Ehkä mietit tarvitseeko yrityksesi verkkosivuston? Koska niin monet sosiaalisen median kanavat ja yritysviestintäsovellukset ovat käden ulottuvilla, on houkuttelevaa yrittää olla ilman nettisivuja. Onhan Facebook-sivullasi jo kaikki tiedot, joita ihmiset tarvitsevat, eikö vain? Mutta jos jätät luomatta nettisivut, menetät monia mahdollisuuksia.
Kun otetaan huomioon ihmisten netissä viettämä aika, myös yritykset ovat siirtyneet verkkoon. Verkkosivuston luominen kaikenkokoisille yritysten omistajille ja läsnäolo sosiaalisessa mediassa on tullut ratkaisevan tärkeäksi. Jos sinulla on yritys, mutta sinulla ei ole verkkosivustoa, saatat menettää paljon potentiaalisia asiakkaita.
Tavoitat uusia asiakkaita
Takana ovat ajat, jolloin ainoat ihmiset, jotka tiesivät yrityksestäsi, olivat naapurit tai asiakkaat, jotka poimivat numerosi puhelinluettelosta. Ai mikä on puhelinluettelo? No sillä ei ole väliä – tämän päivän kuluttajat odottavat, että kuka tahansa, missä ja milloin tahansa löytää yrityksiä Googlesta.
Googlen ansiosta monet yritykset voivat saavuttaa maailmanlaajuisen näkyvyyden. Verkkosivusto auttaa sinua tavoittamaan uusia asiakkaita, koska:
- Sivustosi löytyy hakukoneiden kautta. Hakukoneoptimointi auttaa verkkosivustoasi näkymään Google-hauissa ja muissa hakukoneissa. Mitä paremmin sivustosi on optimoitu, sitä näkyvämpi yrityksesi on. Esimerkiksi jos sinulla on nettikasino, se löytyy helposti Googlen kautta.
- Yrityksen verkkosivusto auttaa sinua julkistamaan sijaintisi. Jos yritykselläsi on kivijalkakauppa, haluat sen näkyvän hakukoneissa. Näin potentiaaliset asiakkaat voivat löytää sinut.
- Se on osa markkinointikanavaasi. Jos markkinoit sosiaalisessa mediassa tai maksat mainoksista, tarvitset verkkosivuston, joka varmistaa, että uudet liidit ovat kiinnostuneita yrityksestäsi, kun he löytävät sinut Googlesta.
Nettisuvut tuovat uskottavuutta
Toinen suuri syy siihen, miksi tarvitset yrityksellesi verkkosivuston toimialastasi riippumatta, on se, että näin saat välitöntä uskottavuutta näin digitaalisena aikana.
Yrittäjänä tiedät tehneesi hienoa työtä, mutta sinun on varmistettava, että kaikki muutkin ovat vakuuttuneita. Oman yrityksesi verkkosivuston luominen auttaa tässä. Nettinäkyvyys tekee sinusta uskottavamman, koska:
- Kilpailijoillasikin on verkkosivustot. Pienet yritykset joutuvat usein työskentelemään kovasti saadakseen näkyvyyttä toimialasta riippumatta. Alasta riippumatta on todennäköistä, että sinulla on kilpailua alan muiden yritysten välillä. Jotta tuotteesi tai palvelusi ovat jatkuvasti näkyvillä, voit luoda ammattimaisen verkkosivuston, joka erottuu joukosta ja näkyy hakutuloksissa.
- Se on täydellinen paikka arvosteluille. Kuluttajat puhuvat yrityksestäsi sosiaalisessa mediassa olipa sinulla verkkosivusto vai ei. Yksi parhaista tavoista hyötyä arvosteluista on sisällyttää ne markkinointistrategiaasi ja esitellä ne sivustollasi.
Sivusto auttaa brändin rakentamisessa
Jos sinulla on muutamia suosittuja sosiaalisen median profiileja, saatat miettiä tarvitsetko verkkosivustoa brändisi rakentamiseen. Se riippuu tavoitteistasi. Vaikka sosiaalisen median kanavat voivat tehdä brändistäsi tunnistettavan, verkkosivusto antaa sille pitkäikäisyyden. Kun omistat verkkosivuston, voit hallita miltä asiat näyttävät ja kuulostavat asiakkaidesi silmissä.
Brändin rakentamiseen tarvitaan verkkosivusto, koska:
- Omat verkkosivusi on suunniteltu omilla ehdoillasi. Sivuston jokainen suunnitteluelementti voidaan räätälöidä yrityksesi tarpeiden mukaan, värimaailmasta typografiaan. Johdonmukaisuus on avainasemassa brändiä luotaessa, ja verkkosivusto auttaa yritystäsi olemaan tunnistettava.
- Se on koti tuotteillesi. Yrityksesi verkkosivusto on paikka, jossa voit esitellä tuotteitasi. Millä tahansa muulla sivustolla sinun on tehtävä paljon töitä erottuaksesi muiden yritysten joukosta. Käyttämällä korkealaatuista web-suunnittelua tuotteiden myymiseen voit rakentaa tunnistettavan brändin omalle verkkokauppasivustollesi.
- Se auttaa kehittämään äänensävyä ja läsnäoloa verkossa. Brändi-identiteetti koskee sekä visuaalisia elementtejä että tapaa, jolla puhut asiakkaillesi. Miten toivotat heidät tervetulleiksi sivustollesi ja kuvailet tuotteitasi tai palveluitasi?
Asiakaspalvelu
Voit jakaa yhteystietosi verkkosivustolla. Sen ei tarvitse olla edes erillinen sivu. Jos haluat mieluummin yksisivuisen verkkosivuston, jätä asetteluun tilaa yhteystiedoille. Mikäli haluat antaa ihmisille mahdollisuuden esittää kysymyksiä, voit luoda yhteydenottolomakkeen tai ilmoittaa yrityksen sähköpostiosoitteen. Voit myös perustaa chatbotin. Tekoäly on tulevaisuutta, ja chatbotit ovat nykyään melko fiksuja, jopa kiireelliset ongelmat voidaan ratkaista tällä tavalla.
Mitä enemmän tietoa asiakkaasi näkevät ennen ostotapahtumaa, sitä parempi. Voit kertoa tuotteistasi tai palveluistasi paljon lisää omalla verkkosivustollasi. Yrittäjänä haluat luonnollisesti välttää kalliit virheet, joten mobiiliystävällinen tietoa tarjoava verkkosivusto nitistää useimmat ongelmat ennen kuin ne edes tapahtuvatkaan.
Verkkosivusto on markkinointityökalu
Kun sivustostasi tulee osa markkinointisuunnitelmaasi, houkuttelet lisää kävijöitä. Ajattele asiakkaasi olevan matkalla, ja jotta hän pääsee alusta loppuun, markkinointisuunnitelmasi on työnnettävä hänet vaivattomasti kanavalta toiselle. Ilman verkkosivustoa asiakas kohtaa tiesulun, eikä matka voi jatkua. Monikanavaiset yritykset tarjoavat asiakkaille sujuvan ja vaivattoman matkan. Yritysten verkkosivustot ovatkin loistavia houkuttelemaan ihmisiä pysymään sivustolla. Voit lisätä sivustollesi vaikkapa uutiskirjeen tilauslomakkeen ja blogin.