Kotisivujen teko – 8 asian muistilista yrittäjälle

Mietitkö yrityksellesi tai blogillesi omia nettisivujen tekemistä? Alla 8 asiaa, mitä asioita sinun tulee huomioida ennen kuin aloitat kotisivujen suunnittelun.

Kotisivujen teko, kahdeksan kohdan muistilista:

  1. Nettisivujen nimi, eli domain-nimi
  2. Webhotelli ja domainin majoitus
  3. Haluatko muuttaa nettisivujen tekstejä itse?
  4. Logon ja värien suunnittelu
  5. Kotisivujen suunnittelu
  6. Kotisivujen hinta
  7. Ylläpito ja asiakaspalvelu
  8. Asiakkaiden hankinta kotisivuille

Nettisivujen nimi, eli domain-nimi

Monesti aloittavalla yrittäjällä on mielessä sopiva nimi omalle palvelulleen, jota voidaan käyttää myös kotisivujen nimenä, eli domainina. Moni suosii myös toimialaan liittyviä domain-nimiä, esimerkiksi www.hierontaturku.fi. Ennen tästä oli merkittävää hyötyä Google-näkyvyydelle, mutta tällä hetkellä Google ei anna niin suurta etulyöntiasemaa tällaisille domain-nimille. Eli kannattaa siis suosia omintakeista brändäystä!

Domainin nimi yrityksen sivuille

Tässä hauska esimerkki, miten voit suunnitella houkuttelevia domain-nimiä.

Miteti toimialaasi ja listaa siihen liittyviä sanoja. Esimerkiksi: kauneushoitola, kosmetologi, ripset, kynnet, jalkahoito ja kasvohoito.

Seuraavaksi listaa houkuttelevia ja sankarillisia sanoja (myös adjektiiveja). Esimerkiksi: volyymi, ihana, kaunis, säteilevä, prinsessa, Äiti Teresa (viimeisin hieman huumorilla höystettynä).

Tästä yhdistämällä saadaan seuraavia kotisivujen osoitteita: 

  • www.kauneushoitolavolyymi.fi
  • www.sateilevatkynnet.fi
  • www.kosmetologiaititeresa.fi

Domain-osoitetta varatessa kannattaa muistaa, että siinä ei kannata käyttää väliviivoja. Google ei tykkää väliviivoista ja usein näkee ne hieman huonompilaatuisina sivustoina.

2. Webhotelli ja domainin majoitus

Seuraava askel on varata edellisessä kohdassa suunniteltu domain-nimi ja varata sille webhotelli. Useimmat palveluntarjoajat tarjoavat näitä molempia palveluita ja kustannukset domain-nimen rekisteröinnistä on noin 10-25 €/domain.

Tämän lisäksi palveluilla on kuukausimaksu, mikä sisältää webhotellin (kotisivutilan) ja useimmissa tapauksissa muutaman sähköpostiosoitteen. Tässä tapauksessa saat yrityksen nettisivujen nimellä olevan sähköpostin, esimerkiksi info@kauneushoitolavolyymi.fi. Tämä tuo luotettavan ja ammattimaisen kuvan yrityksestäsi. Kuukausihinnat vaihtelevat yleensä 3-6 euron välillä. Itse olen käyttänyt useita eri webhotellipalveluita ja Suomessa toimivista palveluista suosittelen Webhotelli.fi -palvelua.

Jos olet kiinnostunut meidän tarjoamastamme kotisivujen suunnittelupalvelusta, niin sen kuukausihintaan sisältyy automaattisesti sekä domainin rekisteröinti- ja webhotellin ylläpitokustannukset.

3. Haluatko muuttaa nettisivujen tekstejä itse?

WordPress kotisivut ja webhotellipalvelu

Oletko kiinnostunut päivittämään kotisivujasi itse. Nykyään tähän on erinomaisia ja erittäin helppokäyttöisiä palveluja tarjolla. Näitä kutsutaan julkaisujärjestelmiksi ja maailmalla suosituin näistä on WordPress. Tämä on hyvä huomioida, kun olet tilaamassa nettisivujen suunnittelua. Jos et ole kiinnostunut päivittämään sivujesi tekstejä itse, niin kannattaa tarkistaa kuinka paljon mahdolliset sisällön muutostyöt maksavat.

Nettisivujen suunnitteluvaiheessa on tärkeä olla tiedossa mahdollinen yrityksen tai kotisivuille tuleva logo ja sen värimaailma. Liian valmista suunnitelmaa ei kannata kuitenkaan olla, koska monet graafiset suunnittelijat haluavat tehdä visuaalisuuteen liittyvät päätökset itse, omalla ammattitaidollaan. Asiakkaan tehtävä on kuitenkin antaa selkeät suuntaviivat suunnittelutyölle ja hän on lopullisesti vastuussa oman yrityksensä brändistä.

