Logoja löytyy maailmasta vähintään yhtä monta kuin yrityksiäkin, mutta ovatko kaikki logot hyviä? Logo on tärkeä osa brändäystä, eikä suotta – onhan se kuitenkin yleensä ensimmäinen asia yrityksestä, jonka asiakas näkee. Logo voi myös joissain tapauksissa olla yhdistettynä sloganiin. Mikä siis tekee logosta hyvän?
Symboli, teksti, vai molempien yhdistelmä?
Käytännössä katsoen logosuunnittelussa vain taivas ja mielikuvitus on rajana – kyse on vain siitä, minkälaisen mielikuvan haluat omasta yrityksestäsi antaa. Yksi saattaa haluta kaikki sateenkaaren värit, kun taas toiselle riittää yksinkertainen symboli ilman sen ihmeellisempiä hienouksia. Helposti tunnistettavia yksinkertaisia symboleita ovat muun muassa:
- Apple (omena)
- Shell (simpukka)
- WWF (panda)
- Twitter (sininen lintu).
Yllämainitut symbolit jättävät suhteellisen paljon asiakkaan mielikuvituksen varaan. Toinen suosittu logotyyppi on lisätä symbolin alle lyhyt iskulause. Näin omille mielleyhtymille jää yhä tilaa, mutta annetaan vahvempi suora mielikuva siitä, mitä yrityksessä tehdään tai mikä heidän ydinajatuksensa on. Tunnettuja logoja kategoriasta ovat muun muassa:
- Nike – Just do it
- Nokia – Connecting people
- McDonalds – I’m lovin’ it
Olemassa on vielä kolmas tyyli; pelkkä teksti. Nämä logot ovat käytännössä kaikkein suoraviivaisimpia, eivätkä jätä paljoa mielikuvituksen varaan. Kyseessä on erittäin usein tietotekniikka-alan yritys. Tunnettuja yritysten logoja:
- Sony
- Canon
- Coca-Cola
Jos et ole täysin varma siitä, mihin suuntaan sinun kannattaisi suunnata, voit hyvin käyttää apuna myös ammattilaista. Voit esitellä omat ajatuksesi suunnittelijalle siinä muodossa, missä itse parhaiten osaat (piirros, teksti, ajatuskartta), ja he voivat tuoda ideasi henkiin artististen näkemystensä kautta. Logossa ei kannata pihistellä! Kerralla kuntoon tehty toimii helposti vuosikymmenien ajan ilman suurempia muutoksia.
Selkeä brändin rakentaminen kaiken a ja o
Ennen logon suunnitteluun hyppäämistä kannattaa kuitenkin suorittaa muutama muu askel. Brändäykseen on olemassa useita eri ohjeistuksia ja koulukuntia, mutta jokaisesta kuitenkin löytyy sama punainen lanka:
- Selvitä alasi markkinat, kohdeyleisö sekä kilpailijat
- Rakenna brändillesi persoona ja nimeä yritys
- Keksi slogan tai hahmottele perusidea
- Mieti värimaailma ja kirjoitusasu
- Suunnittele logo
- Suunnittele verkkosivut
Kun olet suorittanut ensimmäiset askeleet huolella, on logon tekeminen myös helpompaa, ja olet parhaassa tapauksessa luonut brändin, jota ei tarvitse uudistaa pitkään aikaan.
Hyvä esimerkki laajamittaisesta brändäyksestä on kasinot. Harvoin näkee kasinoita, joiden logo on kolikkopelikone tai joku suosittu hedelmäpelisymboli, tai että pikakasinon (eli ei rekisteröitymistä kasino) logona löytyisi pelkkä salama tai verkkopankkiin viittaava symboli. Symboliikka on usein vahvasti brändin ympärille rakennettu ja teeman mukainen – jos kasinon teema on koirat, niin logosta voi löytyä koira ja myös kasinotarjoukset kirjoitettu suuntaukselle uskollisesti.
Tällaisia asioita miettiessä saattaa usein sortua aliarvioimaan muiden ihmisten kykyä ymmärtää. Anna mielikuvitukselle tilaa, vain taivas on rajana! Kuvaa ei aina tarvitse selittää, anna koko brändäyksen ja tyylisuuntauksen puhua puolestaan. Kuva kertoo usein enemmän kuin tuhat sanaa, mutta muista olla kuitenkin tarkkana, että kuvasta tulevat mielikuvat ovat positiivisia. Pyri välttämään symboleita tai kuvioita, jotka voidaan helposti assosioida yleisesti negatiivisiksi miellettyihin kohteisiin.
Pidä punainen lanka aina läsnä
Kun värimaailma, logo ja slogan on saatu hallintaan, voi hyvillä mielin siirtyä suunnittelemaan muita tärkeitä palasia:
- Kotisivut. Tässä kohtaa moni helposti saattaa mennä mönkään, ja valitsee esimerkiksi vain jonkun valmiin pohjan kotisivuille miettimättä sen enempää, sopiiko se muutoin yrityksen tyyliin. Kotisivuihin kannattaa panostaa heti alusta asti, ja jos omat taidot ei riitä, kannattaa palkata ammattilainen avuksi.
- Mainosmateriaalit. Saman värimaailman tulisi jatkua myös kaikessa asiakkaille lähetetyssä kommunikaatiossa ja mainosviesteissä. Myös yrityksen logo tulisi löytyä kaikesta näistä.
- Fontti. Värimaailma on helppo pitää mielessä, mutta fontti saattaa joskus harhailla mihin sattuu. Valitse helposti luettava ja muuhun teeman maailmaan sopiva fontti, jota voit käyttää kaikessa materiaalissa, ja pidä siitä kiinni.
- Kaikkien yllä olevien kirjoitustyyli ja kieli. Jos kotisivuilla viljellään savon murretta, mutta muu materiaali on kirjakielellä, ei haluttu teema välity kaikkeen materiaaliin.
Kun nämä kaikki kulkevat käsi kädessä, on asiakkaan helppo tunnistaa tuotteesi mistä tahansa, joskus jopa pelkkien värien perusteella. Esimerkkinä vaikka DNA:n pinkki-musta värimaailma; bannerista on helppo tunnistaa tekstejä lukematta mistä yrityksestä on kyse, koska he ovat niin vahvasti brändänneet itsensä sen ympärille. Hauskat televisiomainokset heille sopivan kielen ja teeman mukaisesti tunnistaa jo ennen kuin päästään varsinaisiin liittymätarjouksiin.