
TikTokin suosio Suomessa – kasvu, käyttäjämäärät ja demografia
TikTok on noussut muutamassa vuodessa yhdeksi Suomen suosituimmista sosiaalisen median alustoista. Sen käyttäjämäärä on kasvanut huimaa vauhtia: esimerkiksi vuoden 2021–2022 aikana TikTokin käyttäjämäärä kasvoi Suomessa peräti 200 %. Vuoden 2022 loppuun mennessä alustalla arvioitiin olevan jo noin 1,2 miljoonaa suomalaista käyttäjää, ja kasvu jatkui edelleen. ByteDancen alkuvuonna 2023 julkaisemat tilastot osoittivat, että Suomessa oli tuolloin 1,42 miljoonaa yli 18-vuotiasta TikTok-käyttäjää, mikä tarkoittaa että yli kolmannes täysi-ikäisistä suomalaisista oli TikTokin tavoitettavissa. Syksyllä 2023 EU:n uusia digipalvelusäädöksiä varten raportoidun tiedon mukaan TikTokilla oli Suomessa keskimäärin 1,5 miljoonaa aktiivista kuukausittaista käyttäjää. Vuoden 2024 alussa käyttäjämäärä oli mainostyökalujen perusteella noussut jo noin 1,64 miljoonaan täysi-ikäiseen käyttäjään. Tuoreimpien arvioiden mukaan määrä on vakiintunut suunnilleen 1,5–1,6 miljoonaan aktiiviseen käyttäjäänSuomessa.
TikTokin suosio on painottunut erityisesti nuoriin käyttäjiin. Arvioiden mukaan valtaosa suomalaisista TikTok-käyttäjistä on alle 24-vuotiaita, ja lähes puolet kuuluu 18–24-vuotiaiden ikäryhmään. Alusta tunnettiin ensin teini-ikäisten tanssisovelluksena, mutta nykyään myös vanhemmat ikäluokat ovat löytäneet tiensä TikTokiin. Suomalaiset TikTok-käyttäjät ovat pääosin 15–55 vuoden ikäisiä, ja käyttäjäkunta monipuolistuu jatkuvasti. Itse asiassa yli 25-vuotiaita on erään selvityksen mukaan jo noin 42 % erään suomalaistilin seuraajista, mikä rikkoo stereotypian TikTokista pelkästään teinien valtakuntana. Sukupuolijakaumakin on tasapainottunut: noin 52–60 % suomalaisista TikTok-käyttäjistä on naisia ja loput miehiä. TikTok ei siis enää ole vain lasten ja nuorten temmellyskenttä, vaan laajasti eri-ikäisten suomalaisten käyttämä viihde- ja somealusta.
TikTokin päivittäinen käyttöaika on Suomessa hyvin korkea. Keskimääräinen käyttäjä viettää TikTokissa noin yli tunnin päivässä. Itse asiassa globaalissa vertailussa suomalaiset käyttäjät viihtyvät TikTokin parissa pisimpään; erään raportin mukaan Suomessa vietetään eniten aikaa TikTok-mobiilisovelluksessa per käyttäjä maailmassa. Noin kolme neljännestä tuosta ajasta kuluu sovelluksen For You -syötettä selatessa, jossa TikTokin tehokas algoritmi suosittelee loputtomasti uusia videoita. Palvelun koukuttavuus näkyy siinä, että monet käyttäjät – iästä riippumatta – palaavat katsomaan TikTok-videoita yhä uudelleen päivän mittaan. TikTokin suosio Suomessa onkin vakiinnuttanut aseman: se on noussut samalle tasolle Twitterin ja Snapchatin kanssa käyttäjämäärässä, ja nuorison keskuudessa se kilpailee jo Instagramin ja YouTuben kanssa suurimman viihdekanavan tittelistä.
Tärkeimmät suomi TikTok -trendit ja ilmiöt
TikTok on tunnettu nopeatempoisista trendeistään, ja Suomi TikTok eli TikTokin suomalainen skene seuraa tiiviisti sekä globaaleja ilmiöitä että luo omiaan. Alustan luonne on sellainen, että uudet aiheet, haasteet ja meemit leviävät salamannopeasti – usein nuorten käyttäjien toimesta jopa tunneissa. Seuraavassa on katsaus muutamiin keskeisiin TikTok-trendeihin ja ilmiöihin, jotka ovat viime aikoina puhuttaneet Suomessa:
- Kansainväliset viraali-ilmiöt: Suomalaiset TikTokkaajat osallistuvat innokkaasti maailmanlaajuisiin trendeihin. Esimerkiksi vuoden 2024 aikana suloiset eläinvideot olivat valtava hitti myös Suomessa. TikTokissa viraaliksi nousivat Thaimaasta peräisin oleva kääpiövirtahepo Moo Deng sekä australialainen pingviininpoikanen Pesto, joista tehdyt videot ja meemit levisivät laajalle. “Eläinvauvojen vuosi” -ilmiö yhdisti suomalaisiakin käyttäjiä jakamaan söpöjä eläinaiheisia videoita ja keskustelemaan eläinten suojelusta. Toinen globaali villitys oli ns. “demure”-sanonta, joka lähti liikkeelle Jools Lebron -nimisen käyttäjän videosta. Sanonta “very demure, very mindful” levisi kulovalkean tavoin myös Suomessa elokuussa 2024 ja sai niin tavalliset käyttäjät kuin julkkiksetkin kokeilemaan vakavailmeistä “hienostunutta” trendiä. Tämä trendi oli niin merkittävä, että demurevalittiin jopa vuoden sanaksi kansainvälisesti kyseisen ilmiön myötä.
- Ruokatrendit TikTokissa: Ruokasisällöt ovat TikTokissa suosittuja, ja myös TikTok-videot Suomessa ovat synnyttäneet ruokailmiöitä. Esimerkiksi vuonna 2024 monien suomalaisten keittiöissä kokeiltiin viraaliksi nousseita kurkkusalaattireseptejä. Yhdysvaltalainen ruokavaikuttaja Logan Moffitt – “kurkkutyyppi” – teki lyhyitä videoita, joissa kokosi erilaisia salaatteja kokonaisesta kurkusta läpinäkyvässä purkissa. Yksi hänen California-maki -sushirullasta inspiroitu reseptinsä keräsi TikTokissa yli 43 miljoonaa katselukertaa. Ilmiö heijastui jopa arjessa: Suomessakin kerrottiin kurkkujen myyneen paikoin loppuun kaupoista, kun ihmiset innostuivat testaamaan reseptiä. Vastaavia ruokailmiöitä ovat olleet myös erilaiset leivonta- ja kokkaustrendit sekä tietysti #TikTokMadeMeBuyIt –aihetunnisteella levinneet tuotevinkit, joita nuoret ja aikuisetkin kokeilevat innolla.
- Tanssit ja musiikkihaasteet: TikTokin alkuperäinen maine tanssisovelluksena elää yhä vahvana. Suomessakin monet TikTok-suosikit kumpuavat tarttuvista tanssiliikkeistä ja kappaleista. Esimerkiksi euroviisuartisti Käärijän “Cha Cha Cha” -kappaleeseen liittyvä tanssihaaste levisi laajasti TikTokissa keväällä 2023, saaden tuhannet suomalaiset (ja ulkomaalaiset) postaamaan omia tanssiversioitaan. Myös monet kansainväliset viraalihitit – kuten Megan Thee Stallionin “Savage” -tanssi tai K-pop-kappaleiden koreografiat – ovat saaneet Suomessa omat faninsa. TikTok onkin noussut tärkeäksi musiikkitrendien moottoriksi: laulut tai remixit voivat lyhyiden videoiden myötä nousta soittolistojen kärkeen. Suomalaisten käyttäjien “TikTok-suosikit” musiikin saralla vaihtelevat kansanmusiikkiparodioista raskaan rockin kautta rap-hitteihin, joita yhdistellään luoviin videoihin. Moni suomalaisartisti hyödyntääkin tätä; esimerkkinä vaikkapa BESSin “Ram pam pam” -kappale, josta tuli hitti TikTok-tanssihaasteen ansiosta.