5. Kotisivujen suunnittelu

Nykyisin maailma on täynnä erilaisia työkaluja toteuttaa kotisivuja. Osa niistä on ilmaisia, osa kuukausimaksullisia ja kaikkein yksilöllisimmät kotisivut tehdään asiakkaan tarpeen mukaan henkilökohtaisesti koodaamalla. Minun näkemykseni on se, että kotisivuihin ei kannata yrityksen alkuvaiheessa panostaa liian paljoa. Kotisivut voidaan uudistaa vaikka joka vuosi, mutta yrityksen aloitusvaiheessa suurin panostus kannattaa käyttää myynnin kasvattamiseen ja yrityksen markkinointiin!

Tärkeä asia, mikä on huomioitava kotisivujen suunnittelussa on nettisivujen mobiiliystävällisyys, eli responsiivisuus. Tämä alkaa olla vakiokäytäntö kotisivujen koodaamisessa, mutta aina kannattaa varmistaa, että uudet nettisivut ovat responsiiviset.

6. Kotisivujen suunnittelun hinta

Niin kuin edellisessä kohdassa kerroin, sivuja voi toteuttaa hyvin monella eri tavalla ja halvimmillaan kotisivut voidaan suunnitella “ilmaiseksi”. Tämä tarkoittaa sitä, että suunnitteluohjelma on ilmainen, mutta yrittäjä suunnittelee sivunsa itse. Tämä voi olla järkevää joissain tilanteissa, mutta muistan kun itse tein ensimmäiset kotisivut ja siinä kestikin yli 40 tuntia. Onneksi en ollut silloin koko aikainen yrittäjä, koska muuten ne olisivat olleet aika kalliit sivut.

Kotisivujen suunnittelun hinta

Kotisivujen suunnittelun hintahaitari on laaja. Hyvien kontaktien (lue: sukulaisten) kautta voi sivut saada muutamalla sadalla eurolla, mutta mainostoimistojen hinnottelu yleensä on noin 1000-5000 euron välillä. Niin kuin sanoin, ylärajaa hinnoittelussa ei ole! WauDesign tarjoaa kotisivujen suunnittelun kiinteään kuukausihintaan 39 €/kk. Tämä sisältää suunnittelutyön ja kaikki ylläpitokulut. Tästä kotisivupalvelustamme voit lukea lisää täältä.

7. Ylläpito ja asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu ja webhotellin ylläpitoKohdassa 2 kerroin webhotellin ja domainin rekisteröinnin kustannuksista. Nämä ovat yleensä tavallisimmat ylläpidon kustannukset. Palveluntarjoajalta kannattaa aina varmistaa mitä kaikkea ylläpitöpalvelu pitää sisällään. Kuuluuko siihen päivityksiä, esimerkiksi jos WordPress-julkaisujärjestelmä päivitetään.

Toinen käytännön kannalta hyvin tärkeä asia on asiakaspalvelu ja sen toimivuus. Tarjotaanko sinulle puhelimella vai sähköpostilla toimivaa asiakaspalvelua? Mikä on viiveaika asiakaspalvelussa ja saatko ylipäätänsä riittävästi apua kotisivuihin liittyvissä ongelmatilanteissa.

8. Asiakkaiden hankinta kotisivuille

Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä on kotisivujen näkyvyys ja asiakkaiden houkutteleminen yrityksen nettisivuille. Mistä löydät potentiaaliset asiakkaat? Useimmiten nykyaikana ihmiset hakevat ensimmäisenä asioita Googlesta. Tästä on tehty tutkimuskin ja tämän tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat aloittavat palvelun, tuotteen tai yrityksen etsimisen hakukoneesta.

Google Analytics auttaa sinua mittaamaan kävijämääriä

Google-näkyvyys on todella tärkeä asia menestyvän yrityksen kannalta ja kannattaa kysyä mitä ajatuksia suunnittelutoimistolla on sinun yrityksesi Google-näkyvyyden parantamiseksi. Jos sinua kiinnostaa saada kotisivuillesi parempi näkyvyys hakukoneessa, niin lue täältä lisää hakukoneoptimoinnista.

Haluatko oppia suunnittelemaan nettisivut itse?

Olen julkaisemassa lähiaikoina maksuttoman koulutuksen, jossa opetan kuinka suunnittelet näyttävät, nykyaikaiset ja hakukoneystävälliset kotisivut WordPress:lla. Jos haluat saada tiedon tästä ilmaisesta koulutuksesta, niin jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella.