Nettisivujen suunnittelu

Nettisivujen hinta koostuu monesta osiosta, vaikka yleisesti hintaa mainostetaankin yhtenä pakettisummana. Pienemmän yrityksen sivustolla on yleensä perustiedot, eli pieni kertomus yrityksestä, palveluiden tai tuotteiden esittely sekä yhteystiedot.

Nettisivujen olisi syytä herättää kävijässä kiinnostusta ja luottamusta, tai muuten satunnainen vierailija saattaa poistua sivulta hyvinkin pian. Yritystoiminnassa kuitenkin on tarkoituksena, että kävijät kiinnostuvat ja jopa ostavatkin jotain. Esimerkiksi netticasinot panostavat sivustonsa laatuun, jotta ne olisivat pelaajille mahdollisimman houkuttelevat ja selkeät.

Ei siis riitä ihan pelkästään, että nettisivut ovat ihan kivannäköiset, vaan niistä on oltava yritykselle myös hyötyä. Nettisivujen hinta voi olla mitä tahansa maan ja taivaan välillä. Jos on näppärä, voi tehdä ne itse. Vähemmän näppärät ostavat nettisivujen valmistuspalvelun joltain, joka osaa paremmin. Kuitenkin useiden tuhansien panostus nettisivuihin voi tulla kalliiksi, jos ei niiden ansiosta myyntiä tulekaan.

Mikä niissä sivuissa sitten maksaa? Nettisivujen hintaan liittyy vahvasti palvelun sisältö ja tietyt asiat.

Mikä on nettisivujen strategia?

Nettisivustolla pitäisi olla jonkinnäköinen strategia ja tavoite. Miksi sivut ovat olemassa? Millainen tavoite niillä on? Miten tuota tavoitetta kohti mennään? Tällä on vaikutusta sivujen sisältöön sekä ulkoasuun.

Ei kuitenkaan kannata jäädä kiinni lillukanvarsiin ja pähkäillä vain ulkoasua ja fontteja sekä värejä. Sivustolla on siis funktio ja se on ratkaista jokin asiakkaan ongelma. Pitää myös varmistaa, että sovittu strategia saadaan toimimaan.

Sisältö auttaa asiakkaita ratkaisemaan ongelman

Sisällöllä on oikeastaan kaksi tavoitetta. Ensimmäinen on tuoda sivuston pariin silmäpareja hakukoneiden kautta ja toinen on auttaa asiakkaita ratkaisemaan heidän ongelmansa. Kun autat asiakkaita tämän ongelman ratkaisussa, he luultavasti raottavat kukkaronnyörejä ja tekevät sinulta ostoksen.

Ei siis riitä, että sivulla on vain perustiedot. Sisältö auttaa herättämään kiinnostusta ja sitä kautta luottamusta. Yhdessä sopivan ulkonäön kanssa sisältö ohjaa kävijää etsimään tarvitsemansa tiedon ja tekemään ostopäätöksen. Mikäli sivujen sisältö ei ole oikeanlaista, niiden kautta ei tule asiakkaitakaan. Nettisivuilla onkin merkittävä rooli asiakashankinnassa.

Nettisivujen on syytä olla selkeät ja vaivattomat käyttää niin tietokoneella kuin kännykälläkin. Sisällön laadulla on suuri merkitys hakukonenäkyvyyden vuoksi. Jos siis havittelee Googlen kärkisijoille, sisällön tulee olla kohderyhmälle kiinnostavaa ja hakukoneoptimoitua.

Jos ei oma aika ja taidot riitä, voi ulkoistaa blogikirjoitukset jollekin sisällöntuottajalle. Jotkut nettisivujen tekijät voivat tehdä myös sisällöntuotantoakin.

Ulkoasu on syytä suunnitella huolella

Edulliset nettisivut on luultavasti tehty käyttäen samaa pohjaa kuin kaikki muutkin yritykset. Tällöin sisältösi vain sovitetaan valmiiseen ulkoasuun. Toisille riittää vain WordPress ja siihen joku valmisteema asennettuna.

Sivuston tulee kuitenkin olla saavutettavat ja selkeät, eli sellaiset, että kaikki voivat niitä käyttää. Fontin tulee olla selkeä ja helppolukuinen, kuvien päälle ei kannata laittaa tekstiä, jos se ei erotu kunnolla taustastaan.

Nettisivujen suunnitteluun on siis syytä varata aikaa ja tekijällä on hyvä olla kokemusta sivujen laatimisesta. Tällöin voidaan kunnolla pohtia sekä yrityksen että asiakkaan tarpeita. Näin sivustosta tulee sellainen, että se on täydellinen niin siellä vierailijalle kuin sivujen tilaajallekin. Ulkoasun tulee siis tukea sisältöä ja johdattaa tavoitteeseen. Ja ilmentää myös yrityksen ilmettä.

Hakukonenäkyvyyden suunnittelu – strategian olennainen osa

Hakukonenäkyvyyden suunnittelu

Hakukoneoptimointi on isossa roolissa sivuston suunnittelussa, koska useimmiten kävijät tulevat sivustolle nimenomaan hakukoneiden kautta. Joten hakukoneoptimointiin pitää panostaa, jos haluaa asiakkaiden löytävän sivustosi.

Mikäli tämä tärkeä osuus sivuutetaan, sivustoa ei löydy hakukoneista niillä hakusanoilla, joilla kohderyhmäsi asiakkaat etsivät netistä haluamiaan tuotteita tai palveluja. Ei siis paljoa auta, että sivustosi on huikaisevan tyylikäs ja upea, jos sinne ei koskaan tule kukaan katsomaan.

Noin kolmasosa Googlen hakutuloksien klikkauksista menee sille sivustolle, joka on tuloksissa ensimmäisenä. Sivustosi siis täytyy löytyä myös hakukoneesta, jos mielit saada uusia asiakkaita netin kautta. Suomalaiset nettikasinot löytyvät hyvin hakukoneen kautta.

Nettisivujen hinnan määräytyminen ei siis ole ihan yksinkertainen asia, vaan siihen vaikuttaa niin monet tekijät. Toki joku opiskelijanörtti voi tehdä sivut pikkurahalla, mutta laatu ei välttämättä ole ihan priimaa. Toisaalta niihin sijoitetun ison rahan tulisi tulla takaisin moninkertaisena, ettei rahat mene hukkaan. Pelkästään sivujen olemassaolo ei riitä, vaan niillä on myös tärkeä tehtävä asiakashankinnassa.