- Hu humoristiset sketsit ja arkielämän parodiat: Suomalaisessa TikTokissa huumori kukoistaa. Suomi-huumorinäkyy lyhyinä sketseinä, joissa liioitellaan ja parodioidaan arkipäivän tilanteita, murteita tai kansallisia stereotypioita. Esimerkiksi käyttäjät tekevät pilaa suomalaisten tuppisuuisuudesta hississä, kahvinjuonnin pakkomielteestä tai S-marketin kuulutuksista – nämä videot keräävät tuhansia tykkäyksiä, koska yleisö samaistuu niihin. Osa suosituista sketsaajista, kuten Niittyviita, on rakentanut laajan seuraajakunnan juuri suomalaisiin kohdistuvilla vitseillä ja roolihahmoilla. Myös kansainväliset NPC-trendit (tekoälymäisesti toistavat hahmot) ovat saaneet suomalaisia versioita, joissa esimerkiksi “Matti NPC” toistelee kliseisiä fraaseja kuten “No huomenta, mites sää”. Tällaiset TikTok-ilmiöt Suomessa osoittavat, että paikallinen kulttuuri ja kieli tuodaan kekseliäästi mukaan globaaleihin trendeihin.
Yhteenvetona Suomi TikTok -kentän trendeistä voi todeta, että suosituimmat ilmiöt vaihtelevat söpöistä eläinvauvoista ja ruokavideoista tanssi- ja huumorisketseihin. TikTok on alusta, jossa melkein mikä tahansa voi lähteä täälläkin viraaliksi – oli se sitten avantouintivideo, uuden slangisanan leviäminen tai vaikkapa lumeen piirretty jättimäinen Muumipeikko. Tärkeintä on, että sisältö puhuttelee ja viihdyttää yleisöä.
Suosituimmat suomalaiset TikTok-vaikuttajat ja tilit
TikTokin räjähdysmäinen kasvu on synnyttänyt myös uusia sometähtiä Suomessa. Seuraajamäärien perusteella suomalaiset TikTok-vaikuttajat jakautuvat karkeasti kahteen kategoriaan: ne, jotka tekevät sisältöä kansainväliselle yleisölle (usein englanniksi), ja ne, jotka ovat suosittuja kotimaisessa skenessä suomen kielellä. Tässä muutamia Suomen seuratuimpia TikTok-tilejä ja vaikuttajia:
- Hydraulic Press Channel (@hpc_official): Suomen seuratuin TikTok-tili on Lauri ja Anni Vuohensillan pyörittämä Hydraulic Press Channel, jolla on peräti yli 14 miljoonaa seuraajaa. Kanavalla murskataan hydraulipuristimella kaikkea mahdollista keilapalloista kännyköihin, ja yllättävät puristusvideot keräävät miljoonia katselukertoja. HPC on kansainvälinen ilmiö, mutta suomalaisena keksintönä siitä on tullut ylpeydenaihe – se osoittaa, että kekseliäs sisältö voi saavuttaa globaalin yleisön. Vuonna 2021 HPC:llä oli noin 11,8 miljoonaa seuraajaa, ja määrä on vain kasvanut. Se on esimerkki siitä, miten TikTok-suosituimmat tilit Suomesta voivat olla aidosti maailmanlaajuisia brändejä.
- Boxlapse (@boxlapse): Tällä hieman tuntemattomammalla nimellä toimiva käyttäjä kuvaa ajanvietevideoita kasvien kasvusta. Boxlapse kasvattaa kasveja ja kuvaa niiden kehitystä timelapse-tekniikalla. Yllättäen tästä sisällöstä on tullut valtavan suosittua: tilillä oli jo 6,1 miljoonaa seuraajaa vuonna 2021, ja sen maailmanlaajuinen tunnettuus on korkea. Vaikka moni suomalainen ei nimestä heti Boxlapsea tunnista, se kuuluu silti Suomen top-listalle – osoittaen miten erikoisaiheillakin (kuten huonekasvien kasvu) voi saavuttaa TikTok-mainetta.
- Asoothesizzler (@asoothesizzler): Tämän tilin takana on Suomessa asuva sisältöluoja, joka tekee videoita arabiaksi. Hänen sisältönsä – mm. viihde- ja komediavideot – on kerännyt huomattavan yleisön Lähi-idässä. Jo vuonna 2021 Asoothesizzlerilla oli 5,5 miljoonaa seuraajaa, ja yhteensä kaikissa somekanavissa yli 12 miljoonaa. Vaikka kieli ei ole suomi, tili lasketaan suomalaiseksi, koska tekijä vaikuttaa täältä käsin. Se on hyvä muistutus TikTokin globaalista luonteesta: Suomessa tuotettu sisältö voi kohdistua täysin eri kielialueelle ja menestyä siellä.
- Diana Rantamäki (@dianarantamaki): Diana on yksi menestyneimpiä suomalaisia TikTok-vaikuttajia, joka luo omaperäistä sisältöä englanniksi. Dianan tyyli on uniikki – usein humoristisen outoja sketsejä ja visuaalisesti erikoisia videoita – ja se on hurmannut yleisön. Hänellä oli 5,3 miljoonaa seuraajaa vuonna 2021, ja määrä on edelleen kasvanut. Diana Rantamäki edustaa uudenlaista some-julkkista: hän ei ollut ennestään tunnettu perinteisessä mediassa, mutta TikTok teki hänestä tähden. Hän myös osoittaa, että viraalisuus TikTokissa voi syntyä rohkean persoonallisella sisällöllä.
- Sari Aalto (@sariaalto): Sari on Suomen ainoa ammattimainen naisvatsastapuhuja, ja hänen TikTok-menestyksensä on erityinen tarina. Sari Aalto tekee viihdyttäviä vatsastapuhujavideoita ja on kerännyt yli 4,5 miljoonaa seuraajaa. Hänen videonsa – joissa usein nukkehahmo osallistuu sketseihin – ovat saavuttaneet valtavan suosion niin kotimaassa kuin ulkomailla. Sari hyödynsi TikTokin mahdollisuuksia aikaisin: hän oli mukana mm. Fazerin TikTok-kampanjassa (Tutti Frutti Toolkit), joka toi hänelle näkyvyyttä. Sarin menestys osoittaa, että perinteisemmälläkin viihdetaidolla (vatsastapuhuminen) voi menestyä uudella alustalla, kun sen yhdistää trendaaviin aiheisiin ja huumoriin.
- Jennifer Käld (@jennifererica): Jennifer, joka aloitti TikTokin jo Musical.ly-aikakaudella, on tuttu nimi monille nuorille. Hän tekee paljon tanssi- ja duettovideoita sekä osallistuu trendeihin. Jenniferillä oli noin 4,4 miljoonaa seuraajaa vuonna 2021, ja hän on sittemmin kasvattanut yleisöään entisestään (joidenkin lähteiden mukaan yli 6 miljoonaan). Jennifer on hyvä esimerkki suomalaisesta TikTok-tähdestä, jonka suosio perustuu aktiiviseen läsnäoloon: hän on julkaissut lähes 2 000 videota, joille on kertynyt yli 124 miljoonaa tykkäystä. Jenniferin ura TikTokissa on myös tehnyt hänestä mediapersoonan – hänestä on kirjoitettu mm. Ylen haastatteluja, joissa hän kertoo sometyön arjesta.
- Joalin Loukamaa (@whoisjoalin): Joalin on monille tuttu kansainvälisestä Now United -yhtyeestä, mutta TikTokissa hän on myös merkittävä vaikuttaja. Joalin jakaa kurkistuksia elämäänsä, tanssivideoita ja mallin arkea. Hänellä oli 2,4 miljoonaa seuraajaa vuonna 2021, ja fanikunta on pysynyt vankkana. Joalinin esimerkki osoittaa, että perinteinen julkisuus (laulaja-tanssija) ja TikTok-maine kulkevat käsi kädessä – TikTok toimii hänen kohdallaan kanavana pitää yhteyttä globaaliin fanijoukkoonsa.
