Markkinointimixin perusteet
Mikä on markkinointimix?
Markkinointimix, usein tunnettu myös nimellä 4P markkinointi, on pohjimmiltaan työkalu, jonka avulla yritykset suunnittelevat ja toteuttavat markkinointistrategioitaan. Se auttaa hahmottamaan, miten tuote, hinta, paikka (jakelu) ja promootio (markkinointiviestintä) yhdistyvät luoden houkuttelevan tarjouksen asiakkaille. Jokainen näistä neljästä P:stä on tärkeä osa kokonaisuutta, ja niiden on toimittava saumattomasti yhdessä, jotta markkinointi olisi tehokasta. Joskus tuntuu, että markkinointimixin hallitseminen on kuin jonglöörin hommaa, jossa pitää monta palloa ilmassa samaan aikaan.
Markkinointimixin historia
Markkinointimixin juuret ulottuvat 1960-luvulle, kun professori E. Jerome McCarthy esitteli kuuluisan 4P-mallinsa. Alun perin ajatuksena oli tarjota yksinkertainen ja selkeä viitekehys markkinoinnin suunnitteluun. Ajan myötä mallia on kritisoitu sen yksinkertaisuudesta ja tuotekeskeisyydestä, mutta se on edelleen yksi markkinoinnin peruskäsitteistä. On hauska ajatella, miten paljon markkinointi on muuttunut McCarthyn ajoista, mutta silti hänen perusajatuksensa elävät vahvoina.
Markkinointimixin komponentit
Markkinointimixin neljä pääkomponenttia ovat tuote, hinta, paikka ja promootio. Tuote kattaa kaiken itse tuotteesta sen ominaisuuksiin, laatuun ja brändäykseen. Hinta määrittää, kuinka paljon asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteesta, ja siihen vaikuttavat tuotantokustannukset, kilpailu ja asiakkaiden arvoarviot. Paikka viittaa jakelukanaviin ja siihen, miten tuote saadaan asiakkaiden saataville. Promootio puolestaan kattaa kaikki markkinointiviestinnän muodot, kuten mainonnan, myynnin edistämisen ja suhdetoiminnan. Nämä neljä elementtiä yhdessä muodostavat markkinointimixin, jonka avulla yritykset pyrkivät saavuttamaan kilpailuedun ja menestymään markkinoilla. Joskus tuntuu, että jokainen P on oma palikkansa, ja niiden yhdistäminen on kuin rakentaisi täydellistä linnaa.
Tuote ja sen merkitys
Tuotteen elinkaarimalli
Tuotteen elinkaarimalli on ihan perusjuttu, mutta silti moni unohtaa sen merkityksen. Se kertoo, miten tuotteen myynti ja suosio kehittyvät ajan myötä. Aluksi on lanseeraus, sitten kasvu, kypsyminen ja lopulta lasku. Jokainen vaihe vaatii omanlaisensa markkinointistrategian. Mietin tässä yksi päivä, että miten eri tuotteet sopivat tähän malliin. Jotkut tuotteet, kuten vaikka joku uusi teknologia, voi mennä nopeasti läpi kaikki vaiheet, kun taas joku perinteisempi tuote voi pysyä kypsyysvaiheessa todella pitkään. On tärkeää ymmärtää, missä vaiheessa oma tuote menee, jotta osaa tehdä oikeita päätöksiä.
Tuotteen brändäys
Brändäys on enemmän kuin pelkkä logo tai tunnuslause. Se on se tunne, mikä ihmisille tulee, kun ne kuulevat sun tuotteen nimen. Hyvä brändi luo luottamusta ja erottaa sut kilpailijoista. Mietin tässä, että miten brändäys on muuttunut vuosien varrella. Ennen se oli enemmänkin yrityksen itsensä määrittelemä juttu, mutta nykyään kuluttajilla on paljon enemmän valtaa. Ne päättää, mikä brändi on hyvä ja mikä ei. Brändäyksessä pitää olla aito ja rehellinen, muuten ihmiset kyllästyy.
