuja.
Verkkosivun yleisilme on tärkeässä asemassa määrittelemään, millaisena sivustolla vierailija kokee yrityksen. Esimerkiksi suomalaiset pikakasinot ovat panostaneet pelisivustoilleen ihan kiitettävästi. Koska älypuhelimien käyttö nettiselaamisessa on isosti kasvanut, nettisivustojen toimivuuteen on kiinnitettävä huomiota. Parhaat nettikasinot ovatkin tämän sisäistäneet erinomaisesti, ja niillä pääseekin pelaamaan loistavasti myös erilaisilla älylaitteilla. On myös syytä huolehtia, että brändin visuaalisuus on aina samanlainen, olipa julkaisu sitten verkkosivu tai facebook-mainos.
Verkkosivustojen trendit muuttuvat aina hiukan joka vuosi, niin myös tänä vuonna. Ihmisten ostokäyttäytyminen on siirtymässä aina vain enemmän älypuhelimien kautta tapahtuvaksi. Onkin siis syytä panostaa erilaisiin tehosteisiin, joiden avulla voi toteuttaa yrityksen sanomaa. Erilaisiin muutoksiin vaikuttaa suuresti kulttuurilliset muutokset sekä maailmanlaajuiset tapahtumat.
Listaamme tässä artikkelissa 5 esimerkkiä tämän vuoden trendeistä, jotka toimivat vuonna 2021.
Musta tausta
Musta puhuttelee. Toki jo aiemmilta vuosilta on tuttua mustataustaiset sivustot, sillä ne ovat lukijaystävällisiä ja näin houkuttelevat viihtymään sivustolla mahdollisimman pitkään. Tällainen dark mode sisältää siis vaaleita elementtejä tummalla taustalla ja on ollut suosiossa jo pidemmän aikaa. Tänä vuonna dark mode, joka on silmäystävällisempi, näkyy vahvasti älypuhelimien sovelluksissa sekä erilaisissa tietokoneohjelmissa. Tällainen tummasävytteinen väri tekee verkkosivut laadukkaan tuntuisiksi ja mahdollisesti jopa lisää tekstin saavutettavuutta.
Syvyysvaikutus
Kuuminta hottia verkkosivustoilla tänä vuonna ovat 3D ja syvyysvaikutuksen trendit. Litteä näyttö mahdollistaa todella upeita syvyysvaikutuksen tuntua 3D-kuvituksilla sekä erilaisten elementtien kerrostamista ja vaikkapa heittovarjojen lisäämistä.
Syvyysvaikutuksella saadaan verkkosivut muistuttamaan painotuotteen kaltaista käyttökokemusta, sillä se jäljittelee tehokkaasti fyysistä maailmaa. Tällaista realismia onkin havaittavissa kaikenlaisessa digitaalisessa suunnittelussa vuonna 2021, esimerkkinä vaikkapa painikkeet, hakupalkit, kuvat tai tekstiruudut.
Typografia
Typografian näyttävyys on ollut trendinä jo pidemmän aikaa, mutta tänä vuonna isoilla kirjaimilla leikitellään vieläkin enemmän ja rohkeammin. Kirjaimet ovatkin entistä enemmän huomion keskipisteenä, olipa kyseessä sitten päätteellinen kirjaintyyppi taikka rennomman tunnelman tuojana leikkisämpi kirjaintyyppi. Kun näyttävä typografia yhdistetään erinomaiseen sisällönsuunnitteluun, saadaan verkkosivustolle tulokseksi vaikuttavan oloinen ja näyttävä viesti. Lisäksi vuoden 2021 näyttöjen koot sekä tarkkuudetkin ovat entistä suurempia ja selkeämpiä. Tällaisella näytöllä on helpompi lukea serif-fontteja, koska tällöin sanojen ympärille jää enemmän tilaa.
Hillityt värit
Vuonna 2021 suosioon nousevat hillittyjen värien harmoniset ja yksiväriset väripaletit. Moni kokeekin silmien rasittuvan liikaa, kun suuri osa ajastamme kuluu tietokoneen äärellä. Verkkosivustojen suunnittelussa otetaankin entistä enemmän huomioon juuri tuo silmien rasitus, sillä nyt on trendikästä ja käytännöllistä huomioida saavutettavuus tällä tavoin. Hillityt ja maanläheiset värimaailmat luovatkin tervetullutta rauhoittavuutta niin silmille kuin sielullekin. Kannattakin panostaa hillittyihin väreihin, myös logon suunnittelu on syytä ottaa tarkemman tarkastelun alle.
Vaaleat värit toimivatkin erityisesti verkkosivustojen maailmassa, ne eroavat tältä osin painetusta mediasta. Printtimediassa vaaleat värit menettävät helposti laatua ja näkyvyyttä näyttäen kovin pliisuilta. Digitaalisissa laitteissa vaaleat värit toimivatkin päinvastoin, joten niitä suositaan tummempien värien sijaan. Vaaleat värit tuovat sivustolle arvokkuutta ja lisäarvoa, ja vaaleat värit myös vaikuttavat edistävästi käyttäjien brändiin sitouttamista. Vaaleat värit kannustavat pysymään sivustolla pidempään ja niiden luoma rauha ja lämpö saavat vierailijan nauttimaan näkemästään.
Liike
Interaktiivisuus on salainen ase, jolla verkkosivustot pesevät painotuotteet, sillä niissä voidaan panostaa animoituihin taustoihin sekä erilaisiin vieritettäviin elementteihin ja videoihin. Interaktiivisuudessa ainoastaan taivas ja mielikuvitus on rajana. Tällaisia animoituja asioita ovat mm. tuotekuvat, valikot sekä tekstisisällöt. Myös videot ovat edelleen suosiossa varsinkin heti sivuston alussa tervehtien vierailijaa dynaamisella tavalla erottuen massasta edukseen.
Muista designin merkitys
Ihmiset tykkäävät esteettisesti miellyttävistä asioista, eikä haittaa, vaikka tuote ei olisi täydellinen, kunhan se on esteettisesti miellyttävä silmälle. Tällöin ihminen rentoutuu ja voi paremmin.