- Erna Husko (@ernahuskoo): Erna on suomenvirolainen fitness- ja hyvinvointivaikuttaja, joka nousi TikTokissa julkisuuteen videoillaan, joissa hän jakaa treenivinkkejä ja joskus myös huumoria. Erna tunnetaan myös näyttävistä tanssivideoista, joissa hänen liikkuvuutensa ja kuntovalmentajataustansa näkyvät. Vuonna 2021 hänellä oli noin 1,5 miljoonaa seuraajaa; sittemmin Ernan seuraajamäärä on kasvanut (yli 2,5 miljoonaan). Hän on myös esiintynyt perinteisessä mediassa ja puhunut avoimesti somesuosioon liittyvistä paineista. Erna edustaa TikTok-vaikuttajaa, joka hyödyntää platformia ammatillisesti – hänellä on omia valmennusohjelmia ja kaupallisia yhteistöitä, ja TikTok on ollut ponnahduslauta koko hänen brändilleen.
- Muita maininnan arvoisia: Suomalaisella TikTok-kentällä on myös muita suuria tekijöitä. Pongfinity on neljän kaveruksen pöytätennistiimi, jonka huikeat pingistemput ovat tuoneet heille yli 1,4 miljoonaa seuraajaa ja videoita on jaettu jopa ESPN:llä asti. TurboSqueezer on mystinen hahmo, joka puristelee esineitä musta kumihanska kädessään – hänellä oli jo 2,1 miljoonaa seuraajaa 2021 ja videot keräävät uteliasta yleisöä ympäri maailman. Elina Mäkinen (tunnetaan TikTokissa nimellä @avantouinti-innostaan) on muoniolainen veroneuvoja, josta tuli kansainvälinen TikTok-sensaatio talvisten avantouintivideoidensa ansiosta – hänellä on 1,5 miljoonaa seuraajaa ja suosituimmalla videollaan yli 78 miljoonaa katselua. Elinan huumorilla höystetyt hyytävät uintivideot päätyivät jopa Insiderin ja New York Postin kaltaisiin medioihin, mikä kertoo TikTok-uran mahdollisuuksista. Myös Siivouskuningatar Auri nousi Suomessa puheenaiheeksi siivousvideoillaan (hän siivosi mm. treffikumppanin kodin – tapaus levisi viraalina TikTokissa ja uutisoitiin laajalti). Kaiken kaikkiaan TikTokin suosituimmat suomalaiset tilit edustavat monipuolisesti eri genrejä: urheilutemppuja, komediaa, taitoja, lifestylea ja puhdasta outoa viihdettä.
On huomionarvoista, että monet Suomen seuratuimmista TikTok-tileistä tekevät sisältöä muulla kielellä kuin suomeksi. Syynä on se, että TikTok on globaali alusta – englanniksi tai visuaalisella sisällöllä voi tavoittaa satoja miljoonia käyttäjiä. Samalla Suomessa on suuri joukko paikallisia TikTok-tähtiä, joilla on kymmeniä tai satoja tuhansia seuraajia keskittyen suomenkieliseen sisältöön ja kotimaan yleisöön. Esimerkiksi sketsitekijät, meikkitaiteilijat, kokkivinkkien antajat ja tanssijat voivat olla erittäin tunnettuja suomalaisnuorten keskuudessa, vaikkei heidän seuraajamääränsä ylittäisi miljoonaa. TikTok-suosikit kotimaassa eivät siis rajoitu vain isoimpiin nimiin – alusta demokratisoi julkisuutta niin, että käytännössä kuka tahansa voi saada “15 minuuttia” (tai 15 sekuntia) kuuluisuutta For You -feedissä.
TikTok-suosikit ja suosituimmat videot Suomessa
TikTokissa yksittäiset videot voivat saavuttaa valtavan näkyvyyden nopeasti, ja Suomessa on nähty useita viraalihittejä, joista on tullut TikTok-suosikkeja. Tässä muutamia esimerkkejä suosituimmista TikTok-videoista Suomessa viime aikoina sekä yleisön suosikkisisällöistä:
- Avantouintivideot ja suomalainen eksoottisuus: Kuten edellä mainittiin, Muoniosta kotoisin olevan Elina Mäkisen avantouintivideot ovat olleet ilmiö. Eräs Elinan video, jossa hän esittelee suomalaiselle talvelle tyypillistä loskaa huumorilla, keräsi yli 78 miljoonaa katselua TikTokissa – tämä on hengästyttävä määrä, kun huomioi Suomen pienen väkiluvun. Elinan hytisevät pulahtamiset jäiseen veteen, yhdistettynä trendimusiikkiin ja hauskoihin teksteihin, tekivät hänestä hetkessä TikTok-tähden. Hänen videosarjansa ovat myös esimerkki siitä, miten suomalainen eksotiikka (kuten saunasta avantoon hyppääminen lumihangessa) kiehtoo kansainvälistä yleisöä. Suomalaisyleisölle nämä videot ovat olleet suosikkeja juuri siksi, että ne näyttävät tuttua elämäntapaa hauskalla twistillä – moni kommentoikin tyyliin ”tämähän on meille arkea!”
- Siivous- ja järjestelyvideot: TikTokissa on laaja CleanTok-ilmiö, ja Suomessakin muutamat siivousaiheiset videot ovat nousseet suosituiksi. Esimerkiksi “Siivouskuningatar” Auri teki viraalivideon siivoamalla erään Tinder-treffinsä kodin lattiasta kattoon. Video keräsi valtavasti huomiota ja aiheutti keskustelua kotitöiden jakamisesta – ja päätyi aina MTV Uutisiin asti. Myös tavalliset “siivouspäiväkirja” -videot, joissa suomalaiset näyttävät ennen ja jälkeen -muutoksia vaikkapa varaston järjestelyssä, ovat saaneet tuhansia tykkäyksiä. Tällaiset videot tarjoavat katsojille tyydytystä (kun kaaos muuttuu järjestykseksi) ja inspiraatiota omaan arkeen. TikTokin suosituimmat videot eivät siis aina ole pelkkää viihdettä, vaan myös hyötysisältö voi nousta pinnalle.
- Urheilusuoritukset ja temput: Pongfinityn huikeat pöytätennistemput kuuluvat kategoriaan, joka vetää katselukertoja. Eräässä viraalissa TikTok-videossa Pongfinityn jäsen syöttää pallon mailankahvan kautta verkon yli – klippi päätyi miljoonien ihmisten nähtäväksi ja uutisoitiin ESPN:llä. Samoin suomalaisen parkour-harrastajan video, jossa hän loikkasi huikean hypyn katolta toiselle Helsingin yössä, keräsi kansainvälistä huomiota. Urheiluhaasteet, kuten “tee 10 koriheittoa putkeen” tai jääkiekkoilijoiden mailankäsittelytemput, ovat toistuvasti TikTok-suosikkeja Suomessa. Katsojat rakastavat taituruutta ja jännitystä – eikä haittaa, vaikka taustalla näkyy suomalainen lähiömaisema tai koulun liikuntasali, sisältö itsessään kantaa.
- Kansanperinne ja huumori yhdistettynä: Eräs hauska trendi Suomen TikTokissa on ollut “Mittarimato”-tanssi(tunnetaan myös nimellä “Mäk Gälis Siskos Broidi” trendi). Kyseessä on humoristinen tanssivideo, jossa soi pätkä vanhasta lastenlaulusta sekoitettuna moderniin biittiin, ja tanssijat liikkuvat matomainen askel sivuttain. Tämä nimenomainen trendi sai alkunsa Suomessa ja levisi myös ulkosuomalaisten keskuuteen – videoita #mittarimato-hashtagilla kertyi kymmeniä tuhansia. Trendin viehätys piili sen absurdissa huumorissa: yhdistettiin nostalginen rallatus nykyaikaiseen TikTok-tyyliin. Tämä osoittaa, että suomalaiset TikTok-suosikit voivat kummuta myös kotimaisesta kulttuuriperinnöstä ja huumorista, eivät vain globaalista popkulttuurista.
- Yllättävät viraalihitit: Joskus aivan tavallinen arkinen video voi nousta TikTokin suosituimpien videoidenjoukkoon ilman ennakkovaroitusta. Esimerkiksi eräs suomalainen käyttäjä julkaisi videon, jossa hän täyttää pesukonetta lumisella pihalla talvella – ikään kuin demonstraationa “ulkopesukoneesta”. Video oli tarkoitettu vitsiksi ystäville, mutta TikTokin algoritmi nappasi sen ja pian klippi oli kerännyt yli miljoona katselua ja tuhansia kommentteja ympäri maailmaa. Kommentoijat ihmettelivät, onko Suomessa todella pesukoneita ulkona (suomalaiset selittivät: “ei, tämä on huumoria”). Tällaiset yllätys-hitit ovat TikTokin suola: koskaan ei voi täysin ennustaa, mikä video Suomessa lyö läpi seuraavaksi – joskus se on karhu Tampereen kadulla, joskus mummo tanssimassa marketin pihassa.
- Suomalaisten lempisisällöt (”TikTok-suosikit”): Yleisesti ottaen suomalaiset TikTok-käyttäjät näyttävät rakastavan viihdyttävää, aitoa ja helposti samaistuttavaa sisältöä. Paljon katsotaan erilaisia sketsikoosteita, joissa kootaan yhteen viikon hauskimpia suomalaisia TikTok-videoita (näitä jaetaan myös muilla alustoilla). Myös eläinvideot – erityisesti koirat, kissat ja esimerkiksi porot tai hirvet – ovat suomalaisten kestosuosikkeja. Samoin luontovideot Lapin revontulista tai kesämökin järvimaisemista menestyvät hyvin, tuoden rauhallista vaihtelua muuten nopeatempoiseen feediin. Moni käyttäjä tallentaa suosikkivideonsa TikTokin kirjanmerkkeihin (”Suosikit”-toiminto) palatakseen niihin myöhemmin. Niistä näkee, että listojen kärjessä on usein juuri huumoripitoisia tai hyvän mielen videoita – sellaisia, jotka halutaan näyttää kaverillekin. Esimerkkeinä vaikkapa koominen pätkä perheenisästä kokeilemassa teinityttärensä tanssihaastetta (epäonnistuen hellyttävästi), tai video suomalaisesta opettajasta, joka tervehtii jokaista oppilasta yksilöllisellä salitervehdyksellä (video, joka levisi valtavasti ja sai kehuja opettajan omistautumisesta).
Yhteenvetona voi sanoa, että TikTok-suosikit Suomessa eivät aina ole tuotantoarvoltaan isoja tai tekijältään kuuluisia – usein päinvastoin. Aito tunne, tilannekomiikka tai jokin omaperäinen idea riittää tuomaan videolle kymmeniä tai satoja tuhansia katseluita. TikTokin luonne suosii yllätyksiä ja antaa jokaiselle mahdollisuuden. Siksi Suomenkin TikTok-kentällä “seuraava iso video” voi parhaillaan olla latautumassa jonkun tuntemattoman nuoren puhelimesta – ja huomenna se on kaikkien huulilla.
TikTok-yhteisö Suomessa: käyttäytyminen ja kulttuuriset erityispiirteet
Millaista on TikTok-yhteisön käyttäytyminen Suomessa? Monella tapaa suomalaiset TikTokkaajat muodostavat aktiivisen ja omaleimaisen kulttuurin platformille. Tässä muutamia suomalaisen TikTok-kulttuurin erityispiirteitä:
- Suomen kieli ja #suomitiktok-yhteisö: Vaikka moni huippuvaikuttaja tekee sisältöä englanniksi, on TikTokissa myös vahva suomenkielinen yhteisö. Hashtagilla #suomitiktok merkitään videoita, jotka on suunnattu kotimaiselle yleisölle – tällä tunnisteella näkee sisältöjä aina lukiohuumorista suomalaisiin meemeihin. Suomalaisnuoret viljelevät TikTok-videoissaan runsaasti kotimaista slangia (esim. “söpöste”, “jänskättää”, “örvästää”) ja viittauksia populaarikulttuuriimme (Kummeli-sketsit, Salatut Elämät -juonenkäänteet, JVG:n biisilyriikat jne.). Yhteisön sisällä onkin sisäpiirihuumoria, joka aukeaa nimenomaan suomalaisille: ulkomaalainen katsoja ei välttämättä ymmärrä videota, jossa äänenä on Vesa-Matti Loirin monologi, mutta suomalaiselle se voi olla hulvaton. Tämä luo TikTokkiin oman pienen kotikutoisen nurkkauksensa, jossa käyttäjät tuntevat yhteenkuuluvuutta suomalaisen kulttuurin kautta.
- Hillittyä vai hulluttelevaa? Suomalaisilla on maine melko pidättyväisenä kansana, mutta TikTokissa moni uskaltaa heittäytyä. On ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka ujosta lukiolaispojasta kuoriutuu TikTokissa roolihahmojen mestari, tai kuinka eläkeläisrouva kerää seuraajia tanssimalla letkajenkkaa kauppakeskuksessa. TikTok on madaltanut kynnystä esiintymiseen: videot ovat lyhyitä ja niitä voi tehdä kotona. Siksi TikTok-kulttuuri Suomessa tuntuu vapauttavammalta kuin ehkä perinteinen somekäyttäytyminen. Toki suomalaisuus näkyy yhä: sarkastinen huumori, itseironiset videot ja liioitellun arkiset aiheet ovat suosittuja. Esimerkiksi video, jossa nuori selittää “Kuinka pyydetään kaveri kahville ilman että tämä on iso juttu” monotonisella äänellä, naurattaa monia – se osuu suomalaiseen tapakulttuuriin, jossa vältetään turhaa hienostelua. TikTokissa tällaisia arkisia kiemuroita tuodaan esiin pilke silmäkulmassa.
- Positiivinen yhteishenki ja vertaiskulttuuri: Suomalaisessa TikTok-yhteisössä on havaittavissa paljon kannustavuutta. Jos joku kertoo videollaan vaikkapa päässeensä opiskelemaan haluamaansa paikkaan, kommenttikenttä täyttyy iloisista onnitteluista tuntemattomilta. Samoin esimerkiksi BookTok (kirjoista keskusteleva yhteisö) on Suomessa innostanut nuoria lukemaan – käyttäjät suosittelevat toisilleen lempikirjojaan ja suomentavat välillä englanninkielisiä kirjameemejä, jotta kaikki ymmärtäisivät. TikTok toimii monille nuorille myös vertaistukena: on videoita mielenterveydestä, ADHD:n kanssa elämisestä, seksuaalivähemmistöihin kuulumisesta suomalaisessa yhteiskunnassa – ja näiden alle kerääntyy yhteisö, joka jakaa kokemuksiaan. Tämä yhteisöllisyys on arvokas piirre: TikTok ei ole vain viihdytyskone, vaan myös yhteisöalusta, jossa voi löytää “heimonsa”.
- Kulttuuriset erityispiirteet: Suomalainen kulttuuri näkyy TikTokissa kiinnostavilla tavoilla. Esimerkiksi kahvion toistuva teema – monet humoristiset videot pyörivät sen ympärillä, kuinka suomalainen ei voi toimia ilman aamukahviaan. Samoin sää (ikuinen puheenaiheemme) on sisältönä: oli kyse sitten marraskuun pimeydestä väännetystä vitsistä tai hellepäivän riemusta grillaten. Murre- ja alueyhteisöt ovat myös nousseet: on TikTok-trendejä, joissa puhutaan leveää Savon murretta tai ihmetellään tamperelaisten “nääs” -sanontoja. Toiset saman murrealueen nuoret kokoontuvat kommentteihin fiilistelemään, että “tätä ei muut tajua”. Tällainen alueellinen ylpeys pilke silmäkulmassa on uusi ilmiö – sosiaalinen media yhdistää eri puolilta maata tulevat huumorin kautta.
- Vanhemmat ikäluokat TikTokissa: On huomionarvoista, että TikTokin käyttäjäkunta aikuistuu. Aikuiset suomalaiset käyttävät TikTokia yhä enemmän esimerkiksi tiedonhakuun, vinkkien oppimiseen tai ihan vain rentoutuakseen viihdesisältöjen parissa. Etenkin 30–40-vuotiaiden vanhempien keskuudessa leviää sisältöjä kuten kasvatusvinkkejä, ruuhkavuosien selviytymismeemejä tai remontointi- ja sisustusvideoita. Tämä kaikki on tuonut TikTok-yhteisöön lisää monimuotoisuutta: nuoret ja aikuiset ovat osin eri kuplissa sovelluksen sisällä (algoritmi kun esittelee kullekin mieluisaa sisältöä), mutta välillä polut risteävät, kun jokin video puhuttelee kaikkia. Esimerkiksi suomalainen opettaja saattoi antaa etätehtävän: “näytä luokassa suosikkisi opettaja-aiheisista TikTok-videoista” – näin sukupolvet ikään kuin keskustelevat TikTokin välityksellä.
- Kohteliaisuus ja keskustelukulttuuri: Verrattuna joihinkin maihin, suomalaisten TikTok-kommenttien sävy on usein melko kohtelias ja asiallinen. Toki netissä on aina negatiivisuutta, mutta monet ovat huomanneet, että esimerkiksi pilailuvideoiden kommenteissa suomalaiset harvemmin lynkkaavat toisiaan. Ironia ja sarkasmi tosin kukoistavat: jos video mokaa pahasti (vaikkapa epäonnistunut temppu), saattaa joku kommentoida kuivasti “no hyvinhän se meni”. Yleisesti kuitenkin TikTok on monelle nuorelle positiivinen ympäristö. Se tarjoaa iloa, inspiraatiota ja mahdollisuuden tuoda esiin oma ainutlaatuinen äänensä – kuten TikTokin kansainvälinen sisältöjohtaja Stafford on todennut, TikTok pyrkii vaalimaan positiivista ja osallistavaa ilmapiiriä, ja Suomessa tämä tuntuu toteutuvan varsin hyvin arkikäytännössä.
Yhteenvetona: Suomalainen TikTok-kulttuuri on sekoitus globaalia ja lokaalia. Yhteisö arvostaa autenttisuutta – aidot ihmiset, aidot murteet ja aidot tunteet saavat näkyä. Samalla suomalaiset ovat uteliaita ja omaksuvat nopeasti uusia juttuja, olivatpa ne peräisin Amerikasta tai Intiasta, kunhan ne vain resonoivat. TikTokin yhteisö Suomessa on nuorekas, luova ja yllättävänkin yhteisöllinen, ja se muovaa osaltaan nykynuorten tapoja viestiä ja kokea kulttuuria.
TikTok.com-videot ja sisällön jakaminen Suomessa
TikTokin videot eivät pysy vain TikTokin sisällä, vaan TikTok.com-videot ja niissä leviävä sisältö löytävät tiensä moniin kanaviin Suomessa. Suomalaiset jakavat TikTok-videoita aktiivisesti keskenään – oli se sitten hauska klippi ystävälle WhatsAppissa, linkin lähettäminen perheen Facebook-ryhmään tai videoiden uudelleenjulkaisu Instagram Storiesissa. TikTok-videot Suomessa leviävät näin myös niiden keskuuteen, joilla ei edes ole TikTok-sovellusta.
TikTokin oma verkkosivusto TikTok.com mahdollistaa videoiden katselun myös selain kautta. Tämä on merkittävää esimerkiksi silloin, kun media tai uutissivusto haluaa upottaa TikTok-videon osaksi artikkelia. Viime aikoina suomalaisissa uutissivustoissa on nähtykin upotuksia TikTokista: esimerkiksi kun jokin TikTok-ilmiö nousee puheenaiheeksi, media saattaa näyttää lukijoille suoraan esimerkkivideon TikTokista. Hyvä esimerkki on tapaus, jossa 12-vuotias menehtyi vaarallisen TikTok-haasteen seurauksena – uutisissa näytettiin, miltä kyseinen haastevideon hashtag-sivu sovelluksessa näytti (TikTok ehti onneksi poistaa alkuperäiset videot haasteen takaa). Tämänkaltaiset tapaukset herättävät kysymyksiä, ja TikTok.comin kautta viranomaisetkin pystyvät tarkastelemaan julkisia videoita tarvitsematta kirjautua.
TikTok-videoiden jakaminen on Suomessa yleistä myös viihdemielessä. Monet ovat varmasti saaneet kaveriltaan aamulla linkin: “katso tää TikTok, ihan meidän porukkaa!”. Koska linkin klikkaaminen avaa videon suoraan TikTokin sivulle, on katsominen helppoa ilman sovellustakin. Tällä tavalla TikTok-sisältö saavuttaa myös esimerkiksi vanhempaa väkeä – isoäiti saattaa nauraa kippurassa lapsenlapsen lähettämälle TikTok-koiravideolle, vaikkei itse sovellusta käytäkään. TikTok.comin videot toimivat tavallaan siltoina sukupolvien ja alustojen välillä.
Huomionarvoista on, että moni TikTok-video lähtee Suomessa kiertämään laajemmin juuri muissa kanavissa. Esimerkiksi suosittu sketsivideo voi päätyä YouTube-koosteisiin: on olemassa YouTube-videoita otsikolla “TikTok Suomi 2024 – parhaat videot”, joihin on kerätty trendaavimpia pätkiä. Näitä katsovat myös ne, jotka eivät halua itse selata TikTokia. Samoin Twitterissä (nykyinen X) näkee toisinaan viraaliksi nousseita TikTok-videoita uudelleenjaettuna – vaikkapa poliitikon puheenvuoro, jos se on TikTokiin leikattu ja otsikoitu, saattaa rantautua laajempaan keskusteluun Twitterissä linkin kera.
Sisällön jakaminen Suomi-TikTokista on tuonut mukanaan myös uudenlaista näkyvyyttä tavallisille ihmisille. Monet yllättyvät, kun heidän TikTok-videonsa leviää Facebook-ryhmissä tai keskustelupalstoilla. Esimerkiksi erään nuoren naisen video siitä, kuinka Kelaan soittaminen jännittää, päätyi Ylilautaan meemiksi – tätä kautta video tavoitti tuhansia lisää katsojia alkuperäisen TikTok-yleisönsä ulkopuolelta. Toki tässä on varjopuolena se, että kun video irtoaa TikTokin kontekstista, tekijä ei aina hallitse keskustelua ympärillä.
Mainittakoon myös, että TikTok on rohkaissut sisällön jakamista tarjoamalla ”Jaa”-toiminnon, jolla videon saa suoraan esimerkiksi Snapchatin tai Instagramin tarinoihin. Suomalaiset yrityksetkin hyödyntävät tätä: vaikkapa tapahtumajärjestäjä saattaa TikTok-videoon upotettuna mainostaa keikkaa ja pyytää seuraajia jakamaan sen IG-storyihinsa. Näin TikTok.com-videot toimivat markkinointimateriaalina monikanavaisesti.
Lopulta voidaan todeta, että TikTokin videot ja niiden jakokulttuuri ovat tulleet luonnolliseksi osaksi suomalaista sosiaalisen median maisemaa. Kun jokin on tarpeeksi hauskaa, koskettavaa tai uskomatonta TikTokissa, se löytää tiensä ihmisten tietoisuuteen muillakin foorumeilla. TikTok.com toimii ikkunana tähän maailmaan niillekin, jotka eivät sovellusta käytä, ja varmistaa että viraalit ilmiöt eivät jää kenenkään netinkäyttäjän huomaamatta.
TikTokin kaupallinen hyödyntäminen ja mainonta Suomessa
TikTokin yleistyminen ei ole jäänyt suomalaisilta yrityksiltä huomaamatta. TikTok-mainonta Suomessa on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti, ja yhä useampi brändi haluaa osansa TikTokin nuoresta, aktiivisesta yleisöstä. Vuonna 2023 ByteDance raportoi, että TikTok-mainonnalla voi Suomessa tavoittaa jopa 31 % yli 18-vuotiaista – potentiaalinen yleisö kasvoi 18 % vuodesta 2022 vuoteen 2023 mennessä. Tämä tarkoittaa, että TikTokista on tullut varteenotettava mainoskanava, joka kilpailee perinteisten somen kanssa huomiosta. Seuraavassa käsitellään, miten TikTokia hyödynnetään kaupallisesti Suomessa:
- Yritysten oma läsnäolo TikTokissa: Monet suomalaisyritykset ovat perustaneet omia TikTok-tilejään. Erityisesti nuorisoa tavoittelevat brändit – kuten muoti-, kauneus- ja ruokabrändit – ovat aktiivisia. Esimerkiksi Fazer oli suunnannäyttäjä: se aloitti rohkeasti TikTok-markkinoinnin jo vuonna 2019, kun alusta oli vielä uusi. Fazerin Tutti Frutti -makeisbrändille luotiin vuonna 2020 innovatiivinen kampanja, Tutti Frutti TikTok Toolkit, joka nousi heti suosioon. Kampanjassa hyödynnettiin TikTok-trendiä, jossa käyttäjät tekevät illuusiovideoita – Fazer jopa lähetti faneille työkalupakkeja, joilla nämä pystyivät luomaan karkkiaiheisia illuusioita (mm. jättimäinen karkkipussi, jonka läpi hypättiin). Sari Aalto tuotiin kampanjan keulakuvaksi ja hän teki TikTokiin viraalivideoita esimerkeiksi. Tulokset puhuivat puolestaan: kampanja tavoitti Suomessa 12 miljoonaa katselukertaa orgaanisesti, ja myynti kaupoissa kasvoi selvästi. Tämä osoitti muillekin brändeille, että TikTokissa kannattaa olla luova ja uskaltaa kokeilla uutta.
- Mainoskampanjat ja TikTok Ad -työkalut: TikTok avasi mainosalustansa Suomessa kaikille mainostajille pari vuotta sitten, ja sen jälkeen mahdollisuudet ovat laajentuneet. Aluksi tarjolla oli vain perinteinen In-Feed-video, mutta nyt käytössä on esimerkiksi Top Feed -mainospaikka tietyille mainostajille, mikä takaa videolle paremman näkyvyyden heti feedin kärjessä. Lisäksi TikTok on tuonut hakumainonnan alustalle (esimerkiksi, jos käyttäjä hakee jotain, voi hakutuloksissa näkyä mainos). Suomalaiset mainostajat ovat alkaneet hyödyntää näitä: on nähty esim. kotimaisen pikaruokaketjun sponsoroituja hashtageja (#ruokataukohaaste tms.), joissa käyttäjiä rohkaistaan tekemään oma video kampanjaan. Myös kustannustehokkuus houkuttelee – TikTok-mainokset ovat perinteisesti olleet edullisempia tuhannen näyttökerran hintamielessä kuin vaikkapa Instagram-mainokset. Mainosvideoiden pitää kuitenkin sopia TikTokin tyyliin: suomalaisillekin mainostajille on painotettu, että liian siloteltu mainos ei uppoa TikTok-yleisöön. Siksi yhä useampi brändi luo mainoksensa TikTokiin natiivilla otteella – hassutella saa ja pitää, liioittelu on ok ja trendisoundien käyttö suotavaa. Esimerkiksi eräs suomalainen teleoperaattori teki mainosvideon, jossa sen työntekijät tanssivat liikkeissään viral dance -tyyliin; se sai positiivisen vastaanoton ja levisi orgaanisestikin.
- Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa: Vaikuttajat ovat TikTokin suola, ja brändit hyödyntävät tätä myös Suomessa. TikTok-vaikuttajakampanjat tarkoittavat, että yritys tekee yhteistyötä suositun TikTokkaajan kanssa, joka luo brändiin liittyvän videon omalla persoonallisella tyylillään. Näitä on nähty lukuisia: fitness-vaikuttaja mainostamassa urheiluvälinettä treenivideollaan, kauneusvaikuttaja kokeilemassa uuden kosmetiikkamerkin tuotteita 15 sekunnin meikkitutoriaalissa, tai vaikka koomikko tekemässä sketsin, johon brändi sijoittuu luontevasti. Yksi menestystarina on Cloetta Suomi, joka voitti TikTok Ad Awards Nordic 2023 -kilpailussa Paras Luova -palkinnon TV Mix -makeiskampanjallaan. Kampanja toteutettiin yhdessä toimistojen ja TikTok-sisällöntuottajien kanssa: se sisälsi aidosti TikTok-natiivin humoristisen sisällön, kuten ASMR-tyylisiä karkkivideoita ja hassunhauskoja haasteita, joissa käyttäjät arvuuttelivat nomparellien määriä karkkipussissa. Tuomaristo kiitteli kampanjan koukuttavuutta ja trendien hyödyntämistä – se “sai tuomarit hymyilemään” ja hyödynsi monta tasoa TikTokin luovista mahdollisuuksista. Tämä kertoo, että suomalaiset brändit osaavat jo leikata kiinni TikTok-kulttuuriin ja käyttää vaikuttajia sekä trendejä taidokkaasti hyväksi. Vaikuttajamarkkinoinnissa on myös se etu, että TikTokin algoritmi voi poimia onnistuneen kaupallisen videon laajaan jakoon, vaikka se olisikin mainosyhteistyö – kunhan sisältö on viihdyttävää ja aitoa. Esimerkiksi erään meijeriyrityksen (Oddlygood) TikTok-kampanjavideo, jossa nuori vaikuttaja yhdisti huumorin tuotteen esittelyyn, saavutti erinomaiset tulokset: se voitti Greatest Performance -palkinnon samaisessa Nordic-kisassa, ja jopa tuotteen myynti kasvoi 40 % kampanjan myötä. Tämä osoittaa, että vaikuttajavetoisella TikTok-sisällöllä voi olla suora liiketaloudellinen vaikutus, kun se tehdään hyvin.
- Erilaiset toimialat TikTokissa: Vaikka nuoret ovat suurin kohderyhmä, TikTokia hyödyntävät Suomessa yllättävän monen alan toimijat. Kunnat ja kaupungit ovat kokeilleet TikTokia viestinnässä – esimerkiksi Helsingin kaupunki on tehnyt humoristisia videoita kirjastopalveluista tai liikennesäännöistä. Poliisi ja Puolustusvoimat ovat avanneet tilejä esitelläkseen toimintaansa nuorille ja lisätäkseen luottamusta (poliisin TikTokissa on nähty mm. sketsejä partioautoarjesta ja kevyitä valistusvideoita). Opetussektori: jotkut opettajat ja rehtorit pitävät TikTok-tilejä, joilla he viestivät koulun tapahtumista nuorten omalla kielellä. B2B-yrityksetkinovat varovasti alkaneet kurkistaa TikTokin puolelle – vaikkapa IT-firma saattaa rekrytointimielessä laittaa lyhyen videon toimistotunnelmista trendimusiikilla höystettynä, jotta nuoret ammattilaiset kiinnostuisivat. Nämä kaikki osoittavat, että TikTokin kaupallinen hyödyntäminen Suomessa ei rajoitu vain kuluttajabrändeihin, vaan siitä on tullut laajemmin viestinnän ja markkinoinnin työkalu. TikTokissa on nähty myös puhtaasti mainosvideoita, jotka muistuttavat perinteisiä tv-spotin kaltaisia klippejä – esimerkiksi autobrändin 15 sekunnin mainos pyöri feedissä monien käyttäjien ruudulla keväällä 2023. Tällaiset saavat vaihtelevan vastaanoton: TikTok-yleisö on tottunut vuorovaikutteisuuteen ja aitouteen, joten liian suora mainos voi jäädä vaille huomiota, ellei se käytä TikTokille tyypillisiä keinoja (kuten näyttävää editointia tai huumoria). Onkin sanottu, että TikTokissa sisältö ratkaisee ja markkinointi täytyy tehdä sisällön ehdoilla.
- Mainonnan eettisyys ja sääntely: TikTok-mainonnassa pätevät Suomessa samat säännöt kuin muussakin somemainonnassa – kaupallinen yhteistyö on ilmoitettava selvästi. Usein näkee suomalaisten vaikuttajien videoiden kuvatekstissä merkinnän #kaupallinenyhteistyö tai #ad (jälkimmäistä TikTok itsekin suosittelee). Kuluttaja-asiamies on myös linjannut, että piilomainonta TikTok-videoissa on kiellettyä, ja alaikäisille kohdistettavassa mainonnassa tulee olla erityisen varovainen. TikTokin ikäraja (13 vuotta) ja sen nuori kohderyhmä ovat herättäneet keskustelua mainonnan vaikutuksista lapsiin. Toistaiseksi isoja kohuja ei ole Suomessa syntynyt – kenties siksi, että vaikuttajat ja brändit ovat olleet enimmäkseen vastuullisia. On kuitenkin hyvä huomata, että TikTokissa markkinointi on viihteen seassa, mikä voi hämärtää eroa mainoksen ja käyttäjäsisällön välillä. Siksi avoimuuden vaatimus on entistä tärkeämpää.
Yhteenvetona: TikTokin kaupallinen potentiaali on Suomessa tiedostettu ja sitä hyödynnetään yhä rohkeammin. Brändit, isot ja pienet, ovat löytäneet luovia tapoja olla läsnä siellä missä yleisökin on – tällä hetkellä se tarkoittaa usein TikTokia. Tärkeänä oppina on ollut, että TikTokissa mainonnan on mukauduttava alustan kulttuuriin: nopeasti vaihtuvat trendit, käyttäjien luoma sisältö ja rempseä tyyli sanelevat, mikä toimii. Ne yritykset, jotka uskaltavat heittäytyä ja antaa jopa ohjat nuorille sisällöntuottajille, näyttävät pärjäävän parhaiten. TikTokin mainosvoima näkyy myös siinä, että suomalainen brändi voi lyödä laudalta isompiaan luovuudella – kuten Nordic TikTok Awardsista nähdään, Suomen kampanjat ovat jo voittajien joukossa. Ja mikä tärkeintä, TikTokin kautta tavoitetaan nuoret aikuiset siellä, missä he viihtyvätkin, joten viesti menee perille todennäköisemmin kuin televisiokatkoilla tai bannerimainoksilla.
Ajankohtaiset ilmiöt, haasteet ja keskustelut suomi TikTok -kentässä
TikTokin ympärillä käytävä keskustelu on Suomessakin vilkasta. Suuren suosion varjopuolia ja uusia ilmiöitä pohditaan niin käyttäjien, viranomaisten kuin päättäjienkin toimesta. Tässä lopuksi katsaus muutamiin erityisiin ilmiöihin, haasteisiin ja keskustelunaiheisiin, jotka ovat viime aikoina koskettaneet Suomen TikTok-kenttää:
- Tietoturva ja sovelluksen kieltohankkeet: Koska TikTokin omistaa kiinalainen ByteDance, myös Suomessa on herännyt huoli sovelluksen tietoturvasta ja vaikutusvallasta. Keväällä 2023 uutisoitiin, että selvä enemmistö suomalaisista kansanedustajista olisi valmis kieltämään TikTokin jos tietoturva ei parane. Taustalla on samat huolet kuin muuallakin länsimaissa: pelätään, että käyttäjätietoja voisi päätyä Kiinan valtion käsiin, tai että sovelluksen algoritmiä voitaisiin käyttää vaivihkaa mielipidevaikuttamiseen. Yhdysvalloissa ja EU:n toimielimissä TikTokia on rajoitettu virkapuhelimista tietoturvasyistä, ja Suomi on seurannut esimerkkiä: Eduskunta kielsi TikTokin käytön työlaitteissaan maaliskuussa 2023 (kansanedustajia ja henkilökuntaa ohjeistettiin poistamaan sovellus puhelimista). Myös esimerkiksi Telia yhtiönä ilmoitti kieltävänsä TikTokin työntekijöidensä työpuhelimista turvallisuushuolien vuoksi. Joissain kunnissa (kuten Sipoossa) tehtiin päätös, ettei kunnan hallinnoimiin laitteisiin saa asentaa TikTokia. Nämä toimet kertovat siitä, että vaikka TikTok on viihdesovellus, sitä kohdellaan korkealla tasolla myös potentiaalisena riskinä. Toistaiseksi yksityishenkilöiden käyttöä ei ole lähdetty rajoittamaan, mutta keskustelu elää: mitä menetettäisiin, jos TikTok kiellettäisiin? Olisiko se liian järeä toimi vai tarpeellinen varotoimi? Nämä kysymykset ovat olleet esillä julkisessa keskustelussa. Nuorten somekulttuurin kannalta täyskielto olisi dramaattinen – monelle nuorelle TikTok on päivittäinen ajanvietto ja ilmaisukanava. Siksi on todennäköistä, että kokonaan kieltämisen sijaan Suomessa pyritään vaatimaan TikTokilta enemmän läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta, esimerkiksi EU:n sääntelyn kautta.
- Koukuttavuus ja vaikutus hyvinvointiin: TikTokia on syytetty addiktoivaksi – ja syystä, sillä kuten todettu, käyttäjät viettävät siellä hyvin pitkiä aikoja päivittäin. Suomessa on herännyt huoli erityisesti nuorten keskittymiskyvystä ja mielenterveydestä, kun he selaavat loputtomia videovirtoja. Psykologit ovat mediassa kommentoineet, että lyhytvideot saattavat lyhentää lasten ja nuorten keskittymiskykyä, kun aivot tottuvat nopeaan palkitsevuuteen. Myös univaikeudet on nostettu esiin: monet nuoret tunnustavat jäävänsä “tikTokkaamaan” tunneiksi illalla, vaikka pitäisi nukkua. Tämä on herättänyt vanhempien ja opettajien keskustelua: pitäisikö lasten TikTok-aikaa rajoittaa? TikTok itse on tuonut sovellukseen ominaisuuksia, joilla voi seurata omaa ruutuaikaansa, ja alle 18-vuotiaille on suosituksena 60 min päivittäinen raja (sen jälkeen sovellus kehottaa pitämään taukoa). Käytännössä moni tosin ohittaa nämä kehotukset helposti. HyvinvointikeskusteluTikTokin ympärillä jatkuu: toisaalta TikTok tarjoaa myös positiivisia yhteisöjä ja vertaistukea, kuten edellä todettiin, mutta liiallinen käyttö tai haitallinen sisältö voivat vaikuttaa nuoriin kielteisesti. Suomessa on onneksi aktiivisia keskustelijoita, kuten Someturva-palvelu, joka valistaa somehaitoista, sekä koulujen mediakasvatuksen asiantuntijat, jotka ovat alkaneet sisällyttää opetukseen TikTok-aiheita (esim. miten algoritmi toimii, miksi videoita ei kannata selata aivot narikassa).
- Sisällön moderointi ja turvallisuus: EU:n uusi digipalvelusäädös (DSA) on vaatinut suuria someyhtiöitä raportoimaan sisällönhallinnastaan. Sen myötä saatiin ensi kertaa tarkkaa tietoa myös TikTokin moderoinnista Suomessa: TikTok raportoi, että sillä on 40 suomenkielistä moderaattoria valvomassa sisältöjä. Vertailun vuoksi ruotsinkielisiä moderaattoreita on 108 ja englanninkielisiä yli 2000. Tämä kertoo, että suomenkielistä sisältöä on suhteellisen vähemmän ja moderaattoriresurssit sen mukaiset – mutta herätti myös kysymyksiä, riittääkö 40 moderaattoria valvomaan miljoonan käyttäjän tuottamaa sisältövirtaa. TikTokin tulee DSA:n myötä myös raportoida ongelmasisällöstä ja viranomaisten pyynnöistä: Puolen vuoden jaksolla 2023 alkupuolella Suomen viranomaiset pyysivät TikTokilta lisätoimia viiden videon osalta. Näistä yksi koski lasten hyväksikäyttöön liittyvää sisältöä, kaksi huumekauppaa ja kaksi väkivaltaa. Määrä on melko pieni, mikä voi kertoa kahdesta asiasta – joko TikTokissa ei Suomessa havaittu isompia laittomuuksia tai sitten viranomaiset eivät havainneet niitä. Joka tapauksessa TikTok on nyt suurennuslasin alla: sen on osoitettava, että se pystyy pitämään alaikäiset turvassa haitalliselta sisällöltä (kuten väkivalta, porno, päihteiden käyttöä ihannoivat videot, vaaralliset “challenges”).
- Vaaralliset haasteet ja disinformaatio: Maailmalla on ollut traagisia esimerkkejä TikTok-haasteista, jotka ovat johtaneet onnettomuuksiin tai jopa kuolemiin. Suomessakin mediassa on kerrottu tapauksista, joskin useimmat näistä ovat tapahtuneet muualla (esim. “blackout challenge” -kuristusleikissä kuoli lapsia ulkomailla). Nämä uutiset ovat saaneet monet suomalaisvanhemmat huolestumaan: tietävätkö lapset, mikä on totta ja mikä vaarallista trendiä TikTokissa? Kouluissa on alettu puhua “älä kokeile tätä kotona” -tyyppisistä jutuista. Lisäksi misinformaation leviäminen on keskustelunaihe: TikTokista on tullut monelle nuorelle uutislähde, mikä on huolestuttanut perinteisiä medioita. Esimerkiksi koronapandemian aikana TikTokissa liikkui myös harhaanjohtavaa tietoa, ja Suomessa terveysviranomaiset joutuivat vastatulemaan omilla somekampanjoillaan korjatakseen huhuja. Samoin Ukrainan sodan aikaan TikTok täyttyi videoista, joista osa oli propagandaa tai vanhaa materiaalia – suomalaiset nuoret seurasivat näitä ja jakoivat eteenpäin uskoen niiden olevan uusia. Tämä on nostanut esiin mediakasvatuksen tärkeyden: lähdekriittisyys täytyy ulottaa myös TikTok-videoihin, ei vain teksti- tai uutismedioihin.