Tuotteen erottuvuus markkinoilla
Nykyään on niin paljon tuotteita ja palveluita, että erottuminen on tosi vaikeaa. Sun pitää pystyä tarjoamaan jotain, mitä muut ei tarjoa. Se voi olla parempi laatu, halvempi hinta, parempi palvelu tai joku ihan uusi innovaatio. Erottuvuuden pitää olla selkeästi viestitty kuluttajille. Mietin tässä, että miten pienet yritykset pystyy kilpailemaan isoja vastaan. Niillä ei välttämättä ole samoja resursseja, mutta ne voi olla ketterämpiä ja pystyä tarjoamaan henkilökohtaisempaa palvelua. Tärkeintä on löytää se oma juttu ja panostaa siihen täysillä.
Hinta ja hinnoittelustrategiat
Hinta on yksi markkinointimixin neljästä P:stä, ja se vaikuttaa suoraan yrityksen kannattavuuteen. Hinnoittelulla on myös suuri psykologinen vaikutus kuluttajiin. Oikean hinnoittelustrategian valinta onkin kriittistä.
Hinnoittelun psykologia
Ihmiset eivät aina tee rationaalisia päätöksiä ostaessaan tuotteita. Hinnoittelun psykologia tutkii, miten kuluttajat kokevat hinnat ja miten se vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä. Esimerkiksi, hinta 9,99€ koetaan usein merkittävästi halvempi kuin 10,00€, vaikka ero on vain yksi sentti. Tämä johtuu siitä, että ihminen kiinnittää enemmän huomiota ensimmäiseen numeroon. Toinen esimerkki on ankkurointi, jossa ensimmäinen nähty hinta (vaikka se olisi korkea) toimii ankkurina, johon muita hintoja verrataan. Alennukset ja tarjoukset ovat myös tehokkaita keinoja houkutella asiakkaita, vaikka todellinen säästö ei olisikaan suuri.
Kilpailuhinta vs. arvohinta
Onko parempi kilpailla hinnalla vai arvolla? Kilpailuhinnoittelussa pyritään tarjoamaan tuote tai palvelu halvemmalla kuin kilpailijat. Tämä voi houkutella hintatietoisia asiakkaita, mutta se voi myös johtaa hintasotaan ja heikentää kannattavuutta. Arvohinnoittelussa taas keskitytään tuotteen tai palvelun tarjoamaan arvoon ja sen ainutlaatuisuuteen. Tällöin hinta voi olla korkeampi, mutta asiakkaat ovat valmiita maksamaan siitä, koska he kokevat saavansa vastinetta rahoilleen. Kumpi strategia on parempi, riippuu tuotteesta, markkinasta ja kohderyhmästä. Joskus paras ratkaisu on yhdistelmä molempia.
Hinnoittelustrategiat eri markkinoilla
Eri markkinat vaativat erilaisia hinnoittelustrategioita. Esimerkiksi, luksustuotteiden markkinoilla korkea hinta voi jopa lisätä tuotteen houkuttelevuutta, koska se viestii eksklusiivisuudesta ja laadusta. Massamarkkinoilla taas kilpailukykyinen hinta on usein välttämätön. Uuden tuotteen lanseerauksessa voidaan käyttää esimerkiksi sisäänvetohinnoittelua, jossa hinta on aluksi alhainen, jotta tuote saadaan nopeasti markkinoille. Myöhemmin hintaa voidaan nostaa, kun tuote on saavuttanut suosiota. Toinen vaihtoehto on kermankuorintahinnoittelu, jossa uuden tuotteen hinta on aluksi korkea, jotta saadaan nopeasti kerättyä voittoja innovaation avulla. Markkinatilanteen ja kilpailutilanteen jatkuva seuranta on tärkeää, jotta hinnoittelustrategiaa voidaan tarvittaessa muuttaa.
Jakelukanavat ja niiden rooli
Suorat ja epäsuorat jakelukanavat
Okei, mietitäänpä jakelukanavia. On olemassa suoria ja epäsuoria tapoja saada tuote kuluttajalle. Suora jakelu tarkoittaa, että yritys myy suoraan asiakkaalle, ilman välikäsiä. Ajattele vaikka paikallista leipomoa, joka myy tuotteitaan suoraan omassa myymälässään. Epäsuora jakelu taas käyttää välikäsiä, kuten jälleenmyyjiä tai tukkukauppiaita. Esimerkiksi suuri elektroniikkavalmistaja saattaa myydä tuotteitaan useiden eri jälleenmyyjien kautta. Kumpikin tapa toimii, mutta valinta riippuu monista tekijöistä, kuten tuotteesta, kohderyhmästä ja yrityksen resursseista.
