
“mk” on yksi sosiaalisen median lyhenteistä, joka herättää paljon kysymyksiä – erityisesti nuorten Snapchat-käyttäjien keskuudessa. Tässä artikkelissa selvitämme perin pohjin, mitä “mk” tarkoittaa Snapchatissa sekä suomenkielisessä että globaalissa kontekstissa. Käymme läpi, missä ja miten tätä lyhennettä käytetään, ja tarkastelemme sen mahdollisia merkityksiä (esimerkiksi myynti, mainoskoodi, mainoskuva tai muita). Lisäksi pohdimme, ketkä lyhennettä käyttävät ja miksi. Samalla käsittelemme ilmiön riskejä, laillisuusnäkökohtia sekä mahdollisia haittoja erityisesti nuorille käyttäjille. Lopuksi analysoimme, miten “mk”-ilmiö liittyy laajempaan sosiaalisen median kaupallistumiseen.
(Huom: Artikkeli sisältää myös tietoa toisesta sosiaalisen median lyhenteestä, SFS. Jos olet koskaan miettinyt, mikä on SFS, se selviää artikkelin edetessä.)
“mk” Snapchatissa – lyhenteen perusmerkitys
Monille “mk” tulee vastaan Snapchatin viesteissä tai tarinoissa, ja ensimmäinen kysymys on tietenkin: mitä se tarkoittaa? Yleisin merkitys on lähtöisin englanninkielisestä netti- ja tekstiviestislangista. Lyhenne “mk” on muunnelma ilmaisusta “mmm, ok” (lausutaan suunnilleen “mmmkay”), eli käytännössä tapaa sanoa “okei” rennosti tai ehkä hieman varautuneesti. Toisin sanoen, kun joku vastaa “mk” keskustelussa, hän yleensä myöntyy tai kuittaa asian – vähän niin kuin nyökkäisi kohteliaasti, muttei välttämättä erityisen innokkaasti.
Globaalissa kontekstissa tämä “mmm… ok” on ylivoimaisesti yleisin tulkinta “mk”-lyhenteelle Snapchatissa ja muissa pikaviestimissä. Sitä käyttävät erityisesti nuoret ympäri maailmaa arkisessa chat-kielessä. Lyhennettä nähdään usein pikaisena vastauksena Snap-keskusteluissa: esimerkiksi jos kaveri ilmoittaa saapuvansa paikalle hieman myöhässä, toinen saattaa kuitata siihen yksinkertaisesti “mk”, eli selvä, asia kunnossa. Tässä merkityksessä “mk” on siis varsin viaton ja yksinkertainen – se vastaa suomen kielen “ok” tai “selvä”, joskin ehkä asteen välinpitämättömämmällä sävyllä.
Muut merkitykset ja suomenkielinen käyttöyhteys
Vaikka “mk” ymmärretään kansainvälisesti yleensä “okei”-ilmaisuna, suomenkielisessä Snapchat-käytössä lyhenteelle on annettu myös muita merkityksiä tai käyttötapoja. On hyvä muistaa, että slangilyhenteiden merkitykset voivat elää ja vaihdella eri käyttäjäryhmissä. Seuraavaksi tarkastelemme joitakin “mk”-tulkintoja, jotka nousevat esiin erityisesti suomalaisessa Snapchat-keskustelussa:
- “mk” myynti-ilmoituksissa: Snapchatissa on viime vuosina yleistynyt ilmiö, jossa käyttäjät – usein nuoret – julkaisevat tarinoissaan myynti- tai ostoilmoituksia. Lyhenne “mk” on joissain yhteyksissä tulkittu tulevan sanoista “myy/maanantai-kirppis” tai yksinkertaisesti viittaavan myyntiin. Tällä tarkoitetaan, että snapin sisältö on käytännössä ilmoitus jostakin myytävästä tavarasta tai palvelusta. Esimerkiksi saatetaan julkaista kuva alkoholijuomasta, e-savukkeesta tai muusta tuotteesta myyntihintaan – käytännössä ilmoitus, että tavara on kaupan. Nuorten mukaan alkoholijuomien myynti Snapchatissa on nykyään niin tavallista, ettei sitä edes pidetä outona. Etenkin viikonloppuisin Snapchat täyttyy erilaisista “tarjouksista”, kun myyjät mainostavat tuotteitaan tarinoissa. Tällaisissa myyntisnäpeissä “mk” saattaa toimia nopeana tunnisteena myyntikuvalle – ikään kuin koodi, jonka omiensa parissa tietää tarkoittavan myyntiä.
- “mk” mainosjulkaisuissa: Samoin “mk” voidaan nähdä lyhenteenä sanoista “mainoskuva” tai “mainoskampanja”. Tässä yhteydessä sillä viitataan siihen, että kyseessä on mainos, ei tavallinen kaveripostaus. Esimerkiksi nuori somevaikuttaja saattaa Snapchat-tarinaansa lisätä kuvan yhteistyökumppanin tuotteesta ja merkitä sen kulmaan “mk” – eräänlaisena lyhyenä mainosleimana. Vaikka mainoskumppanuudet ovat yleisempiä Instagramissa ja TikTokissa, myös Snapissa nuorilla on omia “vaikuttajiaan”. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä tai noudata kuluttajansuojan sääntöjä, jotka edellyttävät selkeää #mainos-merkintää. Niinpä “mk” saattaa olla epävirallinen ja heikosti ymmärretty tapa vihjata, että “tämä on mainospostaus”. On myös syytä huomata, että Snapchat itse käyttää termiä “mainoskoodi” (mk) eräästä sisällöntuottajille suunnatusta ominaisuudesta: sisällöntuottajat voivat luoda mainoskoodeja brändeille jakaakseen Snapchat-sisältöään näiden mainoksissa. Tämä on kuitenkin melko edistynyttä käyttöä ja koskee lähinnä tunnettuja sisällöntuottajia – tavallisilla käyttäjillä termi mk esiintyy useammin puhekielisenä lyhenteenä kuin teknisenä mainoskoodina.
- Muut tulkinnat: Kuten monet lyhenteet, “mk” voi saada käyttäjäympäristöstä riippuen muitakin merkityksiä. Joissain piireissä mk saattaa esimerkiksi olla lyhennys jostakin erisnimestä tai vaikkapa peliin liittyvästä termistä (MK tunnetaan pelaajien keskuudessa myös viittauksena Mortal Kombat -videopelisarjaan, joskin tämä merkitys harvoin sekoittuu Snapchat-kontekstiin). Onpa “mk” joskus tulkittu myös “minun kaveriporukkani” -tyyppiseksi lyhenteeksi, mutta tällaiset tulkinnat ovat hyvin epämuodollisia. Pääsääntöisesti netti- ja sovellusslangissa mk tarkoittaa mmm… ok – muut merkitykset ovat marginaalisempia tai erikoistilanteisiin liittyviä.
Missä ja miten “mk” näkyy Snapchatissa?
Seuraavaksi perehdymme siihen, missä Snapchatin osa-alueilla “mk” tulee vastaan ja miten sitä käytetään käytännössä. Snapchat on hieman erilainen alusta kuin perinteiset somekanavat, sillä sen ydin on välittömissä kuvaviesteissä (snapeissa) ja lyhytaikaisissa tarinoissa. “mk” voi kuitenkin esiintyä useissa eri paikoissa Snapchatissa:
- Keskusteluissa (Chat): Snapchatissa on tekstipohjainen chat-toiminto, jossa kahdenkeskiset tai ryhmäkeskustelut käydään. Täällä “mk” ilmestyy tavallisimmin vastauksena viestiin, merkkinä hyväksynnästä tai kuittauksesta. Jos vaikkapa kysyt kaverilta “nähäänkö klo 18?” hän saattaa vastata yksinkertaisesti “mk”, mikä on sama kuin “okei, käy”. Tällainen käyttö on suoraviivaista jatkumoa yleiselle nettilyhenteen merkitykselle.
- Tarinoissa (Story): Snapchat-tarina on 24 tuntia näkyvä julkaisu, johon voi lisätä kuvia, videoita ja tekstielementtejä. Tarinoissa “mk” saattaa näkyä tekstinä kuvan tai videon päällä. Kuten aiemmin mainittiin, jos tarinassa mainostetaan jotakin (oli se sitten kaverin pienyritystä, omaa myytävää tavaraa tai yhteistyökumppanin tuotetta), julkaisija saattaa kirjoittaa nurkkaan “mk” merkiksi mainoksesta. Tämä ei ole Snapchatin virallinen käytäntö, vaan käyttäjien oma kehittämä tapa. Moni katsoja tosin ei tiedä lyhenteen tarkoitusta, joten sen informaatioarvo on kyseenalainen. Silti nuorten keskuudessa kynnys kaupallistenkin julkaisujen tekemiseen on matala – tarinoissa saattaa peräjälkeen olla kuvia tavaroista hintoineen ja saatavuustietoineen. Yksi “myynti-ilmoitus” (esimerkiksi kuva viinapullosta hintalapun kera) voi yhdellä julkaisulla tavoittaa satoja katsojia Snapissa. Niinpä lyhyt mk-merkintä on keino yrittää kertoa, että “nyt ei ole kyseessä tavallinen kaverikuva, vaan jotain kaupallista”.
- Snap Map ja ryhmät: Snap Map -toiminnossa (kartta, josta näkee kavereiden sijainteja ja julkisia tarinoita) “mk” ei sinänsä näy mihinkään merkintöinä, ellei joku ole lisännyt sitä osaksi julkista tarinapäivitystään. Joissain julkisissa tarinoissa (esim. koulujen tai tapahtumien yhteisissä stooreissa) saattaa vilahtaa mk-merkintöjä, mutta tämä on harvinaisempaa. Ryhmäkeskusteluissa sama juttu – mk on lähinnä pikainen vastausviesti.
Yhteenvetona voidaan todeta, että “mk” elää Snapchatissa ennen kaikkea tekstimuotoisena lyhenteenä – se ei ole mikään sovelluksen oma toiminto tai ominaisuus, vaan käyttäjien kieltä. Se voi olla osa kuvajulkaisun tekstikenttää tai nopea viesti chatissa. Ja vaikka sen perusmerkitys on universaali “mmm, ok”, suomalaisessa Snapchat-kulttuurissa mkon saanut lisämerkityksiä etenkin kaupallisten postausten yhteydessä.
Ketkä käyttävät “mk”-lyhennettä ja miksi?
“mk” on selvästi sukupolvien välinen ilmiö: sitä käyttävät pääasiassa nuoret, teinit ja nuoret aikuiset, joiden viestintä on luonteeltaan nopeatempoista ja tiivistä. Muutamia havaintoja käyttäjäkunnasta ja motiiveista:
- Nuoret ja teinit: Suurin mk-lyhenteen käyttäjäryhmä ovat Snapchatin ydinikäryhmään kuuluvat nuoret (noin 13–24-vuotiaat). Snapchat itse kertoo tavoittavansa mainoksillaan peräti 90% tämän ikäryhmän ihmisistä, mikä kertoo sovelluksen suosiosta. Koska nuoret omaksuvat nopeasti uudet slangit ja lyhenteet, mk on levinnyt heidän keskuudessaan luontevasti. Se on osa sitä tapaa, jolla Z-sukupolvi viestii – lyhyesti, rennosti ja välillä tarkoituksellisen koodimaisesti, etteivät ulkopuoliset (kuten vanhemmat) aina ymmärrä.
- Aktiiviset somevaikuttajat ja kaupalliset käyttäjät: Tietyssä mielessä myös nuoret somevaikuttajat ja myyntihenkiset käyttäjät hyödyntävät mk-lyhennettä. He saattavat käyttää sitä merkkaamaan mainossisältöä (kuten yllä kuvattiin) tai viestimään piirien sisäisesti, että “nyt tehdään bisnestä”. Esimerkiksi alaikäiset, jotka myyvät Snapchatissa nikotiinituotteita tai alkoholia, saattavat käyttää lyhyitä koodeja ja emojimerkkejä viestiäkseen asiasta ilman, että suoraan kirjoitetaan “myydään tupakkaa alaikäisille”. (Ylen mukaan kannabista kaupataan Snapissa esimerkiksi vaahteranlehden emojilla.) “mk” voi toimia eräänlaisena sisäpiirin lyhenteenä myynti-ilmoituksissa, jonka ostoaikeissa olevat nuoret ymmärtävät mutta joka saattaa näyttää ulkopuolisen silmään harmittomalta.
- Tavalliset käyttäjät arkisessa viestinnässä: Ei pid pidä unohtaa, että valtaosa mk-esiintymistä on täysin arkista. Tavalliset käyttäjät, jotka eivät mitään erityistä myy tai mainosta, käyttävät mk:ta kuten mitä tahansa muuta chatti-lyhennettä (kuten “lol”, “brb” tai suomen kielessä vaikkapa “nvm” tms.). Heille mk on vain nopea tapa sanoa “selvä”. Tähän joukkoon kuuluu nuorten lisäksi myös vähän vanhempia somettajia – netti-slangi leviää 90-luvulla syntyneistä eteenpäin. Jos et itse ole tottunut mk-lyhenteeseen, saatat hyvinkin nähdä sitä esimerkiksi omien lastesi tai nuorempien sisarusten viestittelyssä. On hyvä tiedostaa merkitys, jotta ymmärtää kommunikaatiota oikein: “mk” ei tässä yhteydessä ole mitään epäilyttävää, vaan pelkkä myöntymisen ilmaus.
Yhteenvetona: mk:ta käyttävät eniten nuoret Snapchatin aktiiviset käyttäjät, joille se on osa luontevaa viestintää. Käyttötarkoitus vaihtelee: osa käyttää sitä puhtaasti slangina, toiset tietoisesti merkkinä kaupallisesta sisällöstä. Se, kuinka tietoinen kukin käyttäjä on mk:n erilaisista sävyistä, riippuu heidän piireistään ja siitä, kuinka paljon someilmiöitä seurataan.
“mikä on sfs” – SFS lyhenteenä Snapchatissa
Ennen kuin siirrymme käsittelemään syvemmin “mk”-ilmiön ongelmakohtia, on paikallaan ottaa esiin toinen samankaltainen some-lyhenne, johon moni on törmännyt: SFS. Usein yhdessä mk-kysymysten kanssa kuulee kysyttävän “mikä on SFS Snapchatissa?” Tämä johtuu siitä, että SFS on toinen suosittu lyhenne, joka liittyy sosiaalisen median kaupalliseen tai seuraajakeskeiseen toimintaan.
Mikä on SFS Snapchatissa?
Lyhenne “SFS” tulee englannin kielen ilmauksesta “Shoutout For Shoutout”, joka suomeksi tarkoittaa karkeasti “huudatus huudatusta vastaan”. Käytännössä kyse on toimintatavasta, jossa kaksi käyttäjää sopii mainostavansa toisiaan: “jos sinä mainitset minut tarinassasi, minä mainitsen sinut omassani”. Snapchatissa SFS on vakiintunut merkityksessä “Snap For Snap” tai “Shoutout For Shoutout” – molemmat tarkoittavat samaa ideaa. Tyypillisesti käyttäjä saattaa postata tarinaansa tekstin “SFS?” kysyen seuraajilta, haluaisiko joku ryhtyä molemminpuoliseen mainostukseen.
Miksi SFS? Nuorille kyse on keinosta kasvattaa omaa seuraajamäärää. Kun kaksi käyttäjää tekee SFS-sopimuksen, he ikään kuin lainaavat toistensa yleisöjä. Esimerkki: Henkilö A ja Henkilö B sopivat SFS:stä – A laittaa omaan tarinaansa kehotuksen seuraajilleen “käykää seuraamassa B:tä, tosi hauska snäppääjä!”, ja B puolestaan kehuu A:ta omille seuraajilleen. Molemmat saavat näkyvyyttä toistensa kavereille. Tämä on eräänlaista “kavereiden kesken markkinointia”, joka on suosittua niin Snapchatissa kuin Instagramissakin. (Instagramissa SFS näkyy myös, mutta siellä se usein tulkitaan “Spam For Spam” – eli käyttäjät tykkäävät ja kommentoivat toistensa sisältöjä sovitusti lisänäkyvyyden saamiseksi.)
On tärkeää huomata, että SFS itsessään ei ole mitään vaarallista tai laitonta – se on vain strategia some-näkyvyyden lisäämiseen. Kuitenkin, kun pohdimme sosiaalisen median kaupallistumista, SFS on hyvä esimerkki siitä mentaliteetista, jossa sosiaalinen pääoma (seuraajat, tykkäykset) nähdään valuuttana. Kysymys “mikä on SFS”nousee usein esiin juuri siksi, että uudet käyttäjät huomaavat tätä koodikieltä ja haluavat ymmärtää, mistä on kyse. Nyt tiedämme, että SFS tarkoittaa vastavuoroista tilien mainostamista – eräänlaista ilmaista mainosdiiliä kahden käyttäjän välillä. Se on suosittu etenkin nuorten vaikuttaja-alkujen parissa, jotka haluavat kasvattaa seuraajiaan nopeasti.
MK ja SFS – eri tarkoitukset, sama ilmiö
Vaikka “mk” ja “SFS” ovat eri lyhenteitä ja tarkoittavat eri asioita, niissä on myös jotain yhteistä. Molemmat ilmiöt kertovat siitä, miten Snapchatin (ja muiden somealustojen) nuoret käyttäjät ovat alkaneet hyödyntää verkostojaan kaupallisesti tai tavoitehakuisesti. Siinä missä mk saattaa merkitä konkreettista tuotteen myymistä tai mainoskuvaa, SFS liittyy henkilöbrändin ja seuraajamäärän “myymiseen” – toisin sanoen näkyvyyden vaihtokauppaan. Molemmissa tapauksissa taustalla on ajatus, että sosiaalisessa mediassa voi saavuttaa jotain hyötyä (oli se rahaa, tavaraa tai kuuluisuutta) omalla sisällöllä ja kontaktiverkostolla.
On myös huomionarvoista, että sekä mk- että SFS-kulttuuri edustavat nuorten omaehtoista toimintaa, joka tapahtuu usein aikuisten valvovan silmän ulkopuolella. Kuten eräs nuori osuvasti totesi Ylen haastattelussa: “Harva alaikäinen on enää Instagramissa, koska siellä on omat vanhemmat – sen sijaan Snapchat on nuorille aikuisten vapaa aluetta.”Toisin sanoen Snapissa nuoret kokevat olevansa vapaampia toimimaan, oli se sitten viattomampaa SFS-seuraajakauppaa tai vakavampaa luvatonta myyntiä. Seuraavaksi syvennymme juuri näihin vakavampiin puoliin: millaisia riskejä mk-ilmiöön voi liittyä ja mitä laillisia tai eettisiä huolia se herättää.
Riskejä ja laillisuusnäkökulmia: kun “mk” tarkoittaa myyntiä
Kun “mk”:sta puhutaan merkityksessä myynti tai mainos, on väistämätöntä pohtia tähän liittyviä riskejä – etenkin kun nuoret ovat osallisina. Sosiaalisen median kaupankäynti on ilmiö, joka on yleistynyt vaivihkaa. Snapchatin kaltaisessa katoavien viestien sovelluksessa kaupankäynnissä on omat erityispiirteensä:
- Laiton kaupankäynti nuorten keskuudessa: Snapchat on muodostunut kanavaksi, jossa alaikäiset myyvät ja ostavat kiellettyjä tai ikärajoitettuja tuotteita keskenään. Kuten suomalaisista uutisista on käynyt ilmi, Snapchatissa nuorille tarjotaan avoimesti päihteitä – esimerkiksi alkoholia, nuuskaa ja jopa huumeita – usein vieläpä niin, että tarjonta löytää nuoren, vaikkei hän olisi edes etsimässä. Lyhyet tarinat, joita ei tallenneta, tekevät kaupankäynnistä vaikeasti valvottavaa. Myyjä voi postata kuvan tuotteesta (esim. viinapullo, “15€”) ja lisää tekstiin Snapchat-käyttäjänimensä yhteydenottoja varten. Kun tarina katoaa 24 tunnissa, todisteita ei jää. Riski ostajalle on ilmeinen: alaikäinen ostaja rikkoo lakia hankkiessaan alkoholia tai tupakkatuotteita, ja voi lisäksi tulla huijatuksi. On raportoitu tapauksia, joissa nuori maksaa sovitusta tuotteesta, mutta myyjä ei koskaan saavu paikalle tavaran kanssa – rahat viedään, mutta mitään ei anneta vastineeksi. Koska kaupankäynti on laitonta, petetyllä nuorella ei ole helppoa keinoa hakea apua aikuisilta tai viranomaisilta joutumatta itsekin ongelmiin.
- Koodikieli ja vastuu: Laittomassa kaupankäynnissä käytetään runsaasti koodikieltä. Emojeilla viestitään tuotteista (kuten kannabiksen tunnuksena vaahteranlehtiemoji Snap-tarinoissa) ja lyhenteillä peitellään aikeita. “mk” lyhenteenä myyntipostauksessa on osa tätä koodikieltä – ulkopuolinen ei välttämättä tajua, mutta nuorten keskuudessa se voidaan ymmärtää heti: “tässä snapissa on jotain myynnissä, ota yhteyttä jos kiinnostaa”. Laillisesti katsoen jokainen tällainen teko (esimerkiksi alkoholin välittäminen alaikäiselle) on rangaistavaa. Myyjä (jos täysi-ikäinen) syyllistyy vahingontekoon, ja alaikäisten keskenkin päihteiden välittäminen on kiellettyä. Ongelma on kuitenkin valvonta: Snapchatin luonne tekee siitä vaikeasti valvottavan ympäristön. Snapchat Inc. toki kieltää selvästi käyttösäännöissään lainvastaisen toiminnan ja voi sulkea tilejä, mutta 186 miljoonan käyttäjän joukossa on mahdotonta jäljittää jokaista tapausta. EHYT ry:n (Ehkäisevä päihdetyö) selvityksen mukaan nuoret saavat erittäin helposti päihteitä Snapin kautta, ja päihteiden välitys on heidän keskuudessaan jopa arkipäiväistynyt osin – erityisesti nikotiinituotteiden osalta.
- Maksulliset kuvat ja sisältö (premium Snapchat): Kaiken konkreettisen tavarakaupan ohella on myös toinen “mk”-ilmiön ulottuvuus, joka liittyy digitaaliseen sisältöön. Globaalisti on raportoitu tapauksia, joissa nuoret (myös alaikäiset) myyvät maksullista kuvamateriaalia itsestään Snapchatissa. Tätä kutsutaan usein “premium Snapchatiksi” – käyttäjä perustaa ikään kuin maksullisen yksityistilin, jonne hän lisää maksavia asiakkaitaan ja julkaisee siellä esimerkiksi paljastavia kuvia tai videoita. Yhdysvaltalaisen uutisartikkelin mukaan jotkut teinit ansaitsevat tällä tavalla jopa tuhansia dollareita kuukaudessa. Kyse on käytännössä amatööripornografian myymisestä. Snapchatin säännöt kieltävät ehdottomasti pornahtavan sisällön julkaisun ja alaikäisten alastonkuvien levittämisen, mutta kuten sanottu, kaikkea on vaikea valvoa. Riskit nuorille tässä ovat valtavat: he saattavat syyllistyä rikokseen (alaikäisenä omien intiimien kuvien myyminen tai hallussapito on laitonta lapsipornografian puitteissa), altistua kiristykselle tai hyväksikäytölle, sekä tietenkin kärsiä henkisiä traumoja. On vanhempien ja kasvattajien kannalta pelottava ajatus, että 15-vuotias voisi ajatella Snapchatin olevan helppo tapa “tehdä rahaa” myymällä kuviaan – mutta nykypäivänä tällainenkin ilmiö on olemassa.
- Huijaus ja tietoturva: Aina mk-myynteihin ei liity laittomia hyödykkeitä – joskus Snapissa saatetaan myydä ihan laillisiakin asioita, kuten vaatteita, kenkiä tai vaikkapa pelitilejä. Myös näissä tapauksissa on syytä varoa huijareita. Snap ei ole alusta kaupankäynnille, joten siellä ei ole ostajan turvaa tai virallista väylää maksuille. Kaikki perustuu luottamukseen: lähetä raha MobilePaylla tai pankkisiirrolla ja toivo, että myyjä postittaa tavaran. Nuoret voivat tulla huijatuiksi rahanpyydöillä (esim. “osta tämä tuote, maksa ensin, lupaan lähettää”), minkä jälkeen myyjä katoaa. Lisäksi Snapin anonyymiys – voi myydä tuntemattomille pseudonyymin takaa – houkuttelee yrittämään onneaan huijareille. Joskus myös mk saattaa tarkoittaa “mobilepay-käytäntöä” (ei tosin yleisesti vakiintunut merkitys) – eli että kauppa hoidettaisiin MobilePaylla – mutta tähän ei kannata luottaa.
Laillisuusnäkökulmasta tilanne on selvä: mitä tahansa mk-koodin varjolla Snapissa myydään, siihen pätevät samat lait kuin muuallakin. Alkoholi- ja tupakkakauppa alaikäisille on laitonta. Huumeiden kauppa on rikos. Luvaton yritystoiminta ilman veroja ja lupia on sekin laitonta, joskin harmaan talouden pikkukaupat jäävät harvoin kiinni. Alaikäisten itsensä tuottama seksuaalinen materiaali on laitonta hallussapidettävääkin, puhumattakaan myymisestä. Nuorten kannalta ongelma on, että he eivät aina tunne lakeja tai ymmärrä riskien vakavuutta. Snapchat luo heille “leikkikentän”, jossa oikea maailma tuntuu kaukaiselta – somessa asiat tapahtuvat nopeasti ja katoavat. Kuitenkin teot somessa voivat johtaa seurauksiin tosielämässä.
Viranomaiset ja koulujen päihdekasvattajat ovat onneksi heränneet tähän ilmiöön. EHYT ry:n selvitykset ja mediassa esiin nostetut tapaukset lisäävät tietoisuutta. Vanhempien on syytä pysyä perillä siitä, mitä lasten Snapchat-terminologiassa tapahtuu – joskus viattoman oloinen “mk” voikin viitata kyseenalaiseen toimintaan.
Haitat nuorille käyttäjille
Olemme jo käsitelleet joitain nuoriin kohdistuvia haittoja mk-ilmiössä, mutta tiivistetään ja täydennetään kuvaa nuorten kannalta:
- Altistus laittomille aineille: Kuten todettu, nuori voi Snapchatissa törmätä myyntijulkaisuihin, joissa kaupataan päihteitä. Vaikka nuori itse ei etsisi, myynti- ja ostojulkaisuja voi ilmestyä hänen syötteeseensä kavereiden kautta. Tämä normalisoi päihteiden saatavuutta ja voi alentaa kynnystä kokeilla tai ostaa jotakin. Erityisesti nikotiinituotteet on koettu nuorten parissa “arkipäiväisiksi”, mikä on huolestuttavaa kehitystä.
- Huoli turvallisuudesta: Nuori, joka lähtee mukaan Snap-myynteihin, ottaa henkilökohtaisen turvallisuuden riskin. Tapaamiset tuntemattomien kanssa tavaran vaihtamiseksi voivat olla vaarallisia. Lisäksi, jos kyse on vaikka alkoholiostoksista, nuori saattaa joutua epämiellyttäviin tilanteisiin humaltuneena tai tulla hyväksikäytetyksi, kun mukana on raha ja laiton teko.
- Tietämättömyys ja hyväuskoisuus: Nuoret voivat suhtautua kaksijakoisesti ilmiöön. Osa tuomitsee sen ja ymmärtää riskit, osa ajattelee “kaikki tekevät tätä, ei se ole iso juttu”. EHYT ry:n selvityksen mukaan monet toivovat tiukempaa puuttumista päihteiden välitykseen, mutta toisaalta niissä ikäryhmissä, jotka hyötyvät välityksestä (vanhemmat alaikäiset), suhtaudutaan sallivammin. Tämä kertoo, että nuoret eivät ole yksimielisiä ilmiön vahingollisuudesta. Joka tapauksessa, osa nuorista altistuu haitalle jo pelkästään näkemällä jatkuvasti kaupallista materiaalia somessaan – se muuttaa heidän käsitystään normaalista.
- Kaupallistumisen paine: Puhuttaessa nuorista ja kaupallistumisesta, on mainittava myös psykologinen paine. Some luo illuusion, että kaikilla pitää olla jokin “juttu” meneillään – oma bisnes, oma brändi. SFS-ilmiön kautta nuoret oppivat ajattelemaan omaa arvoaan seuraajamäärinä. Joku saattaa tuntea alemmuutta, ellei saa yhtä paljon näkyvyyttä kuin kaverit. Toiset voivat rynniä mukaan kyseenalaisiinkin tempauksiin (kuten myymään tuotteita laittomasti tai jakamaan itsestään rohkeita kuvia) kokeakseen saavuttavansa jotakin konkreettista hyötyä somessa. Tämä on uudenlaista painetta, jota aiemmilla sukupolvilla ei ollut. Some on muuttanut nuoruuden osin yrittäjyyden näyttämöksi – ja kaikki nuoret eivät siihen ole henkisesti kypsiä.
- Piilomainonta ja kuluttajansuojan puute: Vaikka monet mk-tapaukset koskevat harmaata tai laitonta kauppaa, on myös harmittomampia tilanteita: esimerkiksi nuori mainostaa kaverinsa leipomoyritystä tai suosittelee alennuskoodia vaatekauppaan. Näissä ei sinänsä ole pahantahtoisuutta, mutta nekin asettavat nuoren kuluttajan asemaan, jossa mainos ja aitous sekoittuvat. Jos mainosjulkaisua ei tunnista mainokseksi (koska se on merkattu vain “mk” eikä #mainos), nuori kuluttaja altistuu piilomainonnalle. Ja kun Snapchatissa ei ole säädeltyä mainoskanavaa näille, kuka tahansa voi mainostaa mitä tahansa – myös humpuukia tai huijauksia – ilman vastuuta. Nuorten medialukutaito on kovalla koetuksella: heiltä vaaditaan kykyä tunnistaa, milloin kaverin suositus on aitoa ja milloin taustalla on hyötymisajatus.
Sosiaalisen median kaupallistuminen ja mk-ilmiö
Lopuksi on syytä tarkastella mk-ilmiötä osana laajempaa sosiaalisen median kaupallistumista. Mitä tällä tarkoitetaan? Yksinkertaisesti sitä, että sosiaaliset mediat eivät ole enää vain kavereiden kuulumisten vaihtoa, vaan niistä on tullut markkinapaikkoja – sekä virallisia että epävirallisia.
1. Some jättiyhtiöiden kaupallistaminen: Snapchat, Instagram, TikTok ja kumppanit kilpailevat mainosmarkoista (tai dollareista). Snapchatin omat mainostoiminnot ovat kehittyneet hurjasti – firmat voivat ostaa Snap-mainoksia, käyttää filttereitä brändäyksessä, luoda kampanjoita ja niin edelleen. Kuten aiemmin siteerattiin, Snap mainostaa itseään yrityksille tehokkaana kanavana nuorten tavoittamiseen. Tämä tarkoittaa, että nuoret ovat jatkuvasti kaupallisten viestien kohteena somessa. Mainoksia tulee virallisina syötteinä, filttereinä, peleinä… Kaupallisuus on leivottu sisään sovellusten rakenteeseen.
2. Vaikuttajamarkkinointi ja henkilöbrändit: Samanaikaisesti some on synnyttänyt uuden joukon toimijoita – vaikuttajat – jotka kaupallistavat oman suosionsa. Moni nuori seuraa tubettajia, tikokkaajia ja snapvaikuttajia, joille on arkipäivää mainostaa tuotteita yhteistyössä yritysten kanssa. Tämä luo mallin, jossa julkisuus ja kaupallisuus kulkevat käsi kädessä. Ei ihme, että tavalliset nuoretkin kokeilevat pieniä “vaikuttajahetkiä” omissa piireissään: SFS-kampanjat seuraajien kasvattamiseksi, alekoodien jakaminen kavereille, tai mk-merkityt mainoskuvat Snapchat-tarinoissa. Nuorille some on paikka, jossa voi yrittää ansaita – joko rahaa tai mainetta.
3. Epäviralliset markkinat ja vertaiskauppa: Sitten on tämä harmaa alue, jota mk-ilmiö Snapchatissa edustaa: some toimii vertaiskaupan välineenä. Ajatellaan vaikka perinteisiä kirpputoreja – nyt nekin ovat siirtyneet osin someen, esim. Facebookin kirppisryhmiin. Snapchat on askel pidemmälle: se on reaaliaikainen, paikallinen ja katoava, täydellinen alusta pikakaupalle nuorten kesken. On melkein kuin nuorilla olisi oma “pimeä tori” taskussaan. Tämä kertoo laajemmin siitä, että some-alustoja käytetään moniin tarkoituksiin, joita niiden luojat eivät välttämättä alun perin suunnitelleet. Kun tarve kaupankäyntiin on olemassa, nuoret soveltavat käytössään olevia välineitä – oli se laillista tai ei. Tätä voi kutsua alustan kaupallistamisen alalyhtyseksi: käyttäjät keksivät omia taloudellisia ekosysteemejään platformin sisällä.
4. Aikuiset pihalla – kuilu sukupolvien välillä: Sosiaalisen median kaupallistuminen näkyy myös siinä, miten nuoret ja aikuiset eroavat some-käytössään. Nuoret omaksuvat nopeat trendit (kuten mk ja SFS) ja luovat omat “taloussysteeminsä” someen, kun taas monille vanhemmille nämä tulevat yllätyksenä. Ylen uutisessa nuori kuvasi aikuisten reaktiota Snapchat-viinakauppaan: “Uskomatonta, etteivät aikuiset tiedä tästä”. Tämä lausahdus kiteyttää jotain olennaista: some-kaupallistumisen ilmiöt tapahtuvat usein piilossa valtaväestöltä, kunnes ne kasvavat niin suuriksi, että media uutisoi niistä. Mk-ilmiö on hyvä esimerkki: harva vanhempi osaisi arvata, että lapsen puhelimella vilahtava “mk” voisi tarkoittaa että siellä kaupataan vaikka nuuskaa. Sama koskee SFS:ää – ulkopuoliselle kirjainyhdistelmä, nuorelle selvää kieltä.
5. Sääntöjen ja kontrollin puute: Laajempaan kuvaan kuuluu myös se, että some-kaupallistuminen on sääntelyn osalta jälkijunassa. Viranomaiset kehittävät keinoja puuttua nettihuumeiden myyntiin tai lapsipornon levitykseen, mutta platformit muuttuvat koko ajan. On Wild West -meininkiä: nuoret ovat kokeilunhaluisia ja digitaalisesti taitavia, valmiita kiertämään sääntöjä. Toisaalta alustat itse toisinaan edesauttavat kaupallista käyttöä – esim. Snapchat on lanseerannut työkaluja sisällöntuottajille ansaita (Snapchat Spotlight maksaa suosituista videoista, Snap Stars -ohjelma verifioiduille käyttäjille jne.). Nuori voi nähdä tämän ja ajatella: miksen minäkin ansaitsisi, vaikkapa myymällä jotain pienimuotoisesti? Lainsäätäjillä on täysi työ pysyä mukana tässä kehityksessä.
Yhteenveto
“mk” Snapchatissa tarkoittaa pääasiassa “mmm… ok” eli myöntymisen ilmausta. Tämä on globaalisti tunnetuin merkitys – harmiton, arkinen slangilyhenne. Suomenkielisessä ja nuorten omassa Snapchat-kulttuurissa mk on kuitenkin saanut ympärilleen erityisen merkityskehän. Sitä käytetään merkitsemään myyntiä ja mainontaa: myynti-ilmoituksia, mainoskuvia ja alennuskoodeja. Lyhenne on vakiintunut osaksi some-koodikieltä, jota nuoret viljelevät.
Samalla mk-ilmiö kytkeytyy moniin huolenaiheisiin. Snapchatiin on syntynyt alaikäisten oma markkinapaikka, jossa liikkuu alkoholia, nikotiinia ja joskus huumeitakin. Osa nuorista ansaitsee rahaa myymällä palveluita tai sisältöä Snapissa, mikä voi johtaa laittomuuksiin ja vaaratilanteisiin. Mikä on SFS selvisi matkan varrella: se tarkoittaa Shoutout For Shoutout – esimerkki nuorten tavoista kaupallistaa someläsnäoloaan vaihtamalla keskenään näkyvyyttä. Niin mk kuin SFS heijastavat ilmiönä sitä, että sosiaalinen media kaupallistuu ruohonjuuritasolla.
Nuorille tämä kehitys tuo uusia mahdollisuuksia – mutta myös uusia riskejä. Kodin ja koulun tehtävä on pysyä ajan tasalla: tietää, mitä lyhenteitä lapsi näytöllään näpyttelee, ja uskaltaa kysyä, “mitä te oikein myytte tai ostatte siellä somessa?” Aikuisille on tärkeää oppia nuorilta, mikä on mk, mikä on SFS, ja mitä muita ilmiöitä pinnan alla kuplii. Vain siten voidaan varmistaa, että sosiaalisen median kaupallistuminen ei vie nuoria mennessään kohti vahinkoja, vaan että he oppivat toimimaan digitaalisessa maailmassa turvallisesti ja tietoisesti.
Lähteet:
- Yle Uutiset: Snapchatissa myydään viinaa ja nuuskaa – alaikäiset pitävät ilmiötä jo arkipäiväisenä
- Yle Uutiset: Snapissa myynti-ilmoitus tavoittaa kerralla satoja – katoavat tarinat vaikeuttavat kiinnijäämistä
- Kaleva: Selvitys nuorten Snap-kaupasta – alkoholia ja nikotiinia tarjotaan avoimesti somevirrassa
- Suomi24-keskustelu: Nettislangissa mk tarkoittaa “mmm… ok”
- News4Jax (USA): “Premium Snapchat” – alaikäiset tienaavat myymällä explicit-kuvia (englanniksi)
- Kysymyksiä.com: Mitä SFS tarkoittaa Snapchatissa? – SFS = Shoutout For Shoutout -huudatusdiili
- Snapchat Support: Mainostaminen Snapchatissa – Snap-mainokset tavoittavat 90% 13–24-vuotiaista nuorista