- Politiikka ja TikTok: Mielenkiintoinen käänne on ollut, että myös poliitikot löysivät TikTokin ennen vuoden 2023 eduskuntavaaleja. Moni nuori äänestäjä sai ensikosketuksen ehdokkaisiin TikTok-videoiden kautta – jotkut ehdokkaat tekivät humoristisia videoita kampanjoistaan, toiset taas leikkasivat puheitaan lyhyiksi sloganeiksi. Erityisesti perussuomalaisten nuorehko kansanedustaja Sebastian Tynkkynen nostettiin esiin yhtenä seuratuimmista poliitikoista TikTokissa (yli 129 000 seuraajaa). Poliitikot näkivät TikTokissa mahdollisuuden tavoittaa “uusi yleisö, jota muualta ei saa kiinni”. Tämä herätti myös keskustelua: onko poliittinen vaikuttaminen TikTokissa eettistä, kun yleisö on niin nuorta? Ja toisaalta, onko TikTokissa ylipäänsä tilaa asialliselle poliittiselle sisällölle vai hukkuuko se viihdevyöryyn? Kokemukset olivat vaihtelevia – osa ehdokkaista saavutti suuren suosion ja sai nuoria aktivoitua (esim. livestriimikeskusteluja TikTokissa), osa taas koki saavansa osakseen lähinnä pilkkaa ja meemejä. Joka tapauksessa TikTok on nyt politiikan näyttämönäkin noteerattu, ja jatkossa lienee selvää, että isoissa vaaleissa sitä hyödynnetään. Tämä lisää TikTok-keskusteluun jälleen yhden kerroksen: somealusta viihteenä vs. yhteiskunnallisena areenana.
- Kaupallisuus vs. aitous – käyttäjien keskustelu: TikTok-yhteisössä itsessäänkin on keskustelua mm. aitoudesta. Jotkut pitkäaikaiset käyttäjät kokevat, että feedi on nykyään “liian täynnä mainoksia ja kaupallista sisältöä” ja että aidot käyttäjävideot näkyvät vähemmän. TikTok on kiistänyt muuttaneensa algoritmia suosiakseen mainontaa liikaa, mutta totta on, että mitä suositummaksi alusta tulee markkinoijille, sitä enemmän sponssisisältöä sinne ilmestyy. Tämä on herättänyt pientä vastareaktiota: esimerkiksi on syntynyt trendejä, joissa käyttäjät tekevät parodioita vaikuttajien mainosvideoista, liioitellen piilomainontaa tai tuotteiden hehkutusta. Nuoret ovat yllättävän medialukutaitoisia – he tunnistavat kyllä, milloin joku “tekee sen vaan rahasta”. Siksi moni suomalainen TikTok-vaikuttaja painottaa, että ottaa vain yhteistöitä, jotka tuntuvat luontevilta, ja seuraajat arvostavat rehellisyyttä. Käyttäjien keskuudessa toivotaan, että TikTok säilyy rentona paikkana, jossa tavalliset ihmiset voivat nousta esiin – eikä muutu pelkäksi yritysten pelikentäksi.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että Suomi TikTok -kenttää koskevissa keskusteluissa näkyvät samat teemat kuin globaalistikin: miten tasapainottaa alustan huikea viihdearvo ja nuorille tuoma ilo niiden riskien kanssa, joita liittyy tietoturvaan, koukuttavuuteen ja haitalliseen sisältöön. Suomessa on pyritty ratkaisuihin yhteistyössä: viranomaiset seuraavat tilannetta (ja puuttuvat kun tarve, kuten moderaattoridataa vaatimalla), kasvattajat ja asiantuntijat tuovat esiin kriittisiä näkökulmia, ja itse yhteisökin moderoi jossain määrin – esimerkiksi TikTokin raportointitoimintojakäytetään, jos joku postaa sopimatonta sisältöä, ja suomenkielinen TikTok-yhteisö usein huomauttaa kommenteissa, jos jokin menee liian pitkälle.
Lopuksi on syytä muistaa, että TikTok on jatkuvasti kehittyvä ilmiö. Suomen TikTok-kenttä on tänään tämän näköinen, mutta jo puolen vuoden päästä trendit ja puhutuimmat aiheet voivat olla aivan uusia. Se on osa alustan viehätystä – aina on jotain uutta nurkan takana. Varmaa on, että TikTok tulee vaikuttamaan suomalaiseen nuorisokulttuuriin ja somen käyttöön myös tulevina vuosina, ja keskustelu sen ympärillä säilyy vilkkaana. Niin kauan kuin TikTok tarjoaa suomalaisille iloa, luovuutta ja yhteisöllisyyttä (turvallisesti), sen tarina jatkuu yhtenä merkittävänä osana maan somekenttää.
Lähteet:
- DataReportal: Digital 2023 & 2024 Finland -raportit (TikTokin käyttäjämäärät)
- Yle Uutisluokka: ”Sukelsimme syvälle vaaralliseksi moitittuun Tiktokiin…” (26.8.2024) – käyttäjämäärät ja nuorten osuus
- MarkkinointiUutiset: ”TikTokin käyttäjämäärä kasvoi vuoden aikana 200 %…” (8.11.2022) – kasvuvauhti ja vertailua somealustoihin
- Haaga-Helia eSignals: ”Miksi kaikki ovat nyt koukussa TikTokiin?” (17.03.2023) – käyttäjämäärä 1,42 milj. Suomessa, käyttöaika
- AfterDawn (dawn.fi): ”TikTokin käyttäjämäärät Suomessa paljastuivat…” (6.11.2023) – DSA-raportti: 1,5 milj. kuukausikävijää, moderaattoreiden määrä
- Dingle blogi: ”Pähkinänkuoressa: TikTok Suomessa” – demografia (50 % 18–24v, 60/40 sukupuolijakauma), tunti per päivä käyttöä
- NOORD blogi: ”TikTok Suomessa:” – yli miljoona päivittäistä käyttäjää, ikäjakauma 15–55, 60 % naisia
- Meltwater: ”TikTok Stats 2025” – suomalaiset käyttävät TikTokia eniten aikaa maailmassa
- Feedi.fi: ”Tässä ovat Suomen suosituimmat TikTok-tilit” (29.11.2021) – top 10 -listaus (HPC 11,8 M, Boxlapse 6,1 M, Diana 5,3 M, Sari Aalto 4,5 M, Jennifer 4,4 M jne.)
- MTV Uutiset: ”Muoniolaisesta veroneuvojasta tuli sensaatio…” (27.02.2022) – Elina Mäkinen (avantouinti) 1,5 M seuraajaa, 78 M katselukertaa suosituimmalla videolla
- MTV Uutiset: ”TikTok pisti vuoden 2024 trendit järjestykseen” (10.12.2024) – Moo Deng & Pesto (eläintrendit), demure-trendi, kurkkusalaatti-ilmiö
- MarkkinointiUutiset: ”Fazer ja Kurio… Tutti Frutti TikTok -kampanja” (22.9.2021) – kuvaus kampanjasta ja tulokset (12 M silmäparia, palkinnot)
- MarkkinointiUutiset: ”Suomalainen brändi kruunattiin parhaaksi luovaksi TikTok Ad Awards…” (26.10.2023) – Cloetta TV Mix voitti Paras Luova (kuvaus kampanjasta); Oddlygood Greatest Performance (myynti +40 %)
- Suomenmaa.fi: ”Entistä useampi poliitikko on Tiktokissa…” – maininta Tynkkysen seuraajamäärästä
(Artikkeli on kirjoitettu syksyllä 2025 ajankohtaisten lähteiden pohjalta ja kuvaa tilanteen sen hetken tietojen mukaisesti.)