Verkkokaupan merkitys
Verkkokauppa on nykyään ihan must juttu. Se on muuttanut koko kaupankäynnin, ja sen merkitys vain kasvaa. Ihmiset haluavat ostaa tavaroita ja palveluita silloin kun heille sopii, missä heille sopii. Verkkokauppa mahdollistaa sen. Lisäksi se avaa yrityksille mahdollisuuden tavoittaa asiakkaita ympäri maailmaa. Ei tarvitse enää rajoittua vain paikalliseen markkinaan. Toki verkkokaupan pyörittäminen vaatii panostusta, mutta se on usein sen arvoista.
Jakelukanavien valinta
Jakelukanavien valinta on yksi niistä jutuista, jotka pitää miettiä tarkkaan. Ei riitä, että vain valitsee jonkun kanavan summamutikassa. Pitää ottaa huomioon monia asioita. Ensinnäkin, mikä on tuote? Onko se sellainen, että se myy parhaiten suoraan asiakkaalle, vai tarvitaanko siihen jälleenmyyjiä? Toiseksi, kuka on kohderyhmä? Missä he liikkuvat, ja miten he haluavat ostaa tuotteita? Kolmanneksi, mitkä ovat yrityksen resurssit? Onko meillä tarpeeksi resursseja pyörittää omaa verkkokauppaa, vai onko parempi käyttää olemassa olevia jakelukanavia? Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sanotaan.
Markkinointiviestintä ja sen muodot
Mainonnan rooli markkinointimixissä
Mainonta on olennainen osa markkinointimixiä, ja sen tehtävänä on tavoittaa kohdeyleisö ja välittää brändin viesti tehokkaasti. Mietin tässä taannoin, miten mainonta on muuttunut vuosien varrella. Ennen oli lehtimainoksia ja TV-spotteja, mutta nykyään some on kaikkialla. Mainonnan avulla yritykset pyrkivät luomaan mielikuvan tuotteistaan tai palveluistaan, erottumaan kilpailijoista ja lopulta lisäämään myyntiä. Mainonta on yksi tärkeimmistä markkinoinnin kilpailukeinoista, ja sen avulla yritykset voivat rakentaa brändiään ja luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Sosiaalisen median vaikutus
Sosiaalinen media on mullistanut markkinointiviestinnän. Se tarjoaa yrityksille mahdollisuuden olla suoraan vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa ja rakentaa yhteisöjä brändin ympärille. Muistan kun Facebook tuli, kaikki olivat innoissaan. Nykyään on TikTok ja Instagram, ja tuntuu, että uusia alustoja tulee koko ajan. Sosiaalisen median avulla yritykset voivat jakaa sisältöä, osallistua keskusteluihin ja saada arvokasta palautetta asiakkailtaan. Tämä on muuttanut markkinoinnin kilpailukeinot todella paljon.
Suoramarkkinointi ja sen tehokkuus
Suoramarkkinointi on edelleen relevantti markkinointiviestinnän muoto, vaikka digitaalinen markkinointi onkin kasvattanut suosiotaan. Suoramarkkinointi voi olla esimerkiksi sähköpostimarkkinointia, postimyyntiä tai puhelinmyyntiä. Tärkeintä on kohdentaa viesti oikealle kohderyhmälle ja tarjota heille jotain arvokasta. Olen itse saanut muutamia hyviä tarjouksia sähköpostitse, mutta roskapostia on kyllä ihan liikaa. Suoramarkkinoinnin tehokkuutta voidaan mitata esimerkiksi vastausprosentilla tai myynnin kasvulla. Se on yksi monista markkinoinnin kilpailukeinoista, joita yritykset käyttävät.
Asiakaskokemus ja asiakassuhteet
Asiakaskokemuksen merkitys
Asiakaskokemus on nykyään ihan supertärkeä juttu. Se ei oo vaan sitä, että asiakas on tyytyväinen, vaan se on kokonaisvaltainen tunne siitä, miten yritys kohtelee asiakasta. Hyvä asiakaskokemus voi olla se juttu, joka erottaa sut kilpailijoista ja saa asiakkaat palaamaan sun luo. Jos asiakas kokee, että häntä arvostetaan ja kuunnellaan, hän on todennäköisemmin lojaali ja suosittelee sua muillekin. Huono kokemus taas voi levitä kulovalkean tavoin ja pilata maineen.
Asiakassuhteiden hallinta
Asiakassuhteiden hallinta, eli CRM, on vähän niinku se liima, joka pitää asiakassuhteet kasassa. Se ei oo vaan joku ohjelma, vaan se on strategia, miten sä hoidat sun asiakkaita. Hyvä CRM-systeemi auttaa sua ymmärtämään asiakkaita paremmin, ennakoimaan heidän tarpeitaan ja tarjoamaan just niitä oikeita tuotteita tai palveluita oikeaan aikaan. Se on vähän niinku tuntisit sun asiakkaat henkilökohtaisesti, vaikka niitä olis tuhansia.
Asiakaspalautteen hyödyntäminen
Asiakaspalaute on ihan kultaakin arvokkaampaa. Se on suoraa tietoa siitä, mitä sun asiakkaat oikeasti ajattelee sun tuotteista, palveluista ja koko yrityksestä. Älä vaan kerää palautetta, vaan oikeasti kuuntele sitä ja tee sen perusteella muutoksia. Jos asiakkaat valittaa jostain, korjaa se. Jos ne kehuu jotain, tee sitä vielä enemmän. Asiakaspalaute on vähän niinku kompassi, joka näyttää, mihin suuntaan sun pitää mennä.
Kilpailija-analyysi ja markkinat
Kilpailijoiden tunnistaminen
Kilpailijoiden tunnistaminen on markkinoinnin perusta. On tärkeää tietää, ketkä kilpailevat samoista asiakkaista ja miten he tekevät sen. Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, missä omat vahvuudet ja heikkoudet ovat suhteessa muihin toimijoihin. Tämä ei tarkoita vain suorien kilpailijoiden, vaan myös epäsuorien kilpailijoiden huomioimista, jotka tarjoavat vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin. Kilpailijoiden tunnistaminen on jatkuva prosessi, sillä markkinat muuttuvat ja uusia toimijoita tulee jatkuvasti mukaan.
Markkinatrendit ja niiden seuranta
Markkinatrendien seuraaminen on elintärkeää, jotta yritys pysyy relevanttina ja kilpailukykyisenä. Trendit voivat liittyä kuluttajakäyttäytymiseen, teknologiaan, lainsäädäntöön tai muihin ulkoisiin tekijöihin. Esimerkiksi, jos kuluttajat alkavat suosia enemmän ekologisia tuotteita, yrityksen on reagoitava tähän trendiin kehittämällä ympäristöystävällisempiä tuotteita tai viestimällä nykyisten tuotteiden ympäristöystävällisyydestä. Markkinatrendien seuranta auttaa myös ennakoimaan tulevia muutoksia ja valmistautumaan niihin etukäteen. Markkinointimixin, kuten 4P malli tai laajempi 7P, tarkastelu on tärkeää suhteessa markkinatrendeihin.
Kilpailuetu markkinointimixissä
Kilpailuetu on se, mikä erottaa yrityksen kilpailijoista ja tekee siitä houkuttelevamman asiakkaiden silmissä. Kilpailuetu voi perustua esimerkiksi tuotteen laatuun, hintaan, jakelukanaviin tai markkinointiviestintään. Markkinointimixin avulla yritys voi luoda ja vahvistaa kilpailuetuaan. Esimerkiksi, jos yritys tarjoaa korkealaatuisia tuotteita kilpailukykyiseen hintaan ja panostaa tehokkaaseen markkinointiviestintään, se voi saavuttaa merkittävän kilpailuedun. Kilpailuedun on oltava kestävä, eli sen on kestettävä kilpailijoiden vastatoimia ja markkinoiden muutoksia.
Digitaalinen markkinointi ja sen vaikutus
Digitaalinen markkinointi on muuttanut markkinointia pysyvästi. Se ei ole enää vain lisäke perinteiselle markkinoinnille, vaan usein sen ydin. Mietin tässä taannoin, miten yritykset pystyivätkään toimimaan ennen hakukoneoptimointia ja sosiaalista mediaa. Tuntuu, että maailma on muuttunut ihan täysin! Digitaalinen markkinointi tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa kohderyhmät tarkemmin ja mitata tuloksia reaaliajassa. Se on myös usein kustannustehokkaampaa kuin perinteiset menetelmät, vaikka vaatii jatkuvaa panostusta ja kehittymistä.
Verkkosivuston optimointi
Verkkosivusto on yrityksen digitaalinen käyntikortti. Sen pitää olla helppokäyttöinen, informatiivinen ja visuaalisesti houkutteleva. Verkkosivuston optimointi tarkoittaa, että sivustosta tehdään mahdollisimman tehokas myynti- ja markkinointiväline. Mieti, miten asiakas löytää sivustollesi, mitä hän siellä tekee ja miten hänet saa ottamaan yhteyttä tai tekemään ostoksen. Hyvin suunniteltu ja toteutettu verkkosivusto on digitaalisen markkinoinnin perusta.
Hakukonemarkkinointi
Hakukonemarkkinointi (SEM) on yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa potentiaaliset asiakkaat. Kun ihmiset etsivät tuotteita tai palveluita Googlessa tai muissa hakukoneissa, haluat olla näkyvillä. Hakukonemarkkinointi pitää sisällään sekä hakukoneoptimoinnin (SEO) että maksetun mainonnan (PPC). SEO:n avulla pyritään parantamaan sivuston orgaanista näkyvyyttä hakutuloksissa, kun taas PPC:llä ostetaan mainospaikkoja hakukoneista. Molemmat ovat tärkeitä, ja niiden yhdistäminen on usein paras strategia.
Sosiaalisen median strategiat
Sosiaalinen media on nykyään olennainen osa markkinointia. Se tarjoaa mahdollisuuden rakentaa brändiä, luoda suhteita asiakkaisiin ja ohjata liikennettä verkkosivustolle. Sosiaalisen median strategian pitää olla linjassa yrityksen muiden markkinointitoimenpiteiden kanssa. On tärkeää valita oikeat kanavat kohderyhmän mukaan ja luoda sisältöä, joka kiinnostaa ja sitouttaa. Sosiaalinen media ei ole vain mainoskanava, vaan myös paikka keskustelulle ja vuorovaikutukselle.
Markkinointimixin tulevaisuus

Teknologian rooli markkinoinnissa
Teknologia muuttaa markkinointia jatkuvasti. Keinoäly, automaatio ja personointi ovat jo nyt tärkeitä työkaluja, ja niiden merkitys vain kasvaa. Markkinoijien on pysyttävä ajan tasalla uusista teknologioista ja kyettävä hyödyntämään niitä tehokkaasti. Mietin tässä, että mitenköhän tekoäly tulee muuttamaan koko homman, kun se kehittyy vieläkin enemmän.
Kestävä kehitys markkinoinnissa
Kuluttajat ovat yhä tietoisempia ympäristöasioista, ja he odottavat yrityksiltä vastuullisuutta. Kestävä kehitys onkin yhä tärkeämpi osa markkinointia. Yritysten on viestittävä avoimesti ja rehellisesti ympäristövaikutuksistaan ja pyrittävä minimoimaan ne. Tässä on kyllä haastetta kerrakseen, miten saada vihreät arvot näkymään aidosti eikä vain viherpesuna.
Muuttuvat kuluttajakäyttäytymiset
Kuluttajien tarpeet ja odotukset muuttuvat jatkuvasti. Markkinoijien on ymmärrettävä näitä muutoksia ja kyettävä vastaamaan niihin. Personointi, asiakaskokemuksen parantaminen ja joustavuus ovat avainasemassa. Perinteinen 7P malli on edelleen relevantti, mutta sitä on sovellettava uusiin tilanteisiin. Esimerkiksi, miten tavoittaa Z-sukupolvi, joka on tottunut täysin erilaiseen maailmaan kuin me vanhemmat?
Analytiikka ja mittaaminen markkinoinnissa
Mittaamisen merkitys
Markkinoinnin maailma on nykyään täynnä dataa, ja sen hyödyntäminen on avainasemassa. Mittaamisen avulla ymmärrämme, mitkä toimenpiteet toimivat ja mitkä eivät. Ilman kunnollista mittausta markkinointi on kuin pimeässä hapuilua – et tiedä, mihin suuntaan olet menossa tai onko sillä mitään vaikutusta. Mittaaminen auttaa meitä tekemään tietoon perustuvia päätöksiä, optimoimaan kampanjoita ja saavuttamaan parempia tuloksia. Se ei ole vain numeroiden pyörittelyä, vaan syvällistä ymmärrystä siitä, miten asiakkaat reagoivat markkinointiviesteihimme ja miten voimme parantaa heidän kokemustaan.
Analytiikkatyökalut
Onneksi meillä on nykyään käytössämme monenlaisia analytiikkatyökaluja, jotka helpottavat mittaamista ja datan analysointia. Google Analytics on varmasti yksi tunnetuimmista, ja se tarjoaa kattavan kuvan verkkosivuston liikenteestä ja käyttäjien käyttäytymisestä. Mutta on olemassa myös muita työkaluja, kuten esimerkiksi sosiaalisen median analytiikka, jotka auttavat meitä ymmärtämään, miten sisältömme toimii eri alustoilla. CRM-järjestelmät (Customer Relationship Management) ovat myös tärkeitä, sillä ne keräävät tietoa asiakkaista ja heidän vuorovaikutuksestaan yrityksemme kanssa. Näiden työkalujen avulla voimme seurata kampanjoiden tehokkuutta, tunnistaa trendejä ja tehdä muutoksia strategioihimme.
Tulosten arviointi ja optimointi
Mittaaminen ja analytiikka eivät ole itseisarvoisia asioita. Datan kerääminen on vasta ensimmäinen askel. Seuraavaksi meidän on arvioitava tuloksia ja tehtävä johtopäätöksiä. Mitkä kampanjat tuottivat parhaita tuloksia? Mikä sisältö sai eniten huomiota? Missä kohdissa asiakkaat jättivät ostoskorinsa? Näihin kysymyksiin vastaamalla voimme optimoida markkinointistrategiaamme ja tehdä siitä entistä tehokkaamman. Optimointi on jatkuva prosessi, jossa testaamme uusia ideoita, analysoimme tuloksia ja teemme muutoksia sen perusteella. Se on kuin hienosäätöä, jonka avulla saamme markkinointikoneemme toimimaan mahdollisimman tehokkaasti.
Kansainvälinen markkinointi ja markkinointimix
Kansainvälinen markkinointi on ihan oma maailmansa, ja siinä markkinointimixin soveltaminen vaatii tarkkaa harkintaa. Ei riitä, että tuote toimii Suomessa, sen pitää toimia myös Saksassa tai Japanissa. Ja se onkin sitten ihan eri juttu.
Kansainväliset markkinat ja haasteet
Kansainvälisillä markkinoilla on omat haasteensa. Logistiikka, lainsäädäntö, valuuttakurssit… lista on loputon. Eri maiden markkinat voivat olla hyvinkin erilaisia, ja se mikä toimii yhdessä maassa, ei välttämättä toimi toisessa. Esimerkiksi, jos olet tottunut siihen, että Suomessa kaikki hoituu sähköisesti, niin jossain toisessa maassa saatat tarvita ihan fyysisiä papereita ja leimoja joka paikkaan.
Kulttuuriset erot markkinoinnissa
Kulttuuri on iso juttu. Väärin tulkittu mainos voi pahimmillaan aiheuttaa suurenkin kohun. Esimerkiksi värien merkitykset vaihtelevat kulttuureittain, ja symbolit voivat tarkoittaa ihan eri asioita eri maissa. Siksi paikallinen asiantuntemus on kullanarvoista. Kannattaa aina tehdä kunnon taustatutkimus ja varmistaa, että viestisi on sopiva kohderyhmälle.
Globaali brändäys
Globaali brändäys on tavoiteltavaa, mutta ei aina helppoa. Yhtenäinen brändi luo tunnistettavuutta ja luottamusta, mutta samalla sen pitää joustaa paikallisten tarpeiden mukaan. Mieti vaikka Coca-Colaa – brändi on sama ympäri maailmaa, mutta mainokset ja tuotteen markkinointi on sovitettu paikallisiin kulttuureihin. Se on taitolaji, jossa pitää osata tasapainotella globaalin ja paikallisen